Hej!
Med risk att låta som en idiot men ni får ursäkta mig redan nu isåfall...
Tänkte riva ut ytterdörren 70-tal, men fick en idé om att restaurera den själv istället..hmm.. ja..
Nu till min fråga, vad kan det vara för metall på nedre list och knoppar?
Jag trodde från början att det var koppar som ärgat. Nu är jag osäker? En legering?
Min tanke är att putsa upp den blank igen och har behandlat först med ättika och salt. Skrubbat..
Sen autosol för metaller polerat.
Men problemet är att det blir bara en svart/mörk beläggning av autosolet och trasan blir alldeles svart?!
Ska det vara så?
Känns som att jag gnuggar för kung och fosterland men det blir aldrig "rent och fint"?
Tänker jag fel?
Mottager gärna råd och tips!
Mvh Linn

• Träytterdörr från 70-talet med en nedre list som kan vara av koppar, visar tecken på åldrande och ärgning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Åldrad ytterdörr i trä med metallist och knoppar som blir svart vid polering, potentiell ärgning eller legering.
    Skapa konto
  • Metallist på en dörr som visar tecken på patina och bearbetning med skruvar synliga.
    Skapa konto
  1. Ja det är koppar. Köp Häxans kopparputs, finns i närmaste affär.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
  1. Ja det är koppar. Köp Häxans kopparputs, finns i närmaste affär.
Tack så mycket!!! Ska testa det!!!

Tycker det ser ut som kopparpläterad stålplåt brukar göra efter några år. Är i så fall inte så mycket annat att göra än att måla eller byta ut helst mot riktig kopparplåt

• Gilla
Linn159
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Tycker det ser ut som kopparpläterad stålplåt brukar göra efter några år. Är i så fall inte så mycket annat att göra än att måla eller byta ut helst mot riktig kopparplåt
Tack för infon! Ja, jag är rädd för att du har rätt! :( Jag som så gärna ville få till den där blank och fin! Jaja,, Men är det vanligt med kopparpläterad stålplåt som sparkplåt? Är det det "billiga" alternativet till koppar?
Känns ju konstigt att man väljer ett sånt material på dörren som blir fult och mörkt direkt?

All koppar ärgar.
Är det riktig gammal kopparplåt så innehåller den mkt koppar, och blir då grön. Är det en nyare snikvariant så är det mindre mängd koppar och då blir det bara trist brunt.
Eftersom detta är en 70-talsdörr så är det snikvarianten som blir brun (mörkbrun). Oavsett om det är en homogen kopparplåt eller en pläterad.
Dörren är dock en påkostad lyxdörr, mätt med dagens dörrstd. Det är väl teak vad det ser ut som. En sådan dörr gör man sig inte av med utan synnerligen goda skäl. Kostar en smärre förmögenhet att ersätta med en ny av samma kvalitet.

Hur som helst så kostar det inte mkt att pröva med kopparputs och se hur det blir.

• Gilla
Linn159
  • Laddar…
Prova med magnet, fastnar den så är det stålplåt bakom.

Protte

• Gilla
Linn159
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
All koppar ärgar.
Är det riktig gammal kopparplåt så innehåller den mkt koppar, och blir då grön. Är det en nyare snikvariant så är det mindre mängd koppar och då blir det bara trist brunt.
Eftersom detta är en 70-talsdörr så är det snikvarianten som blir brun (mörkbrun). Oavsett om det är en homogen kopparplåt eller en pläterad.
Dörren är dock en påkostad lyxdörr, mätt med dagens dörrstd. Det är väl teak vad det ser ut som. En sådan dörr gör man sig inte av med utan synnerligen goda skäl. Kostar en smärre förmögenhet att ersätta med en ny av samma kvalitet.

Hur som helst så kostar det inte mkt att pröva med kopparputs och se hur det blir.
Tack så jättemycket för info!
Ja jag blir bara så ledsen när den direkt blir brungrön och tråkig...
Jag bifogar nya bilder i kommentarsfältet så ser ni hur den ser ut en dag efter behandling med först ättika och salt och sen metallputs autosol..
Hoppas att jag kan renovera upp dörren för den är gedigen..
Slipade lite i vänstra nedersta fönstret och den svarta beläggningen på trät försvann och under var det en fin trälist som tittade fram! :)

prototypen prototypen skrev:

Protte
Tack vilken bra idé! Ska testa direkt!

Här kommer bilder på hur det ser ut 1 dag efter behandling...
:(
Vad tror ni, är denna dörr värd att renovera? Jag tycker det! :)
Bifogar bild på vart den kommer ifrån, någon som kanske vet om det är något bra?
Den känns väldigt tung o gedigen iallafall..
Slipade lite i nedersta vänstra hörnet av fönsterlisten och det verkade fräscht trä inunder det svarta...
Vad säger ni? Slipa o måla?
:)

• Träytterdörr som behöver renoveras med tecken på slitage och ett fönsterparti i övre halvan.
    Skapa konto
  • Gammal träddörr med slitage och metallplatta nedtill, behöver renovering.
    Skapa konto
  • Typskylt på en dörr med information om material och konstruktion, isoleringstyp och k-värde, samt garantiuppgifter.
    Skapa konto
prototypen prototypen skrev:

Protte
Den fäster inte! är det homogen koppar då??

Klart du ska renovera upp den. Jag har gjort det på ett antal teakdörrar som såg ut ungefär som din i skick. Slipa av den ordentligt med ökande finhet på sandpapperna - börja grovt för att få bort det yttersta effektivt. Använd slipmus eller en multimaster tex för de stora områdena och komplettera med att slipa för hand där det krävs. Olja sen dörren med ofärgad eller teakolja (den senare har lite rött pigment). Inga konstigheter.

Gällande plåten kan du ju alltid byta den om du inte lyckas få den fin med de tips du fått tidigare med kopparputs etc.

Beroende på hur utsatt dörren är bör den oljas om någorlunda regelbundet.

• Gilla
Linn159 och 2 till
  • Laddar…
Då är det säkerligen koppar. Du har använt för grovt slipmedel när du putsat. Häxan som föreslagits tidigare är bra. Sen får du nog förlika dig med att koppar mörknar och ärgar. Det är absolut inget fel, tyder istället på att det är en kvalitetsdörr. Det har aldrig varit meningen att den ska blänka. Koncentrera dig på att snygga till teaken enl föregående inlägg, putsa plåten blank och låt den sedan mörkna

• Gilla
Linn159 och 1 till
  • Laddar…
Vackert tegel förresten, är nästan helt säker på att det är en hårdbränd variant av Bohustegel (tegelbruket är tyvärr är nedlagt).
Tillhörde de dyrare sorterna under Mexiteglets guldålder.

• Gilla
Linn159
  • Laddar…
N noupe skrev:
Klart du ska renovera upp den. Jag har gjort det på ett antal teakdörrar som såg ut ungefär som din i skick. Slipa av den ordentligt med ökande finhet på sandpapperna - börja grovt för att få bort det yttersta effektivt. Använd slipmus eller en multimaster tex för de stora områdena och komplettera med att slipa för hand där det krävs. Olja sen dörren med ofärgad eller teakolja (den senare har lite rött pigment). Inga konstigheter.

Gällande plåten kan du ju alltid byta den om du inte lyckas få den fin med de tips du fått tidigare med kopparputs etc.

Beroende på hur utsatt dörren är bör den oljas om någorlunda regelbundet.
Tack för dina råd och tips! Det ska verkligen bli kul att ta sig an detta projekt! Lägger upp bild när det hela är klart! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.