Har precis gjutit nytt golv i källaren. Tvättstuga, hall och hobbyrum. Väggarna inte klara än.

Vi vill inte lägga klinkers då vi vill hålla kostnaden nere.

Funderar på att antingen måla. Vilken färg är mest hållbar?

eller

Slipa, dock ej högblankt. Bara tillräckligt slätt att gå bekvämt på. Gillar den råa ytan. Hur efterbehandlar man?

Skulle bli jätteglad för tips och gärna bilder
 
  • Nyjuten betonggolv i källare med synliga rör och ledningar längs väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt betonggolv i ett råkällarutrymme med synliga rör och kablar på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kanske microcement?
Funderar själv på det i min källare.
Finns till bra pris på Biltema
 
  • Gilla
*Christina*
  • Laddar…
Abs slipa ytan och sedan impregnera med valfri betongimpregnering.
 
  • Gilla
*Christina* och 1 till
  • Laddar…
Slipa högblankt. Snyggt, starkt och reflekterar ljuset bra.
 
  • Gilla
*Christina*
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Abs slipa ytan och sedan impregnera med valfri betongimpregnering.
Typ sån?
 
  • Skärmbild av BetSil Betong 10 liters produktinformation från webbshop, listande fördelar med betongbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ulltand Ulltand skrev:
Slipa högblankt. Snyggt, starkt och reflekterar ljuset bra.
Är det inte dyrt att polera högblankt?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
C *Christina* skrev:
Är det inte dyrt att polera högblankt?
Yes a litte men sen är det för evigt
 
Jag grovslipade betongplattan i uterummet och målade med Hagmans 1K (efter grundning med vattenglas som du har bild på ovan), är väldigt nöjd med resultatet och den något "ruffa" looken. Blir förstås lite svårare att få kliniskt rent då smuts kan leta sig ner i porerna, men ändå tillräckligt för mig. Har du mer porfritt än jag hade blir det förstås mindre av ett problem och färgen ger en lättunderhållen yta.
 
B byabin skrev:
Jag grovslipade betongplattan i uterummet och målade med Hagmans 1K (efter grundning med vattenglas som du har bild på ovan), är väldigt nöjd med resultatet och den något "ruffa" looken. Blir förstås lite svårare att få kliniskt rent då smuts kan leta sig ner i porerna, men ändå tillräckligt för mig. Har du mer porfritt än jag hade blir det förstås mindre av ett problem och färgen ger en lättunderhållen yta.
Har du foto?
 
Nyepoxerad betonggolv i en tom veranda med vita väggar och en kattlucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B byabin skrev:
[bild]
Väldigt snyggt!
Var det svårt att slipa? Gjorde du det själv?
 
Haha, jo jag slipade med 125 mm vinkelslip och diamantskiva, tre tror jag det gick åt. Rekommenderas inte om man är perfektionist, men det går. Det var också gammal betong, så jag tror ni kommer få bättre resultat med bättre underlag. Det med färgen som jag gillar är att den har gett en väldigt slät och homogen yta, även flutit bra ner i porer även om man får vara noggrann när man målar (jag rollade), framgår inte riktigt av en bild, men det är inte alls fel att måla betong. Jag var själv tveksam innan och funderade på det eller klinker, men är som sagt mycket nöjd.

Nu var det i våras, så jag kan inte uttala mig om långsiktigheten dock.
 
  • Gilla
*Christina*
  • Laddar…
Är betong ytan slät från början så går det fint att göra ytan lenare själv. Jag ”slipade” vårt uterumsgolv med en giraffslip från jula som jag satte 3st diamant slippads på. Sen efterbehandlade vi med vattenglas och stensåpa. Ytbehandling hänger nog mest på hur man har tänkt sig att använda ytan. Vi är riktigt nöjda med resultatet hos oss. Slipat betonggolv i uterum med kamin, möbler och utsikt mot trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person slipar ett betonggolv i ett uterum med en giraffslipmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
peter.persson och 2 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Är betong ytan slät från början så går det fint att göra ytan lenare själv. Jag ”slipade” vårt uterumsgolv med en giraffslip från jula som jag satte 3st diamant slippads på. Sen efterbehandlade vi med vattenglas och stensåpa. Ytbehandling hänger nog mest på hur man har tänkt sig att använda ytan. Vi är riktigt nöjda med resultatet hos oss. [bild]
[bild]
Snyggt! Var det svårt? Är rädd att slipmaskinen ”gräver ner sig” ojämnt om man är ovan.
 
Cheesen
Ulltand Ulltand skrev:
Yes a litte men sen är det för evigt
Det är det inte.. betong är porös och repas lätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.