Hej! Är ny på detta forum så hänvisa gärna vidare om mitt inlägg passar bättre någon annanstans.
Jag håller på att bygga matbord av gamla golvplankor. Plankorna är ganska stickiga och sprickiga (se bild). Jag har slipat dem med sandpapper en del, men vill behålla så mycket som möjligt av den gamla fina ytan.
Jag undrar om någon har tips på ytbehandling som kan "binda" stickorna. Jag tänker typ ett tjockt lager lack eller liknande.
Någon som har erfarenhet eller tips?

Stort tack på förhand!

• Närbild på stickiga och sprickiga gamla golvplankor som används för att bygga ett matbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte lacka om avsikten är att behålla utseendet. Föreslår halvolja av lika delar kokt linolja och balsamterpentin. Dränks in samtiigt som man slipar/polerar med stålull, grövre först och fin mot slutet. Gammalt trä brukar kräva mycket olja innan det är mättat. Ger en sidenmatt yta som är hyfsat hållbar och lätt att återställa vid skador.

Kan vara läge att maskinborsta med grov borste. Brukar i alla fall vara bästa sättet att få loss lösa stickor.

Börja med att sätta en borste på borrmaskin. Sen tror jag hårdvaxolja skulle passa för att behålla den lite ruffare formen.
Vill du ha det helt slätt går det att bygga en liten ram och gjuta på transparent epoxy

Hej! Tack för alla svar! Det uppskattas verkligen att ni tar er tid.
Jag är rädd för att jag sliter bort för mycket av den vackra ytan på de gamla planken om jag kör maskinborste, men jag ska testa på en spillbit!
Jag är också inne på hårdvaxolja, gillar ytan som den ger. Har prova att dra på ett par lager på en spillbit och ska se över resultatet imorgon.

Robert

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.