Se där, mig hade de lurat direkt. Kan nån redovisa hur ett sånt där plastkort ser ut? Vad är "regionala yrkeskommiten" för något? Vad innebär det där yrkesbeviset egentligen?
 
K
Yrkesbeviset är ett kort med namn på, men självklart går det att förfalska det om man ska vara på det viset
 
andersmc skrev:
Se där, mig hade de lurat direkt. Kan nån redovisa hur ett sånt där plastkort ser ut? Vad är "regionala yrkeskommiten" för något? Vad innebär det där yrkesbeviset egentligen?
Här kan du läsa på om yrkesbevis samt se hur det ser ut.
 
När vi ändå är inne på ämnet, hur ser olika yrkesgruppers bevis/certifikat ut? samt vad krävs för att få ett? Jag vet ju hur ett för elektriker utställt av ECY och vad som krävs innan man får ut det.

Och en fråga till, ni som kunder, bryr ni er något om hantverkaren kan legitimera sig med ID utställt av företaget?
 
Glufsglufs skrev:
Och en fråga till, ni som kunder, bryr ni er något om hantverkaren kan legitimera sig med ID utställt av företaget?
Nä, inte jag i alla fall, varken som privatkund eller om ja hyr in nån till firman fast det sistnämnda gör jag iofs sällan. Sist fick jag ett mobilnr till en kille som svarade med förnamnet i telefon, honom har jag hyrt brandtrappor av :P funkat fint utan leg hittills.
Jag har aldrig lejt in nån hantverkare som jag inte antingen kände eller som jag fått tag på via folk som jag känner, men jag tror knappast jag skulle begära leg och yrkesbevis ändå.
 
men ring byggnads å kolla med dom!!!!!
 
Matti_75 skrev:
Här kan du läsa på om yrkesbevis samt se hur det ser ut.
Tja, det kan man förmodligen. Men man bör ha ett betydligt större engagemang i frågan och ett betydligt större tålamod än vad jag kan uppbringa. För det är uppenbart att idén inte är att marknadsföra yrkesbeviset bland oss kunder.
 
Paul-Staffanstorp
-MH- skrev:
Men snälla, läs själv vad du skriver. Du anför som argument att inte ta för hårt på yrkesintyget att BKR inte är så mycket värt. Jag undrar vad kopplingen är mellan yrkesintyget och BKR:s cert?
Ärligt talat...

Jag lägger inte två fingrar i kors för att ens svara mer för jag anser nog att med alla de svar som backar upp mitt tankesätt så är du nog den som inte vill förstå vad jag menar... ;):rolleyes:
 
Om du är så att du menar något annat än vad du skriver, så kanske det är bäst att du inte skriver mer? ;)

"Eftersom intyg A inte är mycket värt, så är nog inte intyg B heller något värt". Det var den logiska kullerbyttan som jag reflekterade över.
 
-MH- skrev:
Om du är så att du menar något annat än vad du skriver, så kanske det är bäst att du inte skriver mer? ;)

"Eftersom intyg A inte är mycket värt, så är nog inte intyg B heller något värt". Det var den logiska kullerbyttan som jag reflekterade över.
Men det gäller väl egentligen alla intyg / certifikat.
Bra för att man lyckas ta ett bilkörkort, betyder det inte att man kan köra bil.
Likadant med truckkort, motorsågskörkort mm. mm.
Så bara för att en person kan visa upp ett intyg / yrkesbevis eller vad det nu kallas för, behöver det inte betyda att personen är kompetentför arbetet, det betyder bara att personen har genomgått en utbildning och lyckats klara av alla prov som är nödvändiga.

Så vad Paul-Staffanstorp menar är att man inte skall stirra sig blind på detta...
Sen finns det kanske intyg som är mer pålitliga än andra, gäller bara att hitta dessa.
 
Paul-Staffanstorp
Zixten skrev:
Men det gäller väl egentligen alla intyg / certifikat.
Bra för att man lyckas ta ett bilkörkort, betyder det inte att man kan köra bil.
Likadant med truckkort, motorsågskörkort mm. mm.
Så bara för att en person kan visa upp ett intyg / yrkesbevis eller vad det nu kallas för, behöver det inte betyda att personen är kompetentför arbetet, det betyder bara att personen har genomgått en utbildning och lyckats klara av alla prov som är nödvändiga.

Så vad Paul-Staffanstorp menar är att man inte skall stirra sig blind på detta...
Sen finns det kanske intyg som är mer pålitliga än andra, gäller bara att hitta dessa.
TACK...

Jag försökte också fetstila det jag skrivit men i sin ensamhet så är det fortfarande bara -MH- som inte vill förstå poängen i skriften...

...och jag skrev exakt vad jag menade också fast då inte du -MH- vill förstå utan är helt ensam om att göra någon helt annat tolkning av skriften än alla andra... :rolleyes:

Så frågan är vem som bör sluta skriva egentligen... ;)
 
har tagit yrkesbevis efter jobbat i 10 år i byggbranchen och en av anlednigarna till att jag tog det var att jag ska kunna ta jobb hos större firmor om jag vill det.

För som det skrivits innan så jobbar man på en liten firma så behöver man inte yrkesbevis för det bevisar inte att man är duktig.

Sen tycker jag att utbildningen är RIKTIGT DÅLIG. Har haft lärlingar som gått ut byggskolan som knappt vet vad verktygen heter eller hur man använder dom.
Eller vad för material man ska använda vid vissa enkla moment som glesning.

Den traditionella utbildningen som jag gick inne håller så många fel att det är inte lönt att berätta.

Jag tycker att den bästa utbildningen är att gå bervid någon som är duktig och som kan lära ut vilket många inte kan. Men då måste man ha viljan att lära sig och det har inte alla som tänker bli byggare.
 
Fredrik.engdahl skrev:
har tagit yrkesbevis efter jobbat i 10 år i byggbranchen och en av anlednigarna till att jag tog det var att jag ska kunna ta jobb hos större firmor om jag vill det.

För som det skrivits innan så jobbar man på en liten firma så behöver man inte yrkesbevis för det bevisar inte att man är duktig.

Sen tycker jag att utbildningen är RIKTIGT DÅLIG. Har haft lärlingar som gått ut byggskolan som knappt vet vad verktygen heter eller hur man använder dom.
Eller vad för material man ska använda vid vissa enkla moment som glesning.

Den traditionella utbildningen som jag gick inne håller så många fel att det är inte lönt att berätta.

Jag tycker att den bästa utbildningen är att gå bervid någon som är duktig och som kan lära ut vilket många inte kan. Men då måste man ha viljan att lära sig och det har inte alla som tänker bli byggare.
Jag håller med dig att skolans utbildning inte är den bästa, men det är vi i branchen som ska lära dom då det i deras utbildning ingår 2 års praktik samt 2 års lärlingstid. Jag har sett många som sätter praktikanter/ lärlingar på massa skitjobb. Då gör man sig själv en björntjänst, vad lär dom sig på det. Dom ska ha en variations rik och stimulerande praktik/ lärlingstid. Så det går inte att skylla allt på skolan.
 
Till viss del håller jag med dig . Men när t.ex skolan inte visar att det finns alternativ till träreglar som är smidigare att jobba med så tycker jag att dom missköter sitt jobb.

Dom jag har haft som lärligar har berättade att dom har varit 16 killar som ska gipsa 8 skivor i en stuga så när dom gått ut 2:an så vet dom knappt vad gips är.

Sen ska vi som jobbar i branschen ge dom erfarenhet så dom kan dra in pengar till företagen.
 
Jag instämmer helt. Problemet som jag ser det är att lärarna inte har varit ute i verkligheten på år och dar. Ett annat är att det är alldeles för stora klasser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.