Tänk vad skönt det hade varit ifall vi hade haft stabil kärnkraft kvar i sverige..

• Gilla
Screew och 10 till
  • Laddar…
S Svetor skrev:
Tänk vad skönt det hade varit ifall vi hade haft stabil kärnkraft kvar i sverige..
Så enkelt det hade varit att bara ha den puttrande och sälja överskottet till grannländerna när vi själva inte behövde. När vi behöver så stryper man försäljningen.

Vår regering har verkligen misslyckats med allt och jag hoppas verkligen att de byta ut om ca ett år så vi kan börja bygga upp vårt land igen och börja städa på allvar.

• Gilla
nuco och 6 till
  • Laddar…
För mig har det gått så långt att jag skulle rösta på ett parti som är för bokstavlig babyolja bara man har en realistisk och vettig energistrategi.

• Gilla
  • Haha
Martin_ och 4 till
  • Laddar…
Med elbrist i söder, går det ändå att exportera både till Danmark och Tyskland! Men det är väl hela idén med elområdena. Elområde 3 och 4 får vara en sorts buffert, så det går att sälja el till kontinenten, till ett mycket högre pris.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Skönt att tokfan inte är orolig
Vad ska han säga?

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Jag hade gärna sett att lantbrukarna här i område 3 och 4 hade frågat vart de skördade godsakerna skulle transporteras, och helt enkelt delat upp Sverige i samma delar som elområdena och haft en omvänd prissättning som elområdena :)

• Gilla
JA”Snabbe” och 5 till
  • Laddar…
Dra en sjökabel med 2 GW kapacitet från norr till söder.

Cheesen
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag hade gärna sett att lantbrukarna här i område 3 och 4 hade frågat vart de skördade godsakerna skulle transporteras, och helt enkelt delat upp Sverige i samma delar som elområdena och haft en omvänd prissättning som elområdena :)
Alltså det märks att du aldrig handlat i en butik norr om Dalälven.. för då hade du vetat om att frukt och grönt är hårdvaluta i norr.
Senast jag köpte tomater så kostade dom 74 kr kilot.

• Haha
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Alltså det märks att du aldrig handlat i en butik norr om Dalälven.. för då hade du vetat om att frukt och grönt är hårdvaluta i norr.
Senast jag köpte tomater så kostade dom 74 kr kilot.
Om det vore staten som TVINGADE handlarna att ta ut ett högre pris eller hade ett automatiskt prispåslag baserat på ortens placering i landet för en del av matvarorna, så hade jag delvis kunnat köpa ditt resonemang. Så är det såklart inte. Så varför skall det vara så för el? Lägg därtill att staten skattar ihjäl de tomatodlare som finns på din hemort (jämför med stängningen av kärnkraftverken) så är det uppenbart att det ligger hundar begravda eller att det handlar om grav inkompetens bland beslutsfattare.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Dra en sjökabel med 2 GW kapacitet från norr till söder.
Eller så lär de i söder att hushålla med sin el eller starta upp kärnkraftverken.

Vi har ett hårdare klimat i norr. Vi behöver vår egen el. Ni kan sluta köra era suvar så kanske vi kan även ha rimligare bränslepriser

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
Blir otroligt spännande o se när kassakon "bilskatten" sinar när alla ska köra elbil. Då kommer elpriset att rusa

Det är billigare att elda med olja i gamla vedpanna än att köra med el. Hur kan vi ha misslyckats så totalt.

Miljöpartiet!!! Stäng alla kärnkraftverk och satsa på vindkraftverk samtidigt som fordonsflottan ska ställa om till eldrift.... Hur lyckas dom ?

Införandet av elområde är de bästa som har hänt. Det kompenserar för kalla klimat som finns i norr. Äntligen svider de lite för de i söder. Har vi tur kanske de kikar igång ett kärnkraftverk

S
Håller tummarna för att elpriserna stiger med 10x minimum i södra sverige och förblir där i 2 år.

Givetvis inser jag att det inte kommer hända, men önska kan man ju :)

S SueCia skrev:
Håller tummarna för att elpriserna stiger med 10x minimum i södra sverige och förblir där i 2 år.

Givetvis inser jag att det inte kommer hända, men önska kan man ju :)

Det var en märklig önskan. Vad skulle man uppnå med det? :thinking:

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.