Hej,

För att göra en riktigt lång historia kort så började mitt problem med att det i fredags kväll inte gick att låsa, troligtvis då vädret slog om och blev -12 bara på en natt. Jag vet naturligtvis inte om det var det som fick igång detta men jag kan tänka mig det. Så från fredags så har vi inte kunnat låsa och jag gjorde så att jag kopplade bort inner- och utedel för att se om det var något med kablarna, och det var det. Kabelbrott på båda kablarna, den som går från låshus till innerdel samt den andra som går från innerdel till kretskortet. Jag stängde då dörren för att koppla bort inner- och utedel för att ta med mig detta och åka till återförsäljare för kablar. Jag knipsar av båda kablarna och tar bort själva låset från dörren och har då alltså bara låshuset kvar i dörren. När jag ska gå iväg märker jag att dörrjäveln är låst... Och i och med att jag har klippt kablarna är det helt omöjligt att låsa upp.

Så här står jag nu med dörren i låst läge och kommer varken ut eller in.

Är det mot all förmodan någon som varit med om liknande och kan hjälpa mig, eller någon annan som har tips på action?

Tar tacksamt emot alla tips och trix!

//Mattias
 
Redigerat:
M mattej83 skrev:
Hej,

För att göra en riktigt lång historia kort så började mitt problem med att det i fredags kväll inte gick att låsa, troligtvis då vädret slog om och blev -12 bara på en natt. Jag vet naturligtvis inte om det var det som fick igång detta men jag kan tänka mig det. Så från fredags så har vi inte kunnat låsa och jag gjorde så att jag kopplade bort inner- och utedel för att se om det var något med kablarna, och det var det. Kabelbrott på båda kablarna, den som går från låshus till innerdel samt den andra som går från innerdel till kretskortet. Jag stängde då dörren för att koppla bort inner- och utedel för att ta med mig detta och åka till återförsäljare för kablar. Jag knipsar av båda kablarna och tar bort själva låset från dörren och har då alltså bara låshuset kvar i dörren. När jag ska gå iväg märker jag att dörrjäveln är låst... Och i och med att jag har klippt kablarna är det helt omöjligt att låsa upp.

Så här står jag nu med dörren i låst läge och kommer varken ut eller in.

Är det mot all förmodan någon som varit med om liknande och kan hjälpa mig, eller någon annan som har tips på action?

Tar tacksamt emot alla tips och trix!

//Mattias
Har du testat en nödöppning enligt instruktionerna i manualen för att kunna öppna dörren?
https://www.yalehome.se/Yale/YalehomeSE/Filer/manualer/Yale Doorman V2N/YaleDoorman-ManualV2N.pdf
 
1 123abc skrev:
Har du testat en nödöppning enligt instruktionerna i manualen för att kunna öppna dörren?
[länk] Doorman V2N/YaleDoorman-ManualV2N.pdf
Hej och tack för svar!

Efter två dagar fick jag upp dörren. Felet var att jag hade fel slutbleck. Han som installerade vår nya ytterdörr, och samtidigt Yale Doorman, hade satt in Jeld-Wen slutbleck istället för Assa 1487-2. Detta gjorde att den översta haken på Yales låshus åkte in i en skruv i slutblecket som hade börjat lossna från karmen...
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Har du testat en nödöppning enligt instruktionerna i manualen för att kunna öppna dörren?
[länk] Doorman V2N/YaleDoorman-ManualV2N.pdf
Därav funkade inte nödöppningen då haken som "snackar" med låshaken var klämd.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.