3 017 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Yale Doorman v2n - HJÄLP!
Hej,
För att göra en riktigt lång historia kort så började mitt problem med att det i fredags kväll inte gick att låsa, troligtvis då vädret slog om och blev -12 bara på en natt. Jag vet naturligtvis inte om det var det som fick igång detta men jag kan tänka mig det. Så från fredags så har vi inte kunnat låsa och jag gjorde så att jag kopplade bort inner- och utedel för att se om det var något med kablarna, och det var det. Kabelbrott på båda kablarna, den som går från låshus till innerdel samt den andra som går från innerdel till kretskortet. Jag stängde då dörren för att koppla bort inner- och utedel för att ta med mig detta och åka till återförsäljare för kablar. Jag knipsar av båda kablarna och tar bort själva låset från dörren och har då alltså bara låshuset kvar i dörren. När jag ska gå iväg märker jag att dörrjäveln är låst... Och i och med att jag har klippt kablarna är det helt omöjligt att låsa upp.
Så här står jag nu med dörren i låst läge och kommer varken ut eller in.
Är det mot all förmodan någon som varit med om liknande och kan hjälpa mig, eller någon annan som har tips på action?
Tar tacksamt emot alla tips och trix!
//Mattias
För att göra en riktigt lång historia kort så började mitt problem med att det i fredags kväll inte gick att låsa, troligtvis då vädret slog om och blev -12 bara på en natt. Jag vet naturligtvis inte om det var det som fick igång detta men jag kan tänka mig det. Så från fredags så har vi inte kunnat låsa och jag gjorde så att jag kopplade bort inner- och utedel för att se om det var något med kablarna, och det var det. Kabelbrott på båda kablarna, den som går från låshus till innerdel samt den andra som går från innerdel till kretskortet. Jag stängde då dörren för att koppla bort inner- och utedel för att ta med mig detta och åka till återförsäljare för kablar. Jag knipsar av båda kablarna och tar bort själva låset från dörren och har då alltså bara låshuset kvar i dörren. När jag ska gå iväg märker jag att dörrjäveln är låst... Och i och med att jag har klippt kablarna är det helt omöjligt att låsa upp.
Så här står jag nu med dörren i låst läge och kommer varken ut eller in.
Är det mot all förmodan någon som varit med om liknande och kan hjälpa mig, eller någon annan som har tips på action?
Tar tacksamt emot alla tips och trix!
//Mattias
Redigerat:
Har du testat en nödöppning enligt instruktionerna i manualen för att kunna öppna dörren?M mattej83 skrev:Hej,
För att göra en riktigt lång historia kort så började mitt problem med att det i fredags kväll inte gick att låsa, troligtvis då vädret slog om och blev -12 bara på en natt. Jag vet naturligtvis inte om det var det som fick igång detta men jag kan tänka mig det. Så från fredags så har vi inte kunnat låsa och jag gjorde så att jag kopplade bort inner- och utedel för att se om det var något med kablarna, och det var det. Kabelbrott på båda kablarna, den som går från låshus till innerdel samt den andra som går från innerdel till kretskortet. Jag stängde då dörren för att koppla bort inner- och utedel för att ta med mig detta och åka till återförsäljare för kablar. Jag knipsar av båda kablarna och tar bort själva låset från dörren och har då alltså bara låshuset kvar i dörren. När jag ska gå iväg märker jag att dörrjäveln är låst... Och i och med att jag har klippt kablarna är det helt omöjligt att låsa upp.
Så här står jag nu med dörren i låst läge och kommer varken ut eller in.
Är det mot all förmodan någon som varit med om liknande och kan hjälpa mig, eller någon annan som har tips på action?
Tar tacksamt emot alla tips och trix!
//Mattias
https://www.yalehome.se/Yale/YalehomeSE/Filer/manualer/Yale Doorman V2N/YaleDoorman-ManualV2N.pdf
Hej och tack för svar!1 123abc skrev:
Efter två dagar fick jag upp dörren. Felet var att jag hade fel slutbleck. Han som installerade vår nya ytterdörr, och samtidigt Yale Doorman, hade satt in Jeld-Wen slutbleck istället för Assa 1487-2. Detta gjorde att den översta haken på Yales låshus åkte in i en skruv i slutblecket som hade börjat lossna från karmen...
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden