Hejsan, jag har monterat ett Yale Doorman L3S Flex Steel. Dörren går bra att stänga så länge man har mycket fart på den. Men om man vill försöka dra igen den lite långsammare så blir det problem och dörren stannar innan den stängt helt. Gäller både utifrån och innifrån. Utifrån går det att tvinga in den i kort fart men innifrån tar det helt stopp.

Jag har bifogat en kort film som visar hur det ser ut. Det är som att låset hakar upp sig sista milimetrarna. Är inte helt med på varför det blir så och vad jag kan göra för att rätta till detta.

Stort tack på förhand!!

Den hänger sig på förreglingskolven (den lilla högst upp)..
Testa att lägga på lite låsfett eller vaselin på glidytan och dra igen några gånger dra sedan bort överflödigt fett från kolven och slutblecket med fingret.

• Gilla
stockholmskille
  • Laddar…
Hej,
Jag upplever samma problem och jag upplever att det är den nedersta "piggen" som sitter löst och hakar upp sig när den ska gå in i låskistan de sistra milimetrarna. Jag har smörjt men det hjälper inte då det känns som piggen hakar i något och det inte är problem med dåligt glid. Fick du löst problemet och hur gjorde du isf?

Det kan bero på slutblecket kontrollera att plösmåttet är rätt men det kan även vara justeringen av slutblecket som den fastnar i.
Vad är det för slutbleck?

Det är ett 1487-2. Vi har haft det med yale doorman låset i säkert 8år och det har fungerat ok. Men nu kärvar det rejält de sista veckorna.

• Inbrottsskydd på dörrkarm med ASSA ABLOY-logga och produktnummer 1487-2. Litet slitage syns runt låsets skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Marcus Anemo Marcus Anemo skrev:
Det är ett 1487-2. Vi har haft det med yale doorman låset i säkert 8år och det har fungerat ok. Men nu kärvar det rejält de sista veckorna.
Har du fått rätt på det? Vi har allvarliga problem med att stänga vår. Den sitter stenhårt

Marcus Anemo Marcus Anemo skrev:
Vad är det som kärvar?
Är det själva låskistan eller dörren i helhet?
På vilket sätt kärvar det? Vilka symtom?

Man ser på karmen att något tex låskistan tar i i ytterkant.
Hur är det med spelet/glipan mellan dörrbladet och dörrkarmen runt om hela dörrbladet?

T Tina81 skrev:
Har du fått rätt på det? Vi har allvarliga problem med att stänga vår. Den sitter stenhårt
Vad är det som sitter hårt? Är det dörrbladet I karmen?

Hur är det med spelet/glipan mellan dörrbladet och dörrkarmen runt om hela dörrbladet?

Jag provade att olja den piggen längst upp (den ovan självaste låset) efter jag läst här och nu funkar det fint 😊.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Jag öppnade upp låskistan, gjorde rent och smörjde. Efter det går det superlätt att stänga👍

• Gilla
Tina81
  • Laddar…
Davidbagare
T Tina81 skrev:
Jag provade att olja den piggen längst upp (den ovan självaste låset) efter jag läst här och nu funkar det fint 😊.
Jag gjorde samma och den blev genast jättelätt att stänga.

Davidbagare
Stefan N Stefan N skrev:
Man smörjer med detta eller liknande och inget annat. [länk]
Ojdå. Jag körde lite wd-40 på lilla piggen längst upp på låskistan. Men det kan bäl inge skada på nåt sätt?

Olja ska inte användas utan det ska appliceras lite fett på kontaktytan stängas/dras igen några gånger sedan drar man bort överblivet fett med fingret så det endast blir en glidyta kvar.
Olja och sprejer är flyktiga och kommer ofta in i låshuset meningen är att skapa en glidyta för kolven.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
1 123abc skrev:
Olja ska inte användas utan det ska appliceras lite fett på kontaktytan stängas/dras igen några gånger sedan drar man bort överblivet fett med fingret så det endast blir en glidyta kvar.
Olja och sprejer är flyktiga och kommer ofta in i låshuset meningen är att skapa en glidyta för kolven.
Men vad menar du kan hända om lite olja/wd40 kommer in i låshuset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.