169 091 läst ·
463 svar
169k läst
463 svar
Yale Doorman och elbilsladdare fast egendom/byggnadstillbehör eller ej?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 698 inlägg
Nja han har ju rätt i att dammsugaren och gräsklipparen inte ingårFairlane skrev:
Jag skulle nog säga att du har fel här, i alla delar faktiskt.
Vi hade två tvättmaskiner i förra huset och skulle vi ha med de i prospekt och på visning utan någon information om annat så tillhör de huset.
Vi ville ta med en tvättmaskin då en köpt lägenhet saknade tvättmaskin. Inför fotograferingen av tvättstugan rullade vi ut den maskin som inte skulle ingå i köpet. På visningen stod den i tvättstugan, men inte ansluten och tydliga lappar om att den inte ingick.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 968 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 968 inlägg
Jag är inte helt övertygad. Det är mycket tänkbart att säljaren skruvar bort låset och sätt in något billigt skit. Det finns folk till allt.B Boende45 skrev:
För många år sen skulle jag flytta in i en hyreslägenhet med en sambo. Han som hade kontraktet hade redan flyttat ut men satt med tre månaders uppsägningstid. Vi enades om att vi skulle ta över efter 1½ månad och betala hyra för den tiden. Allt klart tills han dagen innan hör av sig och vill ha betalt för persienner som han hängt upp själv. Jag blev irriterad över agerandet och tackade nej och han monterade ner dem. Vad han skulle göra med dem sen vet jag inte. Sannolikt passade de inte i hans nya bostad.
Efter det är jag övertygad om att folk kan göra vad som helst.
Jag har aldrig fel för det första. För det andra så är föremål som en byggnad blivit försedd med av fastighetsägaren, och som är ägnat för stadigvarande bruk ett byggnadstillbehör. Däremot så platsar inte laddaren in under begreppet ” föremålet ska normalt sett vara till nytta oavsett vem som än äger eller utnyttjar fastigheten. Men det är bara en tidsfråga innan laddaren platsar in som byggnadstillbehör.
M Molnet9092 skrev:Hej!
Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.
Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.
Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Jag har Yale doorman L3 och så vitt jag känner till går det inte ta bort den från dörren efter installation, själva dörrhandtsgen trycks fast och sittee rejält fast, de går nog inte att lossa.
I så fall är ju en platt-tv monterad på väggen också fast. Jag tror inte det är om den sitter fast eller inte som avgör detta.K Kallebo skrev:Ja, laddboxen sitter ju fast och det är ju inget att bråka om. Vill de ta dit en elektriker för att montera ner den kostar det väl nästan lika mycket.
Jag hade inte velat ha någon annans elektroniska lås, så där hade de gärna fått byta ut mot något nytt. Men som skrivits så är det inte speciellt nämnt att sakerna inte ingår ska de göra det!
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 352 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 352 inlägg
P Peder Groth skrev:
Däremot skulle det kunna finnas en möjlighet att det räknas om platt-tvn är inbyggd bakom typ en panel eller inbyggd i en fast bokhylla. Då skulle man kunna anse att den tillhör huset.L LantbrukarN skrev:
På samma sätt som det gamla JÖKEN-exemplet med tavlor och dess ”tillhöra slottet eller ej”.
Men här handlar det inte om en platt-tv utan om två, idag, grundläggande tillbehör till fastigheten.
Låter som säljarna vill mjölka er på mera pengar och är giriga.
Våran mäklare sade att allt som inte ramlar ut om man vänder upp och ner på huset är att betrakta som det tillhör huset och skall ingå när säljarna vill ha extra betalt för en Arlo video doorbell.
Våran mäklare sade att allt som inte ramlar ut om man vänder upp och ner på huset är att betrakta som det tillhör huset och skall ingå när säljarna vill ha extra betalt för en Arlo video doorbell.
100% att det ska ingå om inte säljarna tydligt meddelat innan kontraktet att det inte ska ingå.M Molnet9092 skrev:Hej!
Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.
Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.
Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
JB 2:2 reglerar detta.
Att låset ingår känns solklart, men taggarna är inte lika klart. Dels kan man köpa låset i paket med extra taggar eller utan, dels går taggarna att köpa löst i efterhand och kan då kopplas/kopplas bort och till flera olika lås. Samma tagg kan gå både till villan och sommarstugan. Låset i sig går dessutom utmärkt att använda utan taggar, med bara koder.S StefanCalmar skrev:Ett lås är helt solklart. Det är och kommer alltid att vara en del av huset. Se till att låset återställs av säljaren och att ni tar över det direkt vid överlåtelse. Taggarna ingår också då nycklar är specificerade att ingå vid husköp, och taggarna är elektroniska nycklar. Missa inte dessa då de är dyra.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 049 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 049 inlägg
Är ju bara att åka till huset samma dag som kontraktskrivningen och besikta att allt ser bra ut. Har du plockat bort en massa saker så är det mycket enklare att göra avdrag på betalningen än att försöka kräva säljaren i efterhand.
Precis som att man kan besikta flyttstäd etc.
Precis som att man kan besikta flyttstäd etc.