168 978 läst ·
463 svar
169k läst
463 svar
Yale Doorman och elbilsladdare fast egendom/byggnadstillbehör eller ej?
Hej!M Molnet9092 skrev:Hej!
Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.
Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.
Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Spontant skulle jag säga att ” Doorman ” är ett handtag … OCH man tar inte med dig ett handtag!
Däremot är el-bils-laddaren något som de antagligen har fått en personlig subvention av staten och har egentligen inget med fastigheten att göra … bidrar inte till varken funktion eller utseende…
Så 1-1 blir det enligt mig …
Fast om det kopplas in av en elektriker med behörighet. Så borde det ju vara samma regler som med spishäll och solpaneler exempelvis.B Bernieherman skrev:Hej!
Spontant skulle jag säga att ” Doorman ” är ett handtag … OCH man tar inte med dig ett handtag!
Däremot är el-bils-laddaren något som de antagligen har fått en personlig subvention av staten och har egentligen inget med fastigheten att göra … bidrar inte till varken funktion eller utseende…
Så 1-1 blir det enligt mig …
Vad gäller låset så tillhör lås/dörrhandtag otvivelaktigt fastigheten i normalfallet. Varför skulle lagen bedöma att ett mer avancerat dörrhandtag inte skulle vara fast egendom? Skulle en mer avancerad tvättmaskin också undantas? Näe här skulle säljaren behövt specificera att låset inte ingick i prospektet.
Har ni skrivit kontrakt och det inte står ett jota om detta i kontraktet så har de ingen rätt att ta bort dessa.H hempularen skrev:
Densatt dör på visningen ngen och då ingpr den ibfastigheten och får inte monteras ner.tveksamt skrev:
Tills den inte längre är monterad, då den övergår i fastighetsägarens ägo, eller?
För det kan väl inte vara olovligt att montera ner en laddare på sin egna fastighet och ge bort den om man säljer ladd-bilen exempelvis. Alldeles oavsett om den är installerad med grönt avdrag eller inte.
Inte för att det är relevant här utan mest för juridiken (som ju kan vara minst sagt märklig), de har sålt fastigheten med den installerad, då får de inte sedan ta bort den.
Detsamna gäller t.ex fast installerad tvättmskin och diskma6dkin liksom kyl, och frys som ju också har stickpropp. Med ditt resonemang skulle man ju kunna plocka ner allt innan tillträde.
Nej, du har fullständigt fel!
Nja, felet är väl de som motiverar med "självklart". "självklart" har inget som helst förklaringsvärde.krillek skrev:
Men det måste väl finnas någon princip här.
T ex att någon är fast monterat.
Allt som är med vid visningen och är fastskruvat hör till byggnaden?
Stod ljus där. Det skulle kunna tolkas som att armaturer inte får tas med. Men det brukar man ta med.Alfredo skrev:
Och den del av lagen som citeras i #128 handlar dessutom om fastighetstillbehör och inte byggnadstillbehör.
Ska vi se vad som hör till byggnaden är det snarare §2 som är intressant.
[bild]
Samma argumentation kan användas för att en elbilsladdare inte är ett byggnadstillbehör utan lös egendom som ej ingår i fastighetsöverlåtelsen.
Det är nog inte så konstigt att Familjens Jurist i #10 var aningen vag...
I sig är armaturer oftast inte fastskruvade. Kanske syftar på de som är fastskruvade?
För de flesta är det fullständigt självklart att det ska finnas ett dörrhandtag och ett lås till ytterdörren på ett hus du köper. Om inget annat avtalas kan du som spekulant förvänta dig att det är just det handtaget och låset du ser på visningen som du kommer att få när du köper huset, inte ett annat av enklare modell. För mig är det lika självklart som att bänkskivorna av marmor i köket inte är ersatta med enklare dito i laminat när du tillträder bostaden.D daVinci skrev:
Tycker också det verkar självklart att de lås och laddare som var fast monterade vid visning ska ingå. Om man av någon anledning tex haft samma låssystem i två fastigheter (fritidshus och villa tex) så bör det ju vara så att man får ersätta med likadana lås om man vill ta ur det "delade" systemet.
Tvättmaskiner med stickpropp? Jag skulle gissa de ingår, men kanske är de bara temporärt monterade?
Hur blir det om man har ett rack med router, hubbar och accesspunkter. De senare är ju ibland fast monterade. Om man satt en filserver i racket, är den fast monterad och ska ingå?
Tvättmaskiner med stickpropp? Jag skulle gissa de ingår, men kanske är de bara temporärt monterade?
Hur blir det om man har ett rack med router, hubbar och accesspunkter. De senare är ju ibland fast monterade. Om man satt en filserver i racket, är den fast monterad och ska ingå?
Nu vågar jag mig på ett stickspår och undrar varför hatthyllan anses vara ett sånt objekt som ska lämnas kvar?
Enligt @useless utmärkta svar ovan, gällande väggmonterad TV " TV'n används inte stadigvarande för byggnaden utan snarare endast för de som bor i byggnaden. "
så vill jag påstå att samma gäller för hatthyllan/krokarna en har i farstun/hallen - de är endast till för de som bor i byggnaden.
OK, ibland har jag vänner över som hänger sina ytterkläder på krokarna OCH tittar på den vägghängda TV:n.
Är inte ute för att stöka till frågeställningen, och detta gäller alltså mitt eget enfamiljshus.
(Har förresten läst på nåt ställe att gardinstänger ska lämnas kvar, på annat står det endast gardinstångsfästena).
Vem ska man tro på, tro på osv
Enligt @useless utmärkta svar ovan, gällande väggmonterad TV " TV'n används inte stadigvarande för byggnaden utan snarare endast för de som bor i byggnaden. "
så vill jag påstå att samma gäller för hatthyllan/krokarna en har i farstun/hallen - de är endast till för de som bor i byggnaden.
OK, ibland har jag vänner över som hänger sina ytterkläder på krokarna OCH tittar på den vägghängda TV:n.
Är inte ute för att stöka till frågeställningen, och detta gäller alltså mitt eget enfamiljshus.
(Har förresten läst på nåt ställe att gardinstänger ska lämnas kvar, på annat står det endast gardinstångsfästena).
Det samma gäller ju som sagt även en kyl eller tvättmaskin. Nog är det de boende i bostaden som använder dessa, för byggnadens skull kvittar det ju om det är utrustat med dessa två.Maria T skrev:
Nu vågar jag mig på ett stickspår och undrar varför hatthyllan anses vara ett sånt objekt som ska lämnas kvar?
Du har helt missförstått vad jag vill säga med det inlägget.E El oso skrev:Densatt dör på visningen ngen och då ingpr den ibfastigheten och får inte monteras ner.
Detsamna gäller t.ex fast installerad tvättmskin och diskma6dkin liksom kyl, och frys som ju också har stickpropp. Med ditt resonemang skulle man ju kunna plocka ner allt innan tillträde.
Nej, du har fullständigt fel!
En fast installerad elbilsladdare anser jag höra till fastigheten. Men om jag veckan innan visning plockar ner den så gör den inte det längre.
Precis som att jag kan montera bort en ugn och sälja den så slutar den höra till fastigheten när jag tar bort den. Att vara ett fastighetstillbehör är alltså inte en konstant utan kan ändras över tid.
Att säljarna gör fel här är (enligt mig) otvivelaktigt.