Jag vill väldigt gärna installera en Yale Doorman i min ytterdörr, men blir inte riktigt klok på vilket lås jag har för tillfället, och därmed om det skulle passa utan allt för mycket arbete (eller lämna massa fula hål som behöver täckas med plåtar osv.

Så här ser mitt nuvarande lås ut:
Dörrhandtag och låscylinder på grå ytterdörr, med linjal för att mäta avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en dörrkarm med ett svart ASSA-lås monterat, synliga träkanter vid låskistan och ett kilformat fall.
Skapa konto
Ytterdörr med ett kromat dörrhandtag och ett cylinderlås, dörrens kant visar låskolven och låsstången, även slutblecket är synligt.
Skapa konto
Närbild på ett dörrlås installerat i en gråmålad ytterdörr, med synliga skruvar och dörrhandtag i bakgrunden.
Skapa konto

Avståndet från den kilformade grejen som håller dörren stängt (fallet?) till mitten av låscylinders är ca 70 mm, och avständ ifrån dörrbladets kant till mitten av låscylinders är 50mm. Så det känns som min dörr och nuvarnade lås borde följa "standard".

Förstår att jag kommer behöva byta slutbleck, och kanske borra, slipa och stämjärna lite där. Men kommer jag behöva greja allt för mycket med själva dörren också?

Bästa svaret

Du har ASSA 2000 låshus, det bör inte vara några bekymmer att installera ett Yale doorman.
Du får byta slutbleck men det nya slutblecket bör passa i befintligt urtag men ibland kan det krävas att du tar ut lite mer för slutbleckets kåpa då slutblecket är eftermonterat.
Hur det ser ut under täckskylten på utsidan vet jag inte men ofta täcker doorman eventuella skador till doorman L3 finns det täckskyltar som ofta används i äldre dörrar för att täcka över märken från tidigare lås.

Toppen.
Blev lite fundersam när jag kollade runt på forum och även råkade fråga ChatGPT, men den missbedömde nog det mesta tyvärr..

Tack så mycket för snabbt svar, då hoppas jag att installationen skall gå relativt smidigt när låset väl dyker upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.