112 626 läst ·
298 svar
113k läst
298 svar
Yale doorman är ju katastrof!
Det finns minst två trådar bara här på BH där just yale-lås gått i bortaläge av sig självt så jag är tyvärr inte lika övertygad om låsens förträfflighet.1 123abc skrev:
Det är rätt nice att inte behöva ha med sig nycklar. Risken att bli utelåst med fallkolv är heller inte obetydlig. Och har man inte det så finns risken att man glömmer låsa, speciellt när man kommer hem. Vill man släppa in en hanverkare när man inte är hemma fixar man det med en kod utan att fysiskt behöva överlämna en nyckel. Be grannen kolla om du stängde av spisen när du åkte till sommarstället? Inga problem det heller.N Nalleman64 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 888 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 888 inlägg
Återigen - larm är inget jag har något behov av.Z Zodde skrev:Har haft yale doorman integrerat med alarm i över 10år och är imponerad över hur bra det funkar.
Installerade efter att dottern glömt nyckel och fick sitta utanför 2 timmar mitt i vintern.
Larma av/på i samma moment som man låser/låser upp.
Kan larma av/på, öppna/låsa via mobil vilket är bra när man har hantverkare/blomvattning/städning etc.
Slipper låna ut nycklar
Utlåning av nycklar ett ickeproblem.
De som behöver åtkomst till huset hsr en nyckel hela tiden.
Skulle jag glömma låsa när jag kommit hem skulle det inte vara hela världen. Fast det brukar inte hända.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 888 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 888 inlägg
Inget av det du skriver motiverar mig att byta ut de lås som fyllt mina behov i de 37 år jag bott här.Ulltand skrev:
Det är rätt nice att inte behöva ha med sig nycklar. Risken att bli utelåst med fallkolv är heller inte obetydlig. Och har man inte det så finns risken att man glömmer låsa, speciellt när man kommer hem. Vill man släppa in en hanverkare när man inte är hemma fixar man det med en kod utan att fysiskt behöva överlämna en nyckel. Be grannen kolla om du stängde av spisen när du åkte till sommarstället? Inga problem det heller.
Då kan du byta bara för att se om din 37-åriga erfarenhet hade rätt. Har man inte testat vet man nog inte imo men behoven skiljer ju sig mellan var och en Internet är en fluga, skrivmaskin och fax etc. Det är inte alltid helt lätt att se fördelarna med teknikutveckling, även där det finns men allt är ju inte bra.N Nalleman64 skrev:
Så du menar att all ny teknik är bra?Ulltand skrev:
Då kan du byta bara för att se om din 37-åriga erfarenhet hade rätt. Har man inte testat vet man nog inte imo men behoven skiljer ju sig mellan var och en Internet är en fluga, skrivmaskin och fax etc. Det är inte alltid helt lätt att se fördelarna med teknikutveckling, även där det finns men allt är ju inte bra.
Så du har inte med dig ens en bilnyckel i fickan? Det är nog rätt ovanligt. Har man en nyckel så kan man ha två…Ulltand skrev:
Det är rätt nice att inte behöva ha med sig nycklar. Risken att bli utelåst med fallkolv är heller inte obetydlig. Och har man inte det så finns risken att man glömmer låsa, speciellt när man kommer hem. Vill man släppa in en hanverkare när man inte är hemma fixar man det med en kod utan att fysiskt behöva överlämna en nyckel. Be grannen kolla om du stängde av spisen när du åkte till sommarstället? Inga problem det heller.
Jag skall berätta en hemlighet för dig om du lovar att inte berätta den för någon…
Jag har en husnyckel gömd på ett bra ställe utomhus, så om det kniper avslöjar jag det stället för kanske en hantverkare. Därefter byter jag förstås gömställe.
Detta fungerar fantastiskt bra.
Redigerat:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 888 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 888 inlägg
Nej jag har inga som helst planer på att lägga tusentals kronor på något jag klarar mig alldeles förträffligt bra utan.Ulltand skrev:
Då kan du byta bara för att se om din 37-åriga erfarenhet hade rätt. Har man inte testat vet man nog inte imo men behoven skiljer ju sig mellan var och en Internet är en fluga, skrivmaskin och fax etc. Det är inte alltid helt lätt att se fördelarna med teknikutveckling, även där det finns men allt är ju inte bra.
Däremot lägger jag mer än gärna pengar på något jag tycker är kul/har nytta av. T.ex. utrustning för satellit-TV. Där har det slunkit iväg åtskilliga tusenlappar under årens lopp. Dock inte en spänn på dyra abonnemang. Finns så mycket bra helt gratis.
Liksom nytt avlopp (inte lika kul men nödvändigt), ny luftvärmepump (bytt i förebyggande syfte då den gamla funkade men var 11 år).
Och inte minst - att betala av alla mina lån (klart för 20 år sedan) och därigenom bo mycket billigt.
Så det gamla ASSA:t får hänga med ett tag till.
Jo riktiga motorlås med extern styrning (delat montage) är bättre men det är även en annan prisklass.S SueCia skrev:
SPC har gamla Bewator i ryggen så de är duktiga på detta.
Om man ska ha larm, motorlås mm i privatbostäder så är det vanligt att kombinera det med en porttelefon med integrerad kamera och läsare än bara en läsare men då får man även gräva djupare i plånboken.
Det är skoj att folk ät skeptiska till digitala lås samtidigt som massor av företag har det idag och det funkar galant.
Hade gärna själv investera i att sätta det på samtliga dörrar men är för mycket pengar just nu.
Hade gärna själv investera i att sätta det på samtliga dörrar men är för mycket pengar just nu.