Hej,

Skulle precis installera ett Yale Doorman i min dörr och inser att det sitter ett metallskydd längs med dörren som gör att Yale låshuset inte passar in. Behöver jag montera ner detta metallskyddet och sedan såga ut ett hål för Förreglingskolven? Något mer att tänka på? Har installerat 2 Yale tidigare på dörrar men de har inte varit denna typen av säkerhetsdörr.

Min andra fråga är på slutblecket som har ett metallskydd som sticker ut för att skydda karmen när dörren stängs. Detta fattas på slutblecket för Yale Doorman, hur löser man det bäst för att skydd karmen?

Tacksam för all hjälp!

• Dörr med ett metallskydd markerat i rött som hindrar installation av Yale Doorman låshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallskydd längs med en dörrkant märkt med "ASSA ABLOY" som ska anpassas för Yale Doorman-låsinstallation.
    Skapa konto
  • Närhanden visar ett låshus bredvid ett metallskydd på en öppen dörr, potentiell plats för Yale Doorman installation.
    Skapa konto
Båda är connect låshus så befintligt slutbleck ska passa.
Vad är det för beslag i dörren är det en spanjolett eller flerpunktslås?
Det finns Yalle doorman MPL om det är ett flerpunktslås.

1 123abc skrev:
Båda är connect låshus så befintligt slutbleck ska passa.
Vad är det för beslag i dörren är det en spanjolett eller flerpunktslås?
Det finns Yalle doorman MPL om det är ett flerpunktslås.
Hej,

Vet inte riktigt, men så här ser det ut.
Dock är jag inte behov av att använda den extrafunktionen samt att jag inte kan byta min Doorman Classic pga köpte den för väldigt längesen men skjutit upp bytet 😅

Vad jag tänker på är om jag behöver ta av hela den "metallregeln" som sitter längst dörren och göra hål för Förreglingskolven?

• Metallfäste för dörrlås på en vit dörrkarm, ifrågasatt för eventuell borttagning eller modifiering.
    Skapa konto
  • Metallregel på kant av dörr med utskärning för förreglingskolven, obehövlig extrafunktion ej använd.
    Skapa konto
Fora så hela "skenan" syns i samma bild.
Posta även bilderna direkt utan att skala ner dom så det går att förstora om så behövs.

• Gilla
HankT
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Fora så hela "skenan" syns i samma bild.
Posta även bilderna direkt utan att skala ner dom så det går att förstora om så behövs.
Absolut, här kommer ett helt gäng nytagna bilder 👍
Försökte få med allt denna gång.

• Nahaufnahme eines silbernen Türschlosses an einer geöffneten weißen Tür, Tageslicht.
    Skapa konto
  • En person håller i en öppen dörr med synlig Yale-dörrlåsmekanism och låskolvar.
    Skapa konto
  • Hand håller upp en dörr med synligt dörrlås och låskista under installation eller reparation.
    Skapa konto
  • Närbild av en öppen dörrlås mekanism med synliga skruvar och metalldelar i solljus.
    Skapa konto
  • Instruktionsdekal på en fönsterdörr visar cylindermontering och låsfunktioner.
    Skapa konto
  • Nytagna bild av en fönsterlåsanordning monterad på en svart fönsterram i dagsljus.
    Skapa konto
  • Vy från öppen ytterdörr till sovrum med svart inredning och verktyg på golvet.
    Skapa konto
  • Nyligen borrat hål i vägg med synligt eluttag och ASSA-märkning inuti.
    Skapa konto
  • Dörrkarm med skylt som visar "ASSA ABLOY" samt skruvar, i soligt väder.
    Skapa konto
  • Närbild av öppen dörrkarm som visar justeringsskruvar och tätningar.
    Skapa konto
  • Närbild på detaljer av en dörrkarm och dess tröskel med synliga skruv- och låshål.
    Skapa konto
  • Detaljbild av en vit ytterdörrs sidoprofil som visar dörrhandtag, låskista och säkerhetsinstruktioner i soligt ljus.
    Skapa konto
  • Öppen ytterdörr till ett hus visar hallen inuti, med en matta och dörr i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Emballage för Yale Doorman digitalt lås med kodtangentbord avbildat på kartongen.
    Skapa konto
Det är inte rätt men man kan göra så som du tänkt och det kan vara möjligt att modifiera den gamla spanjoletten och använda den anpassade stolpen som täckskylt.
Andra alternativ vore att använda ett annat smart lås som fungerar med befintlig spanjolett eller kontrollera om det finns en spanjolett/flerpunktslås motsvarande befintlig för Yale doorman men du ville använda låset du redan äger.
Att tänka på är var förreglingskoven går emot slutblecket så det inte finns något den kan fastna i, det ser ut som om den bör gå fritt men alltid svårt att bedöma efter bilder.

• Gilla
HankT
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det är inte rätt men man kan göra så som du tänkt och det kan vara möjligt att modifiera den gamla spanjoletten och använda den anpassade stolpen som täckskylt.
Andra alternativ vore att använda ett annat smart lås som fungerar med befintlig spanjolett eller kontrollera om det finns en spanjolett/flerpunktslås motsvarande befintlig för Yale doorman men du ville använda låset du redan äger.
Att tänka på är var förreglingskoven går emot slutblecket så det inte finns något den kan fastna i, det ser ut som om den bör gå fritt men alltid svårt att bedöma efter bilder.
Tack för infon! Ska försöka pilla med det och se om jag hittar en lösning :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.