😬😬😬😬😬
Uppdatering av mitt yahoomailkonto.
Massor av reklam som jag framöver mÄste betala för att slippa

yonna yonna skrev:
😬😬😬😬😬
Uppdatering av mitt yahoomailkonto.
Massor av reklam som jag framöver mÄste betala för att slippa
Vad Àr det för reklam du fÄr, och hur tar du emot mailen?
I min yahoo.se har jag inte mÀrkt nÄgon skillnad. AnvÀnder Outlook.

MultiMan
Jag kör Protonmail sedan de startade, och det Àr rÀtt mÄnga Är nu. Ligger i Schweiz pÄ neutral mark och har exceptionellt bra spamhantering. FÄr i stort sett aldrig spam och dÄ hanterar jag hundratals mail per dag.

Vet inte om det finns gratisvariant lÀngre men finns det sÄ prova. Jag har vÀldigt bra pris pÄ betalvariant dÄ de som var med och betalade tidigt har fÄtt behÄlla priset. Betalar för 24 mÄnader i taget dÄ det var absolut bÀst pris.

Rekommenderas varmt oavsett. End to end-krypterat, mycket lite nertid och en mÀngd bra funktioner med alias och mycket mer.

Men hur gör man dÄ man inte vill Àndra mailadressen som jag haft i 25 Är och som ocksÄ Àr kopplad till mitt företag?

BirgitS
Det verkar gĂ„ att i ett mejlprogram lĂ€sa och skicka Yahoo-mejl. Är det nĂ„got du kan tĂ€nka dig?
Under förutsÀttning dÄ att det gÀller reklam i sjÀlva anvÀndargrÀnssnittet för Yahoo och inte spam.
https://help.yahoo.com/kb/new-yahoo-mail#/ POP and IMAP

MultiMan
Aha! Jag missuppfattade kanske vilken typ av reklam det gÀllde.

Om det Àr sjÀlva mailprogrammet som visar reklamen, typ samma som gratisversionen av Outlook eller Gmail haft flera Är, sÄ kan man komma runt det genom att vÀlja ett program utan inbyggd reklam. Finns uppgifter för mailkontot som IMAP eller POP Àr det bara att skriva in de i programmet du valt tillsammans med din mailadress och lösenord för kontot.

Jag anvÀnde sjÀlv Thunderbird innan jag skaffade Proton. Det ska fortfarande vara reklamfritt. Annars finns det garanterat fler varianter du kan titta pÄ.

yonna yonna skrev:
Men hur gör man dÄ man inte vill Àndra mailadressen som jag haft i 25 Är och som ocksÄ Àr kopplad till mitt företag?
Du kan inte ta med dig Yahoo-adress till en annan leverantör av mail.
Inte alltid helt lÀtt att Àndra en etablerad adress, folk har en tendens till att anvÀnda de gamla i all evighet. Men det gÄr.

Ändra först överallt dĂ€r den Ă€r exponerad. Skriv en notis om det i din mailfot pĂ„ Yahoo. Skicka med Ă€ndringen i ett nyhetsbrev till alla kunder om du brukar skicka sĂ„dant. Skicka aldrig svar frĂ„n Yahoo lĂ€ngre, Ă€ven om mail kommer dit. Efter nĂ„gra mĂ„nader eller ett Ă„r kan du sĂ€tta ett autosvar pĂ„ din Yahoo-mail dĂ€r du upplyser om att du inte lĂ€ngre lĂ€ser den och det Ă€r en ny som gĂ€ller sĂ„ att den som mailat dit fĂ„r skicka om sitt mail till den nya adressen. Du kan fortfarande hĂ„lla koll pĂ„ Yahoon sĂ„ om det Ă€r nĂ„gon som mailar dit men inte sen till den nya, sĂ„ fĂ„r du göra en insats sĂ„ du inte blir av med kunden. Men efter nĂ„got Ă„r bör problemet ha försvunnit helt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Suck. Tack för att jag nu förstĂ„tt att det inte finns nĂ„gon möjlighet behĂ„lla adressen. 😳

MultiMan
yonna yonna skrev:
Suck. Tack för att jag nu förstĂ„tt att det inte finns nĂ„gon möjlighet behĂ„lla adressen. 😳
Det finns det ju om du inte har problem med att det kommer spam till din mailadress direkt, utan bara Ă€r inom programmet. Är du sĂ€ker pĂ„ vilket det Ă€r?

Men som jag sa innan, om du mÄste byta sÄ Àr Proton riktigt bra pÄ mÄnga sÀtt. TÀnk iaf efter noga före ett byte sÄ du fÄr nÄgot lÄngsiktigt med de funktioner du vill ha.

Det finns vÀl rÀtt goda skÀl att byta frÄn Yahoo. En gÄng i vÀrlden var Yahoo en av de fÄ stora i framkant, men de blev helt överkörda av Google och Microsoft gÀllande teknik och anvÀndbarhet för 20 Är sen minst. Numera en B-leverantör Àgd av gud vet vem.

SjÀlv hade jag en rocketmail.com -adress som togs över av Yahoo 1997 och det var redan dÄ tydligt att det blev bara sÀmre. Gav upp den lÀnge sen..

yonna yonna skrev:
yonna... fÄr jag vara nyfiken vad det Àr för emailkonto du har hos YAHOO? Jag har sjÀlv nÄgra Yahoo-mail-konton. BÄde under YAHOO.SE och under YAHOO.COM.

Men du skriver att du har företagskonto hos Yahoo idag. Ligger detta företagskonto typ yonna.murare@yahoo.se eller yonna.murare@yahoo.com ELLER ligger mailadressen under din egna domÀn typ maila.mig@yonnamurare.se?

Fördelen med Yahoo.mailkonton Àr att de Àr "oÀndliga i storlek" vilket inte nÄgot av de andra giganterna typ GMAIL, OUTLOOK, PROTONMAIL, YANDEX eller MAIL.COM Àr. Den största nackdelen med Yahoo Àr att de haft alldeles för mÄnga attacker mot sina servrar dÀr utomstÄende skurkar kommer över password mm.

DÀremot minns jag inte hur lÄnga lÀngsta möjliga password som accepteras pÄ Yahoo? Gmail har som grÀns 99 tecken. Outlook har löjliga 18 tecken. Och det vet vi alla att ju lÀngre PW vi anvÀnder desto mindre risk Àr att det blir hackat. Och helst anvÀnder man 2FA (Two-Factor Authentication).

Karl webmaster Johansson Karl webmaster Johansson skrev:
yonna... fÄr jag vara nyfiken vad det Àr för emailkonto du har hos YAHOO? Jag har sjÀlv nÄgra Yahoo-mail-konton. BÄde under YAHOO.SE och under YAHOO.COM.

Men du skriver att du har företagskonto hos Yahoo idag. Ligger detta företagskonto typ yonna.murare@yahoo.se eller yonna.murare@yahoo.com ELLER ligger mailadressen under din egna domÀn typ maila.mig@yonnamurare.se?
Jag har bara ett vanligt se-konto med företagsnamnet. (Liten enskild firma.)

Klicka hÀr för att svara
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.