Hur fungerar egentligen Xiaomi S5 om man har mattor med fransar? Äter den upp fransarna? Trasslar den in sig och stannar? Vi har några rätt fina äkta mattor (med fransar på kanske 3-10 cm) så jag har ingen lust att testköpa en S5 och se vad som händer. Någon annan robotdammsugare som klarar mattfransar utan problem?
Hej
Vi har en X R S5 och den "dammsuger" lätt över en ryamatta med hyfsad höga "fransar" så jag tror inte det är ngn fara med fransar på mattor. Jag tror att det är ett antal Byggahusare som har en så avvakta du ett tag så bör du få svar från ngn som har har mattor med fransar på.
/B
Vi har en X R S5 och den "dammsuger" lätt över en ryamatta med hyfsad höga "fransar" så jag tror inte det är ngn fara med fransar på mattor. Jag tror att det är ett antal Byggahusare som har en så avvakta du ett tag så bör du få svar från ngn som har har mattor med fransar på.
/B
Ett tips till dig Alfons är att det finns halkskydd att lägga under mattorna så slipper du att de åker runt som tandpetare.A Alfons3301 skrev:
M munge skrev:Hur fungerar egentligen Xiaomi S5 om man har mattor med fransar? Äter den upp fransarna? Trasslar den in sig och stannar? Vi har några rätt fina äkta mattor (med fransar på kanske 3-10 cm) så jag har ingen lust att testköpa en S5 och se vad som händer. Någon annan robotdammsugare som klarar mattfransar utan problem?
Har du någon bild på din matta?
Vi har en liknande trasmatta som den fastnat i en enda gång på väldigt många timmars körande. Det var när den kom i perfekt sned vinkel och virade in fransarna med sidoborsten. Annars beter den sig som på filmerna här.
Det där var som sagt enda gången den fastnat, tror den lyckades snurra in fransarna från sidan i både sidoborsten och huvudborsten under. Jag är mycket imponerad av hur den krånglar sig lös ur liknande situationer genom att försöka med alla möjliga varianter.