Jaha såhär inför juklappsruschen eller till oss vanliga "vill ha mycke kuliga saker men vet inte om jag har behovet" människor: ::)

Vad tror ni om XBOX 360 ? Ska man endast ha den som spelmaskin eller kan man köra den som en HTPC ??? Eller är det XP Media Center Edition i en PC som gäller[smiley=undecided.gif] [smiley=undecided.gif]

Till den "gamla" XBOXen finns det många hack och chipningar för att kunna göra en riktigt bra HTPC.

Till 360:n finns det inget sånt ännu utan det är enbart ms lösningar som gäller där.

Ta en tipp på mediaportal istället för XP MCE

XBOX360 verkar bli en grym spemaskin, men den har ett par saker emot sig om du vill ha den som HTPC:

Viktigast är att den inte har någon möjlighet att spela in. Alltså måste du ha någon annan hd inspelar eller htpc för att kunna spela in från TV :(

Det andra är att de jo är kontrollerad av Microsoft, och att den därför inte kommer att kunna spela upp alla förmat eller kopieringsskyddad material. Detta kanske inte är så viktigt - Men första punkten gör i allafall att jag letar efter en annan lösning :)

/J

Att tillägga är att XBOX-360 endast är en XP Media Center Extender.

Du har ingen möjlighet (utan att chippa din) att trycka in en 300GB HD i XBOX 360 där du lägger din filmer/musik/mm. Du måste lägga dina filer på en XP Media Center PC som du sedan kan sepla upp från din XBOX 360.

Vidare vad det gäller 5.1 ljud så för du DD/DTS om du trycker in en DVD i XBOX:en, men om du spelar upp den via din PC blir den endats Dolby Suround då XP MCE inte kan streama DD/DTS (i dagsläget).

Tack för alla svar, har fortsatt att läsa och skippar nog XBOX lösningen :'(

Jobbar vidare på en HTPC tror jag. Målet är att samla allt i så få burkar burkar som möjligt och allt detta skall knytas till en "monitor" (Vill ha en Pioneer 42" plasma 8-) )

De är äckligt dyra men jag vill ha en mCubed hfX låda med lämpligt innehåll. En 100% fläktlös HTPC vorde mumma. Problemet är bara att då vill jag nog ha en till som arbetsdator.

Buuzzz skrev:
Tack för alla svar, har fortsatt att läsa och skippar nog XBOX lösningen :'(

Jobbar vidare på en HTPC tror jag. Målet är att samla allt i så få burkar burkar som möjligt och allt detta skall knytas till en "monitor" (Vill ha en Pioneer 42" plasma 8-) )
Varför inte en Pansonic TH42PV500 som är en HD tv:. Ligger på 31000:- cirkus.
Köp senast M3 tidingen. de skriver "Bästa plasma de någonsin testat"

Jag är ÅF för Panasonic så PMa om du vill ha mer info

Lite tidigt än att införskaffa XBOX360.. den har lite småbarnssjukdommar just nu som t.ex. att den hänger sig väldigt ofta beroende på ett överhettat nätagg.
Tror den bästa är att ge det nårra månader till så dom kan hinna fixa till lite sånna här enkla småfel som igentligen inte ska få finnas..

Är sugen på att införskaffa en 360, någon som har testat den mer med Media Center på separat dator styrt via trådlöst nätverk?

F
Själv kör jag på XBOX då jag anser att det är det billigaste och mest flexibla alternativet.

.. men den kan ju inte spela in säger ni? Nej precis. Det finns det dock lösningar på.

Jag har hittat ett htpc-system kallat MythTV. Det är helt client/server-baserat vilket innebär att du har din mediacentral någonstans i huset. Där lagrar du dina musikfiler, semesterbilder m.m. På mediacentralen installerar du en/flera tv-kort, en MythTV-backend samt en usb-smartcardläsare för betalkanalerna. Till din backend kan du sedan lätt koppla på ett flertal frontends.

Bl.a. en xbox! Så nu kan du kasta din digitalbox, dvdspelare, cdspelare och bara använda boxen i vardagsrummet, sovrummet, överallt där du vill komma åt mediacentralen. På Xboxen rekommenderas XBMC med ett MythTV-script. Då har du den mest flexibla burken du kan hitta. En Xbox kostar idag under 1000lappen!

För mer info om MythTV rekommenderas www.mythtv.org

Själv kör jag en variant kallad KnoppMyth,http://mysettopbox.tv/knoppmyth.html, vilken är paketerad fint med ett installationsprogram. MythTV är Linuxbaserat och kräver lite (bara lite) kunskap om Linux. Google är din vän!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.