11 255 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
X10-system
Sida 1 av 2
Har planer på att bygga ett "intelligent hem" med X10-produkter.
Har Ni några ideér på vad man skall styra utöver "det vanliga" på & av med belysning etc.
Vill att det skall se lite spektakulärt och "dyrt" ut, utan att det för den skull behöva kosta så mycket. 8)
X10 verkar vara det billigaste alternativet. ???
Har Ni några ideér på vad man skall styra utöver "det vanliga" på & av med belysning etc.
Vill att det skall se lite spektakulärt och "dyrt" ut, utan att det för den skull behöva kosta så mycket. 8)
X10 verkar vara det billigaste alternativet. ???
Har du planer på att bygga ett nytt hus och skall styra mer än ett par lampor/uttag, så är X10 inget alternativ, IMHO.
X10 använder man vid retrofit och som extra mos.
Prismässigt så blir det betydligt billigare med IHC eller EIB än med X10 om du har en lite större installation. Typiskt kostar en X10 utgång lika mycket som en IHC modul för 8 utgångar (åtminstånde Svenska godkända moduler).
Dessutom har du alltid osäkerheten med X10 envägs protokoll. Jag skulle i alla fall aldrig använda ett system där jag inte vet om signalen går fram för dittan eller dattan.
X10 använder man vid retrofit och som extra mos.
Prismässigt så blir det betydligt billigare med IHC eller EIB än med X10 om du har en lite större installation. Typiskt kostar en X10 utgång lika mycket som en IHC modul för 8 utgångar (åtminstånde Svenska godkända moduler).
Dessutom har du alltid osäkerheten med X10 envägs protokoll. Jag skulle i alla fall aldrig använda ett system där jag inte vet om signalen går fram för dittan eller dattan.
Tack för ett bra svar.
Men problemet är att jag inte bygger nytt, utan avser ha det i min lägenhet.
Går det ändå?
Vart köper man IHC eller EIB?
(X10-system såg jag genom Clas Ohlson som har ett startpaket för "intelligent hus". Är rätt ny på såna här saker varför jag inte är så insatt i olika system)
Men problemet är att jag inte bygger nytt, utan avser ha det i min lägenhet.
Går det ändå?
Vart köper man IHC eller EIB?
(X10-system såg jag genom Clas Ohlson som har ett startpaket för "intelligent hus". Är rätt ny på såna här saker varför jag inte är så insatt i olika system)
Ok. Då hamnar vi i ett helt annat läge.
För små installationer och efterkonstruktion lämpar sig inte IHC/EIB skulle jag tro.
Då passar X10 och kommunikation över elsystemet mycket bättre. Eller varför inte RF.
Fortfarande naturlitvis det inneboende problemet med den enkelriktade osäkra kommunikationen.
För små installationer och efterkonstruktion lämpar sig inte IHC/EIB skulle jag tro.
Då passar X10 och kommunikation över elsystemet mycket bättre. Eller varför inte RF.
Fortfarande naturlitvis det inneboende problemet med den enkelriktade osäkra kommunikationen.
Tack Thomas för Dina svar.
Är X10 något att ha överhuvudtaget?
Det finns ju systemet på Clas Ohlson som verkar ha ett hyfsat utbud.
RF: vad finns det för utbud av det?
Jag vill inte bara ha dom där enkla små dosorna för av och på av lampor, utan vill kunna styra lite mer.
Ingen som har tips på "roliga" saker man kan göra med dessa system?
Är X10 något att ha överhuvudtaget?
Det finns ju systemet på Clas Ohlson som verkar ha ett hyfsat utbud.
RF: vad finns det för utbud av det?
Jag vill inte bara ha dom där enkla små dosorna för av och på av lampor, utan vill kunna styra lite mer.
Ingen som har tips på "roliga" saker man kan göra med dessa system?
X10 och RF har sin plats. Personligen så skulle jag dock inte bygga ett system efter det, då kommunikationen inte är dubbelriktad med acknowledge. D.v.s en sändande enhet vet inte om en mottagare fattat. Fast det kanske kan ses som lite religion och teknisk allergi från min sida.
I X10 familjen finns det dessutom en del varianter som är något mer komplicerade såsom levitons system.
Vad gäller RF så är väl Nexa (http://www.nexa.se) tämligen stora i sverige. De har både dosor som ansluts till uttagen, men även dolda för internt montage.
I X10 familjen finns det dessutom en del varianter som är något mer komplicerade såsom levitons system.
Vad gäller RF så är väl Nexa (http://www.nexa.se) tämligen stora i sverige. De har både dosor som ansluts till uttagen, men även dolda för internt montage.
Jag förstår inte vad du är ute efter. Vad är det du vill styra förutom belysning?
Min uppfattning om ett "intligent hem" är att det inte ska synas alls.
Det ska vara typ att när du går och lägger dig så trycker du på sova knappen, systemet släcker alla lampor kollar att fönster och dörrar är låsta osv.
Likadant när du går hemifrån, du låser dörren med överlåset och systemet kollar att fönster är stängda spisen är avstängd osv.
TLovskog, hur mycket kostar en IHC modul med 8 utgångar i svenska kronor?, vad kostar en dimmer?
Min uppfattning om ett "intligent hem" är att det inte ska synas alls.
Det ska vara typ att när du går och lägger dig så trycker du på sova knappen, systemet släcker alla lampor kollar att fönster och dörrar är låsta osv.
Likadant när du går hemifrån, du låser dörren med överlåset och systemet kollar att fönster är stängda spisen är avstängd osv.
TLovskog, hur mycket kostar en IHC modul med 8 utgångar i svenska kronor?, vad kostar en dimmer?
Ungefär som Du säger här. Att systemet kan kontrollera att dörrar & fönster är stängda, sova-knapp etc.Rocketman skrev:Jag förstår inte vad du är ute efter. Vad är det du vill styra förutom belysning?
Min uppfattning om ett "intligent hem" är att det inte ska synas alls.
Det ska vara typ att när du går och lägger dig så trycker du på sova knappen, systemet släcker alla lampor kollar att fönster och dörrar är låsta osv.
Likadant när du går hemifrån, du låser dörren med överlåset och systemet kollar att fönster är stängda spisen är avstängd osv.
Jag har läst om dem som har ett system som slår igång favoritmusiken för den som kommer hem, tänder viss belysning baserat på VEM som kommer hem. Kanske ett "bio-läge" som sänker viss belysning till en viss nivå när man slår igång en film. Web-kamera-övervakning så att man kan sitta vid vilken internetuppkoppling som helst för att övervaka sitt hem. SMS eller liknande vid larm (inbrott etc).
Skicka ett SMS eller ringa hem för automatisk fyllning av badkaret läste jag att någon hade!!
Ja, ideérna är många. Frågan är bara hur det fungerar i praktiken? Om det går att genomföra med en begränsad ekonomi?
Ett tips då är att kolla in Homeseer, det är ett program som kan göra det mesta, dvs styra X10 moduler, styra din TV via ir mm mm.
Du kan testa det gratis i 30 dagar. Då kan du se vad som är möjligt och utifrån det se vilken/vilka hårdvaru lösningar du behöver.
Du kan tex ge ett röstkommando; biodags, och ljuset sätts till en viss nivå, tv/projektor sätts på, ljud systemet med rätt parametrar sätss på osv.
Kolla på www.homeseer.com, där finns också ett forum.
Du kan testa det gratis i 30 dagar. Då kan du se vad som är möjligt och utifrån det se vilken/vilka hårdvaru lösningar du behöver.
Du kan tex ge ett röstkommando; biodags, och ljuset sätts till en viss nivå, tv/projektor sätts på, ljud systemet med rätt parametrar sätss på osv.
Kolla på www.homeseer.com, där finns också ett forum.
Tackar!Rocketman skrev:Ett tips då är att kolla in Homeseer, det är ett program som kan göra det mesta, dvs styra X10 moduler, styra din TV via ir mm mm.
Du kan testa det gratis i 30 dagar. Då kan du se vad som är möjligt och utifrån det se vilken/vilka hårdvaru lösningar du behöver.
Du kan tex ge ett röstkommando; biodags, och ljuset sätts till en viss nivå, tv/projektor sätts på, ljud systemet med rätt parametrar sätss på osv.
Kolla på www.homeseer.com, där finns också ett forum.
Men kan detta program styra X10?
Det står på deras hemsida att det inte är ett X10-system.
Finns detta system i Sverige?
Rocketman:
Har du själv provat detta, och fungerar det isåfall bra?
Homeseer är inget X10 system utan ett program som du kör på din dator. Programmet kan styra X10 moduler via ett "X10 datorinterface" dvs, programmet "pratar" med
datorinterfacet som sedan "pratar" med dina lampswitchar och dimmrar via elledningarna.
Homeseer kan även styra din ljud och bild anläggning om du har ett ir interface kopplat till datorn.
Om du har någon form av I/O interface så kan programmet känna av om din dörr är låst eller inte, osv osv...
Det vill säga du kan programera homseer att tända belysningen när du låser upp dörren samt slå på din stereo bara som ett exempel.
Det hela hänger på vilken typ av hårdvara du kopplar till din dator. Du kan se på homeseers hemsida vilka interface osv du kan använda och det är massor av olika.
Som sagt detta är ett stort ämne så det är svårt att veta vad du behöver veta. Jag använde Homeseer för några år sedan i mitt förra hus och håller just på att dra igång det hus jag bor i nu.
Det finns ett flertal andra program (Mr house mfl) men dom vet jag inget om.
datorinterfacet som sedan "pratar" med dina lampswitchar och dimmrar via elledningarna.
Homeseer kan även styra din ljud och bild anläggning om du har ett ir interface kopplat till datorn.
Om du har någon form av I/O interface så kan programmet känna av om din dörr är låst eller inte, osv osv...
Det vill säga du kan programera homseer att tända belysningen när du låser upp dörren samt slå på din stereo bara som ett exempel.
Det hela hänger på vilken typ av hårdvara du kopplar till din dator. Du kan se på homeseers hemsida vilka interface osv du kan använda och det är massor av olika.
Som sagt detta är ett stort ämne så det är svårt att veta vad du behöver veta. Jag använde Homeseer för några år sedan i mitt förra hus och håller just på att dra igång det hus jag bor i nu.
Det finns ett flertal andra program (Mr house mfl) men dom vet jag inget om.
Tack så mycket för ditt svar, Rocketman.
Ja, då är det bara att börja planera.
Ja, då är det bara att börja planera.
Prydnadslamporna i alla fönster.Tony_Westman skrev:Har planer på att bygga ett "intelligent hem" med X10-produkter.
Har Ni några ideér på vad man skall styra utöver "det vanliga" på & av med belysning etc.
Vill att det skall se lite spektakulärt och "dyrt" ut, utan att det för den skull behöva kosta så mycket. 8)
X10 verkar vara det billigaste alternativet. ???
Det dummaste med de flesta befintliga elinstallationer är att man har en lysknapp vid dörren till ett rum, och den tänder oftast den lampa man minst vill ha tänd om man inte ska göra något direkt lljuskrävande man ska göra.
Något som är trevligt är att styra värme i sovrummet. Jag har en väldigt trevlig budgetlösning, jag köpte ett såntdär paket med tre mottagare och en radiosändare på klasolle för knappt 200 pix, och har en vanlig värmefläkt ansluten till en sådan i sovrummet. När jag vaknar så sträcker jag bara ut handen och trycker på rätt knapp på fjärrkontrolle, och ligger kvar en stund under täcker. Jag sover iaf bättre om det inte är för varmt, men när jag väl ska kliva upp så får det gärna vara två grader varmare än när jag sover.
Håller med om styrningen av alla prydnadslampor.
Funderar på att fälla in downlights ovanför varje fönster (fönsterkarmen) kopplat till fjärrstyrning med dimmer.
Det är rätt jobbigt att kräla runt och försöka nå alla sladdar med strömbrytare för att få en lite trevlig kvällsbelysning.
Funderar på att fälla in downlights ovanför varje fönster (fönsterkarmen) kopplat till fjärrstyrning med dimmer.
Det är rätt jobbigt att kräla runt och försöka nå alla sladdar med strömbrytare för att få en lite trevlig kvällsbelysning.