Hej min robot gräsklippare går till laddstation men får inte kontakt med den utan den provar 4 gånger sen står det laddbas blocked, den lyser grön lampa hela tiden på laddstation har gått helt problemfritt i 6 år, vad kan detta fel bero på? Är det laddare , batteri eller robot sensor där framme som är fel .

• Gilla
proosen
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Jag har exakt samma fel på min WG794E.

Den har gått en vecka denna säsongen utan problem men nu plötsligt studsar den bara i laddstationen några gånger och sedan stannar den och ger felmeddelande.

Någon som har några tips?

Nicke Nyfiken
Uppdatering:

En av sladdarna från frontsensorn har gått av vid gummigenomföringen där sladdarna går in i maskinen.
Plockade isär maskinen och kopplade loss sensorn för att löda sladden. Såg då att många av sladdarna är mer eller mindre av och verkar ha gjort sitt. Det är väl okej, maskinen har gått felfritt i 6 långa säsonger och kostade 4995:-

Har beställt en ny frontsensor på Clas Ohlsson för 525:-

Nicke Nyfiken
Uppdatering:

Idag kom frontsensorn från Clas Ohlson men den passar inte. Båda kontakterna är annorlunda.

CO listar bara en frontsesor för WG794E vilket är Worx P/N: 50025996. Men denna frontsensor passar bara på WG794E med serienummer lägre än 201411000834.

Fr o m. serienummer 2014000834 används en frontsensor med P/N: 50026630. Det är samma frontsensor som sitter på Worx 790E och 791E. CO säljer även denna så nu är en sådan beställd.

Nu får gräset växa fritt i ytterligare några dagar.:D

• Gilla
flovv
  • Laddar…
Perfekt för man ska ju tydligen inte börja klippa direkt utan låta gräset växa upp en bit innan man börjar klippa.

Nicke Nyfiken
G Ganntrader skrev:
Perfekt för man ska ju tydligen inte börja klippa direkt utan låta gräset växa upp en bit innan man börjar klippa.
Det har det redan gjort en gång denna våren. Det var väldigt högt innan jag drog igång gräsklipparen denna säsongen. Sedan gick gräsklipparen lite drygt en vecka innan frontsensorn la av.

Men nu får gräset ännu en gång växa sig högt eftersom jag inte har någon annan gräsklippare.:cool:

Nicke Nyfiken
Så, nu har Landy fått en ny frontsensor och kör kors och tvärs över gräsmattan i ren glädje.

Han har en hel del gräs att tugga i sig nu efter 1,5 veckas vila.

• Gilla
flovv
  • Laddar…
Hej Nicke!
Mitt serienummer är: 201411005831 Skulle du säga att jag då ska beställa den andra frontsensorn som egentligen är till Worx 790E och 791E?
/björn

Nicke Nyfiken
E Erikssonb skrev:
Hej Nicke!
Mitt serienummer är: 201411005831 Skulle du säga att jag då ska beställa den andra frontsensorn som egentligen är till Worx 790E och 791E?
/björn
Hej Björn,
Ja enligt Worx reservdelskatalog så är det frontsensor: 50026630 (samma som till WG790E och 791E) som passar på din WG794 med S/N: 201411005831.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Hej Björn,
Ja enligt Worx reservdelskatalog så är det frontsensor: 50026630 (samma som till WG790E och 791E) som passar på din WG794 med S/N: 201411005831.
Tackar! Kollade kontakterna och det stämmer som du säger!
Mätte upp kablarna och det var den röda till bakre bläcket som hade gått av.

Nicke Nyfiken
E Erikssonb skrev:
Tackar! Kollade kontakterna och det stämmer som du säger!
Mätte upp kablarna och det var den röda till bakre bläcket som hade gått av.
Har du fått igång klipparen ännu?

Har du fått igång klipparen ännu?
Ja den gick igång!
Bytte frontsensorn och så var all normalt igen, tack!

• Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Uppdatering:

En av sladdarna från frontsensorn har gått av vid gummigenomföringen där sladdarna går in i maskinen.
Plockade isär maskinen och kopplade loss sensorn för att löda sladden. Såg då att många av sladdarna är mer eller mindre av och verkar ha gjort sitt. Det är väl okej, maskinen har gått felfritt i 6 långa säsonger och kostade 4995:-

Har beställt en ny frontsensor på Clas Ohlsson för 525:-
Har också en 794 där jag lagat den svarta kabeln en gång men nu står det: "ladd bas block" i displayen kollar serienummer på maskinen imorgon och köper därefter ny frontsensor....de har inte, såhär, fem, sex år senare lärt sig något och gjort kablaget bättre skyddat? Eller skall man räkna med en livstid på fem år innan man behöver byta sensor igen?

Hej Björn,
Kan man anta att serienumret på batteriet är detsamma som på klipparen?

Hej Björn,
C CAH skrev:
Har också en 794 där jag lagat den svarta kabeln en gång men nu står det: "ladd bas block" i displayen kollar serienummer på maskinen imorgon och köper därefter ny frontsensor....de har inte, såhär, fem, sex år senare lärt sig något och gjort kablaget bättre skyddat? Eller skall man räkna med en livstid på fem år innan man behöver byta sensor igen?

Nicke Nyfiken
C CAH skrev:
Kan man anta att serienumret på batteriet är detsamma som på klipparen?
Nä det tror jag inte det är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.