Hej,
jag har nyligen köpte en Worx Landroid WG757 M800 och den verkar att fungera som den ska förutom ett enerverande problem.

Jag har två olika klippområden separerade med en grusgång som jag måste lyfta Landroiden emellan och det är helt ok. På det första större området sitter laddstationen och där både kantklipper den och "normal" klipper som den ska, funkar precis som om detta skulle vara det enda klippområdet jag har.

Lyfter jag däremot Landroiden till det andra området och startar så börjar den oftast att kantklippa och när den kommer till den punkt mot grusgången så börjar den att stångas mot kantstenen mot grusgången 20 -30 ggr och flera ggr har den till slut hamnat i gruset!?

Har ngn tips hur jag skall göra? Ska jag dra om begränsningskabeln på ngt sätt?

Du kan nog inte ha installationen på det viset eftersom begränsningsslingan är blockerad över grusgången. När den kantklipper vill den följa begränsningsslingan vilket inte går, likadant blir det när den vill hem och ladda.

Eftersom worx inte har en funktion för ett separat klippområde behöver den ha en passage över grusgången för att fungera normalt.

Alternativt stänger du av kantklippningen samt håller ett öga på den när den vill ladda och lyfter över den när den börjar stånga mot kantstenen.

Ok, tack!

Jag tror dock jag fick till en lösning. Jag hade för tvär sväng(nästan 90 grader) vid hörnet där övergången mellan gräsmattorna, gjorde om det med med en mindre tvär böj. Resultatet nu blir att när gräsklipparen vill hem och ladda så kommer den att kantklippa tills batterit tar slut.

Lite juniorfel mao :-) !

Jag har en WG790E.1 och ungefär samma upplägg. När jag sätter den i arbete på den mindre biytan utan laddstation så börjar den med att söka upp begränsningstråden och följer sedan denna. Så vill man naturligtvis inte ha det.

Lösning: stoppa klipparen med den röda stoppknappen direkt efter att du startat den, sedan tryck på start igen så går den in i normalt klippläge och får jobba en timme eller så innan jag avbryter och bär tillbaka roboten till huvudområdet med laddstationen. Kanske funkar din klippare på samma sätt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.