727 435 läst ·
2 539 svar
727k läst
2,5k svar
Worx Landroid
Om jag fattat rätt så klipper den 11-12 cm förbi slingan vilket väl innebär att det inte hjälper om den klipper på väg hem, hade inte blivit mer klippt för det?! (om den nu kör mitt över slingan alltså)marcurious skrev:Har följt tråden och framförallt problemen kring att den inte klipper när den skall hem längs med begränsningskabeln. Ni som haft maskinen ett par veckor - hur hanterar ni problemet?
* Klipper ni manuellt med gräsklippare någon gång i veckan längs med begränsningskabeln?
* Kör med trimmer?
* Låter landroiden köra så ofta att den klipper ner tillräckligt längs med kabeln?
* Eller funkar det att inte göra något alls, dvs klarar den att köra med ena hjulet i högt oklippt gräs?
Vore mycket intressant att få en uppdatering kring detta.
Om du ställer Landroid i laddaren, trycker på HOME knappen och sedan stänger fönstret så laddar den fullt och stänger därefter av sig. När du sen skall köra den trycker du igång den med röd strömbrytare.falmark skrev:Jag är inte klar med installationen än.
Jag ställde tillbaka timern till 00.00 - 23.59.
Så jag ställde in laddaren och klipparen i garaget och tänkte fortsätta att ladda batteriet. Men det funkade inte förrän jag satta in en kort bit slingkabel i kopplingsplinten.
Funkar laddningen om jag slår av den på röda brytaren eller öppnar fönstret? Jag blev lite orolig att gräsklipparen skulle aktiveras vid midnatt och gå bärsärk i garaget...
/Peter
Upp till 50% klarar den utan något problem som helst, den har ett bra grovt mönster i däcken som verkar greppa väldigt bra även i blött gräs som det ju minsann är just nu. Att den är några kilo tyngre än HQ 220 tror jag bara är till fördel för greppet.mtq skrev:MBygga, tack för att du bekräftar. Har noterat dina tidigare inlägg. Det låter lovande att du inte haft några tillkommande problem därefter. Min tomt består i princip av två platåer. Däremellan är det mycket öar, nedsänkt studsmatta, sandlåda mm, allt detta i ett böljande landskap med lutningar mellan 25-40+%.
I värsta fall får jag testa mig fram och anpassa tomtens begränsningar så att den kan köra där. Minns att någon talade om andra hjul med spikar till något fabrikat. Kanske kan vara en lösning när det kasar. Något som testat?
Trimmer varje eller varannan vecka tror jag kommer att räcka. Men saken är ju den att man skall låta Landroiden klippa väldigt ofta så håller den ner även kanterna väldigt bra, det blir bara ca.10 cm oklippt kvar vad jag kan se hittills.marcurious skrev:Har följt tråden och framförallt problemen kring att den inte klipper när den skall hem längs med begränsningskabeln. Ni som haft maskinen ett par veckor - hur hanterar ni problemet?
* Klipper ni manuellt med gräsklippare någon gång i veckan längs med begränsningskabeln?
* Kör med trimmer?
* Låter landroiden köra så ofta att den klipper ner tillräckligt längs med kabeln?
* Eller funkar det att inte göra något alls, dvs klarar den att köra med ena hjulet i högt oklippt gräs?
Vore mycket intressant att få en uppdatering kring detta.
Jag fick problem vid 25 grader (47%) när jag la ut en testslinga i fallriktningen och tryckte home.MBygga skrev:
Klipparen "hackade till" i backen när den skulle följa slingan till basen. Sen backade en bit och provade igen.
Sen fortsatte det så till jag avbröt: Hackade - Backade - Hackade...
Nja, jag var kanske inte helt tydlig men på min skiss ser du att det är en altan på hela baksidan, ett trädäck som är upplyft 40 cm så Landroid kan inte komma upp på det utan jag bär den över. Man skulle ju kunna gör ramper men jag är inte säker på att jag vill ha den gående över altanen och gräsa ner utan jag börjar så här. Det går ju alltid att ändra sig senare.falmark skrev:
25 gr är 55%, 50% är 22,5 gr. Jag tror man behöver lägga hela slingan man tänkt sig i området för att se rätt effekt. Det händer att min tappar slingan i utförsbacken också men då gör den en vänstersväng och hakar på slingan lite tidigare igen, sen gör den ett nytt försök. Jag har märkt att vid ett och samma ställe kan agera lite olika vid hemfärd, ibland gasar den på och ibland är den försiktig, gasar den på i nedförsbacken med kurva är det då lätt att den rutchar iväg utanför slingan. Vid andra försöket på samma ställe brukar den nästan alltid klara det, dock.falmark skrev:
Det stämmer inte...MBygga skrev:
Ex)
Horisontellt mått H=2 m, vertikalt fall på samma sträcka V=1 m
Lutning uttryckt som procent = (1/2)*100=50%
Lutning uttryck i grader = arctan (1/2)=26,56 grader
20 grader motsvarar 36,4%
22,5 grader motsvarar 41,4%
25 grader motsvarar 46,7%
26,6 grader motsvarar 50%
Redigerat:
Utförskörningarna gick bra för mig.MBygga skrev:Det händer att min tappar slingan i utförsbacken också men då gör den en vänstersväng och hakar på slingan lite tidigare igen, sen gör den ett nytt försök. Jag har märkt att vid ett och samma ställe kan agera lite olika vid hemfärd, ibland gasar den på och ibland är den försiktig, gasar den på i nedförsbacken med kurva är det då lätt att den rutchar iväg utanför slingan. Vid andra försöket på samma ställe brukar den nästan alltid klara det, dock.
Det var när klipparen följde slingen i motlut som det blev problem (Hacka-Backa-Hacka...)
Redigerat:
Jag backar, du har rätt men som sagt viktigast är att se om den klarar de förhållanden man har på tomten.falmark skrev: