730 883 läst ·
2 539 svar
731k läst
2,5k svar
Worx Landroid
Här är ytterligare en variant på utformning i hörnJonasForssell skrev:Nu har jag undersökt problemen vid hemgång lite mer.
Det verkar som ett hörn på tomten där det lutar lite (några procent) ger bekymmer.
Som ni ser på videon så går klipparen långt utanför slingan och efter upprepade försök lägger den av.
känner ni igen detta och finns det något tricks man kan göra. Jag provar nu med lite sågtandsform på slingan. Det verkar få den att vrida sig tidigare, men jag vet inte än om det hjälper.
[länk]
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-60.html#post1535926
Kanske kombinera den med peternicklas 35/45 cm hörn, för att trigga svängen tidigare.
Landroiden är dock lite kinkig om det är utförskörning / sidolutning vid hörnet...
Du skulle kunna lägga ett litet V innan svängen för att få den till att gå ut på gräset igen och leta slinga där det passar bättre. Dock vet jag int ehur din tomt ser ut. Finns någon stans bland alla 105 sidorna o hur man gör V.JonasForssell skrev:Nu har jag undersökt problemen vid hemgång lite mer.
Det verkar som ett hörn på tomten där det lutar lite (några procent) ger bekymmer.
Som ni ser på videon så går klipparen långt utanför slingan och efter upprepade försök lägger den av.
känner ni igen detta och finns det något tricks man kan göra. Jag provar nu med lite sågtandsform på slingan. Det verkar få den att vrida sig tidigare, men jag vet inte än om det hjälper.
[länk]
Så var kommande 9 år säkrade med knivar....
Har varit på Jula om deras brist på knivar, och idag fick jag tag på dom enda 2 paket som kom in
hos Jula i Partille. Köpte dom med rabattkupong som jag fått från club kortet
Så nu rent teoretiskt sett har jag knivar med dom medföljande samt 2x9 nya för 9 år utöver de som sitter där redan...
Overkill kanske men om det nu skiter sig för LR med tanke på HQ så kan min LR rulla på en del år till.
Får väl se vad som går åt först, om LR packar ihop eller om den rullar på en del år till...
Har varit på Jula om deras brist på knivar, och idag fick jag tag på dom enda 2 paket som kom in
Så nu rent teoretiskt sett har jag knivar med dom medföljande samt 2x9 nya för 9 år utöver de som sitter där redan...
Overkill kanske men om det nu skiter sig för LR med tanke på HQ så kan min LR rulla på en del år till.
Får väl se vad som går åt först, om LR packar ihop eller om den rullar på en del år till...
Är det inga skruvar med i paketen? De verkar slitas tycker jag redan och HQ föreskriver att man byter till nya skruvar när man byter blad, inte när man bara vänder dem alltså.hk1971j skrev:Så var kommande 9 år säkrade med knivar....
HQ har ju en skruv med en yta där kniven ska ligga. Landroiden har en vanlig skruv.MBygga skrev:
Jag fick inga skruvar med paketet inte heller med paketet som kom från supporten.
Har inte öppnat paketen ännu, men jag tror inte det är med skruv och som Peter Nicklas.... skriver så fanns det inga i hans heller.MBygga skrev:
OK, nu är jag rejält missnöjd med Julas kundservice, mailade till de:
20120709
Meddelande: Hej!
Jag köpte en Worx Landroid av er för 2 månader sen, nu har jag förstått att ni har slutat sälja dessa efter ett hot om stämning från HQ, Skulle ni vilje berätta för mig lite om vad som gäller för mig som kund nu? Vad gäller reservdelar, uppdateringar osv.
Svaret jag fick 20120711:
Hej!
Försäljningen av själva maskinen är stoppad.
Men alla garantier och reservdelsförsäljningen fortsätter som vanligt.
Garantitid på batteri 12 månader, på övrigt 24 månader.
Jag tyckte inte svaret var så uttömmande samt att jag kände mig lite missnöjd, skrev följande frågor till de 20120711:
Ok, ni har inte mer info att ge mig? Detta handlar om en rätt stor investering för mig, jag hade sett fram emot att ha en åf för maskinen i min närhet. Maskinen har ju tyvärr vissa brister som skulle behöva förbättras, bl. a hjulhubbarna, har pratat med verkstan om detta och just nu funkar min maskin hyggligt men det skulle behövas en ny konstruktion på hubbarna för att det ska fungera. För 2 veckor sen kunde verkstan inte få fram hubbar av den typen som jag har ens, hur blir det med sånt? Kommer verkligen fabriken fortsätta utveckla maskinen?
Jag köpte av er en robotklippare för 8995:- som skulle klara 1500m2. Anledningen till att jag handlade av er var för att ni finns i närheten och jag vet av tidigare erfarenhet att ni är bra att ha o göra med.
Jag är inte alls lika imponerad när det visar sig att ni slutar sälja den, jag har svårt att tro att det kommer fungera jättebra med uppdateringar om t.ex 2 år, vad finns det för möjligheter att häva köpet? Egentligen vill jag inte häva köpet för jag vill ha en robotklippare efter de premisser som jag köpte denna, det känner jag inte att jag har nu. Detta är en investering som jag gjorde med förhoppningren om att kunna ha i minst 5 år, så känns det inte idag.
Varför har jag inte fått ngn info om detta via mail? Varför står det inget på er hemsida om detta?
Mvh Magnus
Nu tog det en vecka att få svar. Idag 20120718 kom svaret:
Hej!
Vänligen kontakta vår support på 0451-38 19 80 .
Jag har svarat på samma mail hela tiden så det är samma kundtjänstmedarbetare jag har mailat med och hon har tillgång till meddelandehistoriken. Är det inte rätt loja svar?
20120709
Jag köpte en Worx Landroid av er för 2 månader sen, nu har jag förstått att ni har slutat sälja dessa efter ett hot om stämning från HQ, Skulle ni vilje berätta för mig lite om vad som gäller för mig som kund nu? Vad gäller reservdelar, uppdateringar osv.
Hej!
Jag tyckte inte svaret var så uttömmande samt att jag kände mig lite missnöjd, skrev följande frågor till de 20120711:
Ok, ni har inte mer info att ge mig? Detta handlar om en rätt stor investering för mig, jag hade sett fram emot att ha en åf för maskinen i min närhet. Maskinen har ju tyvärr vissa brister som skulle behöva förbättras, bl. a hjulhubbarna, har pratat med verkstan om detta och just nu funkar min maskin hyggligt men det skulle behövas en ny konstruktion på hubbarna för att det ska fungera. För 2 veckor sen kunde verkstan inte få fram hubbar av den typen som jag har ens, hur blir det med sånt? Kommer verkligen fabriken fortsätta utveckla maskinen?
Jag köpte av er en robotklippare för 8995:- som skulle klara 1500m2. Anledningen till att jag handlade av er var för att ni finns i närheten och jag vet av tidigare erfarenhet att ni är bra att ha o göra med.
Jag är inte alls lika imponerad när det visar sig att ni slutar sälja den, jag har svårt att tro att det kommer fungera jättebra med uppdateringar om t.ex 2 år, vad finns det för möjligheter att häva köpet? Egentligen vill jag inte häva köpet för jag vill ha en robotklippare efter de premisser som jag köpte denna, det känner jag inte att jag har nu. Detta är en investering som jag gjorde med förhoppningren om att kunna ha i minst 5 år, så känns det inte idag.
Varför har jag inte fått ngn info om detta via mail? Varför står det inget på er hemsida om detta?
Mvh Magnus
Hej!
Jag har svarat på samma mail hela tiden så det är samma kundtjänstmedarbetare jag har mailat med och hon har tillgång till meddelandehistoriken. Är det inte rätt loja svar?
MagnusSt,
Personligen tycker jag att Jula har gett ett bra svar, dom står för garantin.
Hur tänker du i din argumentation om att du skulle kunna bryta köpet pga av att dom slutat sälja just den modellen. Tänk dig själv vilken kaos det skulle bli på marknaden om detta skulle bara en juridisk eller moralisk rättighet för konsumenterna.
Personligen tycker jag att Jula har gett ett bra svar, dom står för garantin.
Hur tänker du i din argumentation om att du skulle kunna bryta köpet pga av att dom slutat sälja just den modellen. Tänk dig själv vilken kaos det skulle bli på marknaden om detta skulle bara en juridisk eller moralisk rättighet för konsumenterna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
MagnusSt skrev:
Det är väl ganska optimistiskt tro att Jula kommer att sälja Worxen i all evighet.
Tror du att den öht finns kvar om 2 år om HQs stämning går genom.
Hoppas du inte köpte en SAAB för ett tag sedan, uppgradering av den kan du ju glömma. Reservdelar finns ju att få tag på men resten av SAAB är ju dött.
protte
En sak jag inte fattar är hur man kan stämma en butikskedja då man anser att en produkt inkräktar på ett patent som HQ anser att Landroiden gör?MagnusSt skrev:OK, nu är jag rejält missnöjd med Julas kundservice, mailade till de:
20120709
Hej!
Mvh Magnus
Hej!
HQ borde väl först stämma och vinna ett mål mot tillverkaren, som i sin tur drar in all leverans till butik?
Om man tar Apple v.s Samsung som stämde Samsung för patent intrång, inte fan stämde Apple t.e.x Siba, Elgiganten m.f?
Tillbaka till ditt otroligt loja svar från Jula...
Man borde kanske samla samman alla som köpt Landroiden och gemensamt åka till de varuhus vi köpt dom i och kräva svar?
Vill helst inte lämna min åter då jag inte kan motivera mig att köpa en HQ för det dubbla priset..
Men... Samtidigt vill jag vara säker på att man får service framöver.
Har någon på detta forum varit i kontakt med Worx själva för att kolla status?
Gäller stämningen "Worlwide" eller bara vårt avlånga land?