S Silverridge skrev:
Hej på er, jag behöver lite hjälp!

Jag har en wg790e som jag fått problem med sedan grannarna skaffat en wg790e.1.
Problemet är att den stannar gång efter annan och säger "utanför arbetsområde" när den kommer nära grannens slinga.

Avstånd just nu mellan våra slingor är ca 1,5m. Vad är minimiavståndet för att detta inte ska uppstå? Tilläggas bör att slingorna ligger närmare varandra där våra tomter skiljs av en häck och där fungerar det bättre.
Finns det något annat man kan sätta upp (som fortfarande ser ok ut) mellan tomterna för att skärma av slingorna från varandra där det inte finns häck för att få det att fungera bättre?
Min spontana ide skulle ju vara en rabattkant i metall (typ nåt sånt här: [länk]).
Är det någon som provat något liknande och kan berätta om det fungerar eller om ni har några andra bra tips och idéer?
Hej, innan jag ens läst klart så tänkte jag precis som du. Rabattkant i metall! Bara att testa:)

Måste bara meddela att efter 3 säsonger(nu den 4:e) var batteritiden nere på löjliga nivåer. 45 minuter trots kortklippt gräsmatta. Köpte ett nytt batteri 2500 mAh (original 2000 mAh) via batterilagret.se 799:- fri frakt
Det tog 2 minuter att byta batteriet, hur enkelt som helst. Nu går den drygt 2 timmar innan den ska ladda. Laddningen tar ca 1 timme och 15 minuter.
Summa summarum: tveka inte att byta batteri om den börjar sega.

• Gilla
Hapsdog och 5 till
  • Laddar…
K Kapasu68 skrev:
Hej, innan jag ens läst klart så tänkte jag precis som du. Rabattkant i metall! Bara att testa:)
Hej,

Jag tog hem några transportskadade nockplåtar från jobbet för att testa teorin innan jag handlade något och jag får ju dessvärre meddela att det INTE fungerar. :(

P PerFekt skrev:
Måste bara meddela att efter 3 säsonger(nu den 4:e) var batteritiden nere på löjliga nivåer. 45 minuter trots kortklippt gräsmatta. Köpte ett nytt batteri 2500 mAh (original 2000 mAh) via batterilagret.se 799:- fri frakt
Det tog 2 minuter att byta batteriet, hur enkelt som helst. Nu går den drygt 2 timmar innan den ska ladda. Laddningen tar ca 1 timme och 15 minuter.
Summa summarum: tveka inte att byta batteri om den börjar sega.
Detta var knepigt. Fösta klippningen varade 2 timmar och 15 minuter. Jag hade skickat in den på laddning direkt efter batteribytet men den gick ut och klippte efter 1 minut, alltså var den fulladdad från fabrik. Andra klippningen tog 2 timmar och 3 minuter. Sedan har jag haft så mycket att göra med huset (bygger altan och isolerar/putsar sockeln) så jag har inte tänkt på klipptiden förrän nu. Den rackarn klipper "bara" 1 timme och 30 minuter. Har klockat de 6 senaste klippningarna och tiden är konstant. Vad hände? Laddar den inte upp batteriet till max? Jag är iofs nöjd med klipptiden men batteriet har tydligen mer att ge. Det positiva är att den inte blir stående längs slingan som den kunde bli innan bytet trots att den går hem för laddning den längsta vägen dvs går på precis efter laddstationen och sedan runt hela slingan(som är ca 250 meter). Men som sagt: vad hände med klipptiden?

har tittat på Youtube och ser video där ladd stationen står mot en vägg alltså tråd rakt in i laddaren men 90 grader ut vänster bakom laddaren. Funkar det??
Ser även en video med Ladd stationen rakt in 90 grader från tråden.

Fungerar detta på min gamla 794

L
P PerFekt skrev:
Detta var knepigt. Fösta klippningen varade 2 timmar och 15 minuter. Jag hade skickat in den på laddning direkt efter batteribytet men den gick ut och klippte efter 1 minut, alltså var den fulladdad från fabrik. Andra klippningen tog 2 timmar och 3 minuter. Sedan har jag haft så mycket att göra med huset (bygger altan och isolerar/putsar sockeln) så jag har inte tänkt på klipptiden förrän nu. Den rackarn klipper "bara" 1 timme och 30 minuter. Har klockat de 6 senaste klippningarna och tiden är konstant. Vad hände? Laddar den inte upp batteriet till max? Jag är iofs nöjd med klipptiden men batteriet har tydligen mer att ge. Det positiva är att den inte blir stående längs slingan som den kunde bli innan bytet trots att den går hem för laddning den längsta vägen dvs går på precis efter laddstationen och sedan runt hela slingan(som är ca 250 meter). Men som sagt: vad hände med klipptiden?
Dessa batterier har en liten dator inne i batteriet som avgör saker. Allt detta för att du ska få så mycket livslängd som möjligt på batteriet. Dessa batterier vill arbeta mellan vissa laddnivåer. Tex mellan 90% och 40%. Det blir det nya 0% och 100% laddat. Men egentligen kan man ladda mer och ta ur mer. Det kan hända att batteriets dator ändra så att området minskade. Fördelen är då att det håller fler laddningar.

Tack för förklaringen, Lolight.
Då är det inget konstigt utan bara som det ska vara.

Min Landroid slutade plötsligt att fungera och visar bara felmeddelandet "Utanför arbetsomr". Jag köpte en kabelbrottsdetektor och hittade ett brott på begränsningskabeln som jag nu har åtgärdat. Enligt detektorn är nu kabeln OK hela vägen men felet kvarstår. Kommer inte förbi felmeddelandet "Utanför arbetsomr". Någon som vet hur jag kan fortsätta felsökningen eller känner igen problemet?

G
MeanMike MeanMike skrev:
har tittat på Youtube och ser video där ladd stationen står mot en vägg alltså tråd rakt in i laddaren men 90 grader ut vänster bakom laddaren. Funkar det??
Ser även en video med Ladd stationen rakt in 90 grader från tråden.
[media]
[media]
Fungerar detta på min gamla 794

Det fungerar på min 790E.1 utan problem iaf

Kan någon lägga upp filen med samtliga firmware osv som postades tidigare?

Hmm, nu har min WG794E börjat rymma!

Finns det några kända orsaker till detta?

Det har aldrig hänt tidigare under de åren jag haft maskinen. Nu händer det dagligen. Inte lite utanför heller, den kör till något stoppar den.

Kontrollera att båda framhjul både rullar och svänger lätt. Du ska kunna sätta snurr på dem och de snurrar några (få) sekunder innan de stannar.
Annars kan den inte styra ordentligt.

Tack, har rengjort hjulen så de snurrar bra, både hjulen och svängningen.

Bytte även kretskortet i laddstationen (hade ett gammalt liggande) som jag läste att någon annan gjort när roboten rymde.

Får hålla tummarna nu...

Hej alla worx 791e.1 experter,
Här kommer ytterligare en fråga om hur man kan dela upp tomten, jag har en väldigt krånglig tomt med mycket berg och uppdelade gräsmattor, mina frågor: är det någon som har försökt att bygga en ramp i t.ex. trall över svåra passager? skulle de funka om man hade 15cm höga sidor på rampen eller kommer klipparen studsa fram och tillbaka?
nästa alternativ är att bära den för hand från zon till zon, har worxen sådan funktion?

se bilden, blått är begränsningstråden och allt innanför vill jag klippa

Luftfoto av en trädgård med markerade zoner för robotgräsklippning, svåra passager och berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.