Jag har problem med glappande bakhjul, vilket gör att den börjar fastna i laddstationen när den skall köra ut. Jag har haft av hjulen vid ett par tillfällen, (även använt loctite) men uppenbarligen inte lyckats få någon permanent lösning på problemet.

Är det någon som testat att borra rätt igenom pinnen och bytt ut skruvarna till en genomgående skruv?

Henke2 skrev:
Spännande, du bor rätt nära mig då om du vill ha hjälp med batterifrågorna ;)
bor du i halmstad trakten?

Är det bara jag som hör ett gnisslande/skrikande ljud från transformatorn till laddaren?

JS80 skrev:
Är det bara jag som hör ett gnisslande/skrikande ljud från transformatorn till laddaren?
Råkade av en händelse vara i närheten av min förra helgen och upplevde att den hade ljud för dig i form av "skrik"/högfrekvent ljud. Inget som verkar påverka funktionen på laddningen av mina batterier i alla fall.

• Gilla
JS80
  • Laddar…
Vad menas med "Laddningsstation Blockerad A13"? Jag kom ut i afton och Landroiden stod i laddningsstationen, med avslagen display. Jag tryckte igång den och fick felmeddelandet enligt ovan. Efter att ha tryckt nollan och stängt luckan försökte den att köra framåt, trots att den redan stod i laddaren. Sen backade den ut och började köra.

Efter detta stoppade jag maskinen och tryckte på HOMEknappen. Väl framme vid laddaren körde den in i landstiften, backade, körde in i laftstiften osv upprepade gånger.

Vad är det som är fel?

Jag tycks minnas att jag läst om någon som hade detta problem, men jag hittar inte inlägget.

/Peter

peternicklas
falmark skrev:
Vad menas med "Laddningsstation Blockerad A13"? Jag kom ut i afton och Landroiden stod i laddningsstationen, med avslagen display. Jag tryckte igång den och fick felmeddelandet enligt ovan. Efter att ha tryckt nollan och stängt luckan försökte den att köra framåt, trots att den redan stod i laddaren. Sen backade den ut och började köra.

Efter detta stoppade jag maskinen och tryckte på HOMEknappen. Väl framme vid laddaren körde den in i landstiften, backade, körde in i laftstiften osv upprepade gånger.

Vad är det som är fel?

Jag tycks minnas att jag läst om någon som hade detta problem, men jag hittar inte inlägget.

/Peter
detta fel har hänt några gånger på M 2.0. Jag hade då tagit den från laddstationen utan att avbryta laddningen med stop. jag stängde av den och satte den sedan i laddstationen, startade den, och tryckte på stop och sedan start. Efter detta har den inte hänt igen.

JS80 skrev:
Nej, när laddaren går på tomgång skriker/gnisslar den men när den laddar är den nästan helt tyst, i alla fall mina två beter sig så.

JS80 skrev:
Japp har kollat, dom får in dom i augusti :-(
Och antar att du talat med supporten. Jag köpte en extra laddstation via dem så de säljer säkert batteripack också om de har några inne.

peternicklas skrev:
detta fel har hänt några gånger på M 2.0. Jag hade då tagit den från laddstationen utan att avbryta laddningen med stop. jag stängde av den och satte den sedan i laddstationen, startade den, och tryckte på stop och sedan start. Efter detta har den inte hänt igen.
Går detta att översätta till 1.0?
"Startade den... " = Stängde luckan och lät den börja köra, eller slog du bara på strömmen ON och Pinkod?
När mer exakt tryckte du STOP och påföljande START? Efter att den rullat ut och börjat köra?

MBygga skrev:
Och antar att du talat med supporten. Jag köpte en extra laddstation via dem så de säljer säkert batteripack också om de har några inne.
Nä har inte snackat med dom än, det har ju varit helg. Men ska ringa till dom imorgon.

falmark skrev:
Går detta att översätta till 1.0?
"Startade den... " = Stängde luckan och lät den börja köra, eller slog du bara på strömmen ON och Pinkod?
När mer exakt tryckte du STOP och påföljande START? Efter att den rullat ut och börjat köra?
Ja, du har väl en 1.0 och inte en L som kanske kunde likställas med M modellen beteendemässigt. Mitt tips är att undersöka så du har kontakt ordenligt mellan pinnarna och kontakterna i maskinen. Vill minnas att någon hade detta problem på en 1.0 och då visade det sig att kontakterna i maskinen var smutsiga och därmed inte gav någon kontakt.

MBygga skrev:
Ja, du har väl en 1.0 och inte en L som kanske kunde likställas med M modellen beteendemässigt. Mitt tips är att undersöka så du har kontakt ordenligt mellan pinnarna och kontakterna i maskinen. Vill minnas att någon hade detta problem på en 1.0 och då visade det sig att kontakterna i maskinen var smutsiga och därmed inte gav någon kontakt.
Lite skumt är att just när den kört in i laddaren, efter att ha backat ut och kört in i laddaren flera gånger, då visas laddströmmen till ett värde runt 0,1 A... Visst brukar den vara åtminstone mellan 1,5-2,0 A?

Timmen är sen. Ska prova rengöra imorgon. Räcker det att torka rent metallytorna på laddaren och klipparen med en vanlig trasa? Eller ska man använda T-röd eller nåt sånt?

Redigerat:
Då har man snackat med Hasse på supporten, å jädrans vilken trevlig gubbe. Dom skickar helt nya Litiumbatterier utan kostnad då tydligen worx håller på att byta ut dom gamla för att dom har upptäckt att laddaren klarar inte av att ladda blybatterierna fullt ut. Så nu är man ju rätt nöjd =)
Han skickar även en ny transformator för den ska inte föra väsen av sig som min gör, men den fick jag betala för. Kändes som det kvittade då jag fick batterierna gratis.

Kom ju dock på nu att jag inte har någon nytta av min ctek laddare längre då den är avsedd för blybatterier =(

Redigerat:
JS80 skrev:
Då har man snackat med Hasse på supporten, å jädrans vilken trevlig gubbe. Dom skickar helt nya Litiumbatterier utan kostnad då tydligen worx håller på att byta ut dom gamla för att dom har upptäckt att laddaren klarar inte av att ladda blybatterierna fullt ut. Så nu är man ju rätt nöjd =)
Han skickar även en ny transformator för den ska inte föra väsen av sig som min gör, men den fick jag betala för. Kändes som det kvittade då jag fick batterierna gratis.
Grattis!, revligt och ett kvitto på att min teori stämmer med att litium går lika bra rakt av.

JS80 skrev:
Kom ju dock på nu att jag inte har någon nytta av min ctek laddare längre då den är avsedd för blybatterier =(
Ctek är extremt användbar sak. Gissar att du har bil, ladda bilens batteri med denna laddare över en helg då och då och det mår toppen. Likaså om du har båt, husvagn, moped, MC eller vad som. Är helt säker på att du kommer ha stor glädje av den!

Och hur kontaktar man supporten? Om man skulle vilja försöka få byta ut sina gamla batterier till de nya?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.