L
Soldyrkaren skrev:
Hej,
som nämnt är det viktigt att laddplattan i alla fall inte lutar framåt, jag hade samma problem och orsaken var för stor friktion mellan laddstift och robot, när jag smörjde upp stiften funkade allt bra igen.
Min platta lutar något. Orkar inte göra något åt detta denna säsongen. Vad smörjde du dina stift med? Det låter som en bra lösning eftersom den har svårt att slita sig från vila.

Lewdis skrev:
Min platta lutar något. Orkar inte göra något åt detta denna säsongen. Vad smörjde du dina stift med? Det låter som en bra lösning eftersom den har svårt att slita sig från vila.
Jag sprayade med 5-56 både på stiften och lite in i klipparen.

Jag har lyckats vrida sönder kontakten mellan skalet och klipparen (den grön-svarta med flera stift). Det var när jag skulle ta av skalet för att komma åt att rengöra bättre som kontakten vred sig på fel ställe.

Är det en standardkontakt av något slag? Vad ska man söka efter på nätet?

Ring Generalagenten
Nu har jag glömt direktnumret dit, men du kan ju skriva annars
service@hpverktyg.se

lubbe75 skrev:
Jag har lyckats vrida sönder kontakten mellan skalet och klipparen (den grön-svarta med flera stift). Det var när jag skulle ta av skalet för att komma åt att rengöra bättre som kontakten vred sig på fel ställe.

Är det en standardkontakt av något slag? Vad ska man söka efter på nätet?
Jag fick också problem, kontakten satt stenhårt och jag knäckte den lite när jag försökte skruva upp den med verktyg. Sprejade sedan rikligt med 5.56 och till slut gav den med sig.
Ring Hasse på supporten 0451-381987 så får du säkert en ny.

Jag skickade email till supporten och de kommer att skicka en ny sladd med posten. Det går inte att byta bara kontakten då den är helgjuten.

L
Vet inte om någon är inne här på vintern men jag skulle koppla in min klippare och ladda upp den eftersom det skall göras vad 3e månad. Jag kopplar sladden och trycker på hem knappen. Då laddar den upp sig på 30 sekunder och ständer sedan av sig. När jag startar den står det sedan 30% batteri.

Min fråga är alltså hur gör jag för att den skall långladda?

Jag tog loss batteripaketet och tog ur batterierna, koppla isär dem, (rör inte de lödda polerna)
Tömde varje batteri med hjälp av en strålkastarlampa 12 V 60Watt (utrustad med kablar och krokodilklammor ) och laddade dem sedan fullt, tömde dem igen och laddade en gång till .
Hade köpt en bra 12 volt batteriladdare på Jula
Batterierna trimmades m.a.o och höll laddning mycket längre

L
Låter som en smart lösning. Följdfråga där bara. Hur tar man ur batterierna? Gärna om du kunde ta någon bild. Sedan vart det är man skall vara noggrann med att inte ta bort lödningarna.

Tack

Hej igen

Ser nu att jag köpte min laddare på Biltema, ruskigt bra...har skrivit om detta tidigare i denna tråden ( i april) där jag visat dessa bilder
Här ser du polen som är lödad, dem rör man inte.. utan det finns en förbindelse mellan båda batterierna som är fäst med skruvar, dem lossar man .
Batteripaketet sitter undertill, kan du inte missa
. IMG_4413.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Skärmavbild 2013-04-26 kl. 15.54.50.jpg
    Skapa konto
Skärmavbild 2013-12-22 kl. 17.21.23.jpg
Skapa konto

Lånade en annans bild

L
Tack för perfekta bilder. Sista frågan bara. Är problemet med att de är lödda att de inte går att ta loss batteriet från maskinen? Måste man då ta bort en annan koppling för att få loss det?

Det går att ta ur hela batteripaketet, du ser när du lossat skruvarna, så är det bra att lyfta ur en kasset, sedan är det ett lock på kasseten du får lossa..
Skitenkelt..

peternicklas
Köp en CTEK laddare för MC så behöver du inte hålla på att kladda med urladdningar mm. CTEK kan stå på hela vintern om du vill ,men annars körs den 2 dygn/månad så blir batterierna som nya. Kostar c:a 400:- på Jula, kan med fördel användas på personbilen. Du behöver inte dela på batterierna. Sätt + mot + och - mot - på batteriet, ett i taget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.