B Bernt Ö97 skrev:
Kanske just därför WN vill klargöra budgetutrymmet.
De kan därefter anpassa standarden vid projekteringen för bästa möjliga kundupplevelse inom budgeteramen.
Om TS är tydlig om budgetgutrymmet vid prisförfrågan får TS anpassade förslag oavsett leverantör. Allt annat blir att jämföra äpplen med päron och TS beslutsunderlag blir inte bra.
Jag tror det ända man gör den vägen är att skrämma iväg kunder och få dem att leta alternativa vägar… 40.000kr/m2 låter väldigt mycket för ett finare trähus…

TRJBerg
V Viktorbyggahus skrev:
det är lite skeva jämförelser i denna tråd. Att jämföra 2019 med 2023 är väldigt missvisande.
Att jämföra myresjöhus, smålandsvillan, älvsbyhus, fiskarheden osv och säga att det är samma kvalitet som willa nordic visar på väldigt låg förståelse gällande allt. Det är inte bara ytskikt inomhus som skiljer sig utan även byggnadstekniska delar såsom osb bakom allt, 50 cm isolering, tjockare platta, bergvärme kontra flvp, uvärde på fönster, storlek på fönster m.m.

Vill man ha billigt att köpa så kör man på någon av de större standardtillverkarna. Inget fel med det. Men du kan inte utvärdera rimligheten i priset på willa nordic baserat på vad ett billigt hus kostar är bara felaktigt
Är OSB lyx?

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är OSB lyx?i jämförelse med enkelgips, ja det är det.

Tycker det låter ganska rimligt om det är högre standard.
Priserna har gått upp otroligt mycket sista åren.
Är svårt att komma under 30000/kvm idag om man vill ha ett ordentligt hus med gjuten platta riktigt tak mm.
För 5-6år sedan låg samma hus på 20-25000 kvm
Vill man då ha lite högre standard är man direkt uppe i 35-40000.

TRJBerg
"Är OSB lyx?i jämförelse med enkelgips, ja det är det."

Tycker inte den jämförelsen är relevant om vi pratar om "lyx".

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
"Är OSB lyx?i jämförelse med enkelgips, ja det är det."

Tycker inte den jämförelsen är relevant om vi pratar om "lyx".
Vad lyx är för dig kontra mig är som du förstår hopplöst att förklara för varandra.

Vissa ser en blank kran med Bluetooth och blir helt sålda, andra värdesätter mer en solid innervägg där man kan sätta upp nästan vadsom utan att fundera på att det ramlar ner efter 12 minuter.

• Gilla
enitaget och 5 till
  • Laddar…
Det som jag har hört från personer som arbetar på Willa Nordic är att de har haft så extremt fulla orderböcker senaste åren och har därför haft möjligheten att välja bort kunder som inte vill betala 40 000+ per kvm.
Det som även kan vara värt att nämna är att i dessa 40 000 så ingår det bara HTH-kök, billiga kommoder från INR och billigaste kaklet till badrummen. Så fort du vill ha något extra så drar det iväg fort i pris.

Ett tips är att fråga runt på Instagram bland Willa Nordics husbyggare om hur det är att bygga med dem. Min bild är att väldigt många är väldigt besvikna (åtminstone i Stockholm).

TRJBerg
Det låter som att bygga i egen regi m h a en bra arkitekt är ett bättre alternativ.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker kvadratmeterpris är missvisande. Ett hus med ett eller två extra sovrum kostar inte så mycket mer att bygga. Lite mer vägg och tak. Är det istället extra badrum så kostar det mer. Och ett hus på 240 m2 bör inte vara dubbelt så dyrt som ett på 120 m2.
Nu har iofs TS redan klart för sig att det gäller 180 m2. Ändå blir svaret från WN uttryckt i kr/m2.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Bra sammanfattning av alternativ.
Som jag uppfattade TS inlägg är huvudfrågan om WN budgetindikation 400 000 kr/m2 är inom TS budget.
TS borde ge WN, och alternativa leverantörer, en budgetindikation innan projektering/offertarbete påbörjas.

Byggår 2019 ==> + ca 50% till 2023 ==> ca 40000 kr/m2.
Rimlig bedömning av WN
Det är ju självmål att som kund visa sin plånbok/budget för leverantören. Då kommer det att kosta exakt så mycket. Endast i undantagsfall är det en bra princip, om man dom kund är ok med ”design to cost”. I det här fallet skulle det kunna resultera i färre m2 eller lägre standard. Men jag uppfattar det som att TS vill ha 180 m2 med hög standard.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är OSB lyx?
Absolut inte lyx. Men väldigt många kör enkelgips. Emellanåt dubbelgips.

Vidare är det saker som isolerade innertak för att sänka ljudspridning osv.

Alltså, om en är ute efter ett nybyggt hus så kan du komma undan med 2.4 msek och smålandsvillan. Du får torpargrund, gips, våtrumsmatta.

Men på samma sätt som du inte kan jämföra det med ett hus med högre kvalitet och kakel osv så kan du inte jämföra fiskarheden eller myresjö med willa nordic eller intressanta hus.

Vi tänkte bygga hus. Vi har varit i kontakt med många. Vi har tagit fram ritningar. Tittat på hus. Tittat på skillnader med hus med betonggolv, höga massiva släta dörrar, sockel och listfria, smidestrappor osv.

Det är liksom inte jämförbart med ett 1x2 fönster från elite med 2.5x1.5 fönster från velfac tex.

Eller en standardtoa med vägghäng och inbyggd cistern.

Det är helt olika ligor.

Men det beror på vad du är ute efter. Är du ute efter arkitektritat och i stockholm så är inte 40k/m2 överdrivet högt beroende på ritning.

De som säger att 40 är högt har en lägre ekonomisk förutsättning. Det är utanför de flestas budget ja. Men om du är ute efter arkitektritat och byggt med hög standard för dig så är det kostnaden.

Obs får inte provision. Och vi valde att inte bygga för vi hade inte råd. Vi budgeterade för 33000 och vid laget allt var klart har inflationen tagit priset till 38000. Så… 🤷🏻‍♂️

Iceman255 Iceman255 skrev:
Tycker det låter ganska rimligt om det är högre standard.
Priserna har gått upp otroligt mycket sista åren.
Är svårt att komma under 30000/kvm idag om man vill ha ett ordentligt hus med gjuten platta riktigt tak mm.
För 5-6år sedan låg samma hus på 20-25000 kvm
Vill man då ha lite högre standard är man direkt uppe i 35-40000.
Jag bygger just nu och vill inte hålla med där riktigt.. priserna har skjutit i höjden men 40.000kr då ska du ha ett betonghus i högre lyx standard. Ett nw hus är inget speciellt i utgångstandard och deras väggar ser precis ut som hos alla andra konkurrenter men dock dessa med 30% lägre priser. Jag berättar detta då jag har känningar av personer som monterar deras hus. Ett hus idag hos de flesta ligger i spannet 24-30 tusen och i det övre spannet dvs 30 för du ett bra hus för. Återigen du betalar 10.000kr extra för märket. Detta husföretag vänder sig främst till hockeyspelare dvs den högre ”nivån” av folk som är beredda att betala mer bara för att…

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Likställer du myresjöhus med willanordic? Är du bekant med skillnaderna mellan dem?
Nej jag likställer absolut inte WN med Myresjöhus. Mitt inlägg handlade enbart om att belysa olikheterna i prisnivå vad man kan få betala, i vårt fall nästan hälften så mycket för ett 200 kvm hus med 3st badrum och stor utbyggnad med balkong.

Jag är inte bekant med WN men antar att deras standard måste vara betydligt högre än Myresjöhus för det kvm priset, sedan gäller det ett bygge i Stockholmsområdet som bara det ger högre pris.

A aswespeak skrev:
40.000kr/m2 för enbart hus är ett skämt såvida det inte ligger marmor på 180m2.
Jag har byggt två hus sista 13 åren. Ett 160m2 och ett 122m2. Bägge totalentreprenad med grund ink.
Första huset 190m2 var ett påkostat hus från Götenehus med påkostade materialval. Det kostade 17.500kr/m2 men är 13 år sedan.
Ett år sedan 122m2 med pris 19.600kr/m2.
Normal standard med lågenergi fönster från Elite, Vedum i kök, bägge badrum och grovingång/tvättstuga, contura braskamin.
40.000kr/m2 låter helt orimlig för en totalentreprenad.
Myresjöhus som jag nyligen fått offert på 224m2 landade på ca 28.000kr/m2 med påkostade materialval.
Vi har alla olika preferenser om nödvändig standard.
40 000 kr/m2 är helt rimligt beroende på val av isolering, uppvärmningsteknik, utförande kök/bad/tvätt, ytmaterial inne/ute och mycket annat kundspecifikt.
Rimligtvis är avsikten med att WN frågar efter budgeten innan projekteringen påbörjas att hamna någorlunda rätt från början.
Enbart projektering utan allt för stora avstickare kan ligga på 150'-250' kr. Inget man kör igång med om kunden senare säger att budgeten inte räcker.
En bekant till mig myntade ett uttryck för mer än 30 år sedan beträffande kostnader och sparsamhet.
Citat: "Du kanske tycker 100 kr är lite pengar och jag kanske tycker 10 kr är mycket pengar"
Gäller än idag.
Det är bara TS som kan prestera ett underlag som prisförfrågan till flera tänkbara leverantörer och därefter jämföra och utvärdera pris, standard, kvalitet, pålitlighet/referenser.
Jag överlåter detta till TS och kan inte tänka mig att gå in som mellanhand om jag inte själv har ambitionen att genomföra leverans/produktion.

V Viktorbyggahus skrev:
Likställer du myresjöhus med willanordic? Är du bekant med skillnaderna mellan dem?
jag är rätt så bekant och kan garantera att den inte borde kosta 12k mer per kvadrat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.