anders07 anders07 skrev:
Se till att köpa en väl beprövad produkt (=inte Telias variant).
Bra inlägg, men jag skulle nog räkna Airties, som Telia säljer, till samma kategori som de andra du nämner (även om de mest säljer via ISP istället för direkt till slutkund och dessutom huvudsakligen i Europa -> mindre uppmärksamhet i techmedia).

M
anders07 anders07 skrev:
5) WiFi extender, förlänger Wi-Fi men "stjäl" bandbredd och skapar ofta konflikter på kanalerna (instabil signal). Rätt billigt och enkelt annars.
Kör med extenders. Funkar bra. Det blir halva hastigheten som du säger, men det är inte instabilt så länge du har täckning.

Nej, kabel på ett smidigt sätt "går" inte att få fram. Skulle behöva dra en j*vla massa kabel på utsidan huset då telejacket är i en utbyggnad utan åtkomst till övervånigen till övervåningen.
Och osm ni förmodligen märker är kunskaperna om nätverk rätt begränsade...
Så en extender/repeater är det jag kommer att försöka med först.

Vilken ska man använda? Ska ju vara nåt som funkar ihop med Telias modem/router.

Tror nog en annan router löser din problem har en asuz i garaget och telias tg799 i huset nu är jag i mitt sovrum och har fyra meter fri sikt till 799an men ändå ansluter mobilen mot den andra som är 15 meter bort genom yttervägg på huset och in i mitt murade garage tyvärr så är telias smarta utrustning sådär bra skulle jag säga

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Tror nog en annan router löser din problem har en asuz i garaget och telias tg799 i huset nu är jag i mitt sovrum och har fyra meter fri sikt till 799an men ändå ansluter mobilen mot den andra som är 15 meter bort genom yttervägg på huset och in i mitt murade garage tyvärr så är telias smarta utrustning sådär bra skulle jag säga
Kan du länka? Och funkar det att bara koppla på en annan router, behöver man inte Telias?

Jag kör själv med powerline. Går att hitta nytt och begagnat till bra priser. Se till att dom har möjlighet att förlänga wifi (alla modeller har inte det) tycker du att dom tappar bandbredd kan du köpa dom som klara högre överföringshastighet. Då kommer du kanske få marginell ökning men det kanske är det sista som behövs. Finns flera varianter.
Jag körde förut en Netgear vid modemet till elnätet och sedan från elnät till nätverk ut via deras powerline hub (4 portar ut). Perfekt för tv, ps4, stärkare och mediadator.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Kom på en sak till. Med powerline och andra routerlösningar kan du styra QoS (quality of service). Du kan då ge spel högre prioritet för att minska lagg.
Du är ju fortfarande begränsad till ditt adsl så 2-3 som streamar och en som spelar kan nog bli lägg ändå :(

P petersson79 skrev:
Kan du länka? Och funkar det att bara koppla på en annan router, behöver man inte Telias?
Ringtill deras support och be att dom bryggar den så kan du köpa en riktig och koppla efter deras

M
Går Telia in på routern själva för att brygga den??!!

Japp

Du kan göra det själv om du laddar ner deras app 'Min router' till telefonen.

Microkatten
P petersson79 skrev:
Nej, kabel på ett smidigt sätt "går" inte att få fram. Skulle behöva dra en j*vla massa kabel på utsidan huset då telejacket är i en utbyggnad utan åtkomst till övervånigen till övervåningen.
Det är troligt att du inte behöver placera någonting alls på övervåningen. Då du säger att telejacket är i en utbyggnad - som är en del av huset? - så tolkar jag det som så att din trådlösa router inte är placerad centralt i huset. Är det så? Du nämner inte heller hur stort huset är?

Beroende på husstorlek och byggnadsmaterial så kan det i så fall räcka med att placera routern - eller annan wifi-punkt - mera centralt i huset.

En enkel test om wifi täckningen blir bättre där det behövs är att flytta routern till en central punkt i huset på nedervåningen. Du behöver inte koppla in routern på telenätet, wifin bör fungera ändå och era mobila enheter kopplar upp sig även om ni då förstås inte får internetförbindelse. Gå runt med de mobila enheterna och checka med hjälp av antalet "wifi-ploppar" som visas på displayen hur bra täckning det blir på olika ställen.

Om du väljer en trådlös repeaterlösning så måste signalen kunna ta sig från nedanvåningen/utbyggnaden till ovanvåningen. Om det är problem så kanske du skall tänka på lösning via elnätet istället Om det fungerar att ha wifin på nedanvåningen och det är lättare att dra kabel då, så kan du fundera att skaffa en separat accesspunkt, t.ex. ubiquiti som länkades till tidigare. Eller så är repeater bästa lösningen för dig.

Så det beror lite på hur det ser ut hos dig vad som passar i just ditt fall.

Jag har också Telias adslmodemrouter (technicolor nånting) och wifi-täckningen är helt värdelös. När jag ringde och klagade på den så höll dom med om att den inte riktigt håller måttet, men eftersom trådlöst nätverk inte är en del av den tjänst man betalar för så fanns det inte så mycket att göra.

Jag har bryggat den, stängt av wifi på den och kopplat in en egen router, så nu är det flera magnituder bättre.

M
G Ganescha skrev:
Japp
Fy fasen vad uselt... Då måste man ju ja en brandvägg och router. Att det ens får säljas router med öppet admingränsnitt mot internet är ju rätt märkligt.

Jag tror inte admingränssnittet är öppet mot internet, utan Telia har en gräddfil mha acl, nån tunnel, vlan, eller nåt liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.