Nu behöver jag er hjälp. Vårt wifi har dålig täckning på ovanvåningen. I samband med vårens badrumsrenovering passade jag på att dra fram nätverkskabel så jag nu har kabel från vår router till ovanvåningen. Men vad behöver jag för grejer för att också sända på ovanvåningen?
Trodde jag skulle ha en router till men googlat lite o det verkar vara en dålig ide med två routrar i samma nät. Vill inte köpa såna där grejer som går vi eluttaget, tänker hastiheten måste väl bli bättre nu när jag kan får trådbundet genom den svåra passagen (bjälklagret och murstocken)
Vår nuvarande router är någon thomson från bredbandbolaget med tv/telefon via uppkopplingen. Dvs den är både router och modem,
Trodde jag skulle ha en router till men googlat lite o det verkar vara en dålig ide med två routrar i samma nät. Vill inte köpa såna där grejer som går vi eluttaget, tänker hastiheten måste väl bli bättre nu när jag kan får trådbundet genom den svåra passagen (bjälklagret och murstocken)
Vår nuvarande router är någon thomson från bredbandbolaget med tv/telefon via uppkopplingen. Dvs den är både router och modem,
Redigerat:
Du behöver en accesspoint (AP). Man kan köpa en router och stänga av routerfunktionen. I de jag har finns AP-läge i inställningarna.olofh skrev:Nu behöver jag er hjälp. Vårt wifi har dålig täckning på ovanvåningen. I samband med vårens badrumsrenovering passade jag på att dra fram nätverkskabel så jag nu har kabel från vår router till ovanvåningen. Men vad behöver jag för grejer för att också sända på ovanvåningen?
Man kan köra 99% av alla wifiroutrar som AP utan ha den specifika inställningen, koppla in den på en dator, ställ in lösenord och andra wifi-inställningar, ställ in routerns IP-adress så den inte krockar med din rätta router, stäng av DHCP och koppla in sladden från rätta routern till valfri LAN-port på den nya "APn"
Precis och till på det så ser du till att de ligger på olika kanaler med minst 5 kanaler mellan, t.ex. 6 och 11 och sätt "AP" routerns IP adress som reserverad i "huvud-routern"...foppson skrev:Man kan köra 99% av alla wifiroutrar som AP utan ha den specifika inställningen, koppla in den på en dator, ställ in lösenord och andra wifi-inställningar, ställ in routerns IP-adress så den inte krockar med din rätta router, stäng av DHCP och koppla in sladden från rätta routern till valfri LAN-port på den nya "APn"
Moderna accesspunkter och wifi-routrar har "Auto channel" som grundinställning och min erfarenhet är att det brukar vara bättre att lämna dem där än att hålla på och försöka ställa in kanalerna manuellt.
Vidare är det enklare att köpa en dedikerad accesspunkt än att köpa en router och ställa in den som accesspunkt. Det är bara att plugga in, ställa in wifi-lösenordet och köra. Det är också förmodligen lite billigare. Nackdelen är förstås att den inte går att använda som router om det behovet skulle uppstå någon gång i framtiden.
Vidare är det enklare att köpa en dedikerad accesspunkt än att köpa en router och ställa in den som accesspunkt. Det är bara att plugga in, ställa in wifi-lösenordet och köra. Det är också förmodligen lite billigare. Nackdelen är förstås att den inte går att använda som router om det behovet skulle uppstå någon gång i framtiden.
http://www.kjell.com/sortiment/dato...cesspunkter/unifi-standard-accesspunkt-p95550
Matas med el från nätverkskabeln.
Detta är en "semi-proffs" pryl och kanske lite krångligare att ställa in än vanliga konsument prylar men det är det värt.
Matas med el från nätverkskabeln.
Detta är en "semi-proffs" pryl och kanske lite krångligare att ställa in än vanliga konsument prylar men det är det värt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Så var det iaf på den gamla goda tiden, men frågan är om det fortfarande är det? Utan att ha gjort någon marknadsöversikt så verkar det som om billiga routrar är mycket hårt prispressade och motsvarande accesspunkter finns inte. Jag har tom svårt att *hitta* en ren accesspunkt under (semi)proffssegmentet.f91jsw skrev:
Svårt att hitta är det inte:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/natverk/accesspunkter/
Men visst är skillnaden mellan en router och AP försumbar i pengar för lågprissegmentet.
Men man skall inte köpa trådlösa budgetprylar, man skall köpa bra grejor, annars ångrar man sig.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/natverk/accesspunkter/
Men visst är skillnaden mellan en router och AP försumbar i pengar för lågprissegmentet.
Men man skall inte köpa trådlösa budgetprylar, man skall köpa bra grejor, annars ångrar man sig.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Där ser man, det var ett bra tag sedan jag såg dem på konsumenthyllorna, men jag har å andra sidan inte letat.pelle242 skrev:
Sedan håller jag å ena sidan med om att man skall köpa bra rejjor och inte budgetprylar, å andra sidan så är Cisco/Aruba/Meraki/Ruckus osv. lite för dyra för gemene man, och overkill också om sanningen skall fram...
Rent anekdotiskt tror jag en budget-accesspunkt är stabilare än en budget-router. I sommar har vi fått fiber i sommarstugan och snål som man är försökte jag först med diverse billiga routers som blivit över under åren. Det funkade aldrig riktigt bra så jag köpte en TP-Link TL-WA830RE för 299:- och sedan har det funkat.
Håller med... En router (speciellt en billig) är inte speciellt stabil och kräver en hel del omstarter... För samma pengar som man får en billig router får man en hyffsad AP...f91jsw skrev:Rent anekdotiskt tror jag en budget-accesspunkt är stabilare än en budget-router. I sommar har vi fått fiber i sommarstugan och snål som man är försökte jag först med diverse billiga routers som blivit över under åren. Det funkade aldrig riktigt bra så jag köpte en TP-Link TL-WA830RE för 299:- och sedan har det funkat.
Riktigt diskret. Har funderat på om det finns en marknad för kamouflerade elektronikprylar. Tex i shabby chic utförande, måla prylarna vita (helst ett trä skal), skrapa bort lite färg och spraya schabloner med ex CARPE DIEM.dunderklumpen skrev:
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Å andra sidan så har jag aldrig haft så mycket omstartsproblem när jag kört billiga "routrar" som just accesspunkter, utan mer när jag försökt få dem att "routa".anders07 skrev:
MEN, om ni förordar att man lägger några hundralappar till så säger jag inte emot, tvärtom!