I mitt barskåp står två varianter av Jim Beam, det ena är en literflaska, samma variant som finns på bolaget. På baksidan av denna står en adress i Glasgow Skottland- Jag förutsätter alltså att denna är licenstillverkad där. Denna variant smakar öht inte Bourbon, snarare halvtaskig Skottsk Whisky! Det finns ingenting i smaken som öht får mig att tro att det ens ingått majs i mäsken.p.lundgren skrev:
Jag har även en karta med småflaskor från Calles i Tyskland, på dessa flaskor framgår tydligt att produkten härstammar från Kentucky. Denna variant smakar som Bourbon bör smaka och skillnaden mellan föregående produkt är monumental.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Trist med dålig sprit :eek: Jag misstänker att du fått en defekt flaska.roadrat skrev:I mitt barskåp står två varianter av Jim Beam, det ena är en literflaska, samma variant som finns på bolaget. På baksidan av denna står en adress i Glasgow Skottland- Jag förutsätter alltså att denna är licenstillverkad där. Denna variant smakar öht inte Bourbon, snarare halvtaskig Skottsk Whisky! Det finns ingenting i smaken som öht får mig att tro att det ens ingått majs i mäsken.
.
På baksidan av min Jim Beam finns adressen till Beam Global, dvs företaget som äger Jim Beam. Och företaget har adressen 310st. Vincent Street, Glasgow.
Det blev en litet inköp av 15-årig Glenlivet, en Macallan "någon ny destiller variant" och en 1997 Highland Park (låter som marknadsföring av den 12-åriga där årtal låter bättre). Passar perfekt i en ryggsäck och inköpt på flygplats så tar man det som handbagage. Men alla tre är ju bra bruksmalt att smutta på när man nu går över mot höstsmakerna som gärna får vara lite kraftigare och anta röktoner.
Tar man Orkney whiskyn så är Scapa perfekt på sommaren och sedan byts den mot HighlandP. Upptäckte dessutom en flaska Aberlour i dryckesskåpet som gömts sig och undgått att bli öppnad.
Tar man Orkney whiskyn så är Scapa perfekt på sommaren och sedan byts den mot HighlandP. Upptäckte dessutom en flaska Aberlour i dryckesskåpet som gömts sig och undgått att bli öppnad.
Har inte så mycket nytt att tillföra men "petar" till tråden så att den inte faller i glömska.
Har sett att många whiskydestillerier nu börjar marknadsföra sina drycker utan årgång och istället användet mera "flashiga namn". Kan det vara så att man nu börjar se glappet med en mindre produktion för 10-15år sedan och dagens etferfrågan? Skottarna själva har ju oftast druckit lite yngre årgångar än de 12åriga som tidigare var mera av standardålder hos oss och tycker mig kunna se den trenden nu även här att 10-åriga blir vanligare.
Talisker t.ex. hävdar att det är en bra lagringstid för att få bra kvalite, sedan blir det inte så stora förändringar. Hade en dialog med en av de "äldre" guiderna på destilleriet kring detta med lagring och ålder.
Men smaken är ju ändå helt subjektiv så här finns ju inget rätt eller fel.
Har sett att många whiskydestillerier nu börjar marknadsföra sina drycker utan årgång och istället användet mera "flashiga namn". Kan det vara så att man nu börjar se glappet med en mindre produktion för 10-15år sedan och dagens etferfrågan? Skottarna själva har ju oftast druckit lite yngre årgångar än de 12åriga som tidigare var mera av standardålder hos oss och tycker mig kunna se den trenden nu även här att 10-åriga blir vanligare.
Talisker t.ex. hävdar att det är en bra lagringstid för att få bra kvalite, sedan blir det inte så stora förändringar. Hade en dialog med en av de "äldre" guiderna på destilleriet kring detta med lagring och ålder.
Men smaken är ju ändå helt subjektiv så här finns ju inget rätt eller fel.
Tur det inte finns nåt rätt eller fel
men Glenfiddish 18-åring är ju dramatiskt mycke godare å bättre än deras yngre förmågor, smakar Whisky helt enkelt
Tycker alla fall jag, men som min chef brukar säga " Ja kan ju ha fel, det händer inte ofta men en gång va de nära" 
Där har du helt rätt, för Glenfiddish äldre årgångar är riktigt goda. Däremot deras 12åriga är det definitivt inte. Vi har på skoj haft den med i några av våra whiskyprovningar för att se om det första omdömmet kvarstod (första provningen då vi helt sågade den), senast var det med fyra andra Glenfiddish och klart minusresultat för den 12-åriga, men bl.a. den 18-åriga fick omdömmet god/prisvärd.Jan-Å skrev:
Vi kör provningar4-6ggr/år och har snart hållit på i 15 år, där vi har HighlandPark 12årig som referenswhisky som alltid ingår.
Nä! Allvarligt, är själv ingen fantast av singelmalt men kan väl bidra med några som bör smakas:
Bowmore okej Island Whiskey
Springbank 10y Campletown
Aberlour eller Edradour mumsiga Highland
Auchentoshan en lågland (pappsen har en oöppnad som jag vill ha)
Annars smakar jag hellre en Tullamore med ett glas vatten på sidan om!
Bäst att tillägga att Tullamoren inte är en singel samt inte ens från samma land som de 5 övre
Med risk för att göra bort mig så tror jag de första är skotska alla 5.....
Bowmoren kan passa de flesta plånböcker beroende vilken ålder man är ute efter!
Tullamoren är en liten goding anser jag, trevligt att ha vid umgänge som vill ha mer än en provsmakning....
Ha det gott!
Bowmore okej Island Whiskey
Springbank 10y Campletown
Aberlour eller Edradour mumsiga Highland
Auchentoshan en lågland (pappsen har en oöppnad som jag vill ha)
Annars smakar jag hellre en Tullamore med ett glas vatten på sidan om!
Bäst att tillägga att Tullamoren inte är en singel samt inte ens från samma land som de 5 övre
Med risk för att göra bort mig så tror jag de första är skotska alla 5.....
Bowmoren kan passa de flesta plånböcker beroende vilken ålder man är ute efter!
Tullamoren är en liten goding anser jag, trevligt att ha vid umgänge som vill ha mer än en provsmakning....
Ha det gott!
En 21 årig Bowmore sitter som pricken över i efter en lång vecka på jobbet
Är man inte sugen på rökigt så kommer 18 årig macallan också högt upp mmm
Är man inte sugen på rökigt så kommer 18 årig macallan också högt upp mmm
Mmm Macallan e gottHermansson82 skrev:
Håller med om att det är lätt att hitta favoriter bland den Irlänska whiskyn. Hos mig blir det normalt som sommarwhisky då de oftast är lite fruktigare och "lättare" i smaken. Så sommartid brukar det ramla in någon Tyrconnell på vägen till fritidshuset. Historien säger väl också att "livets vatten" vandrade in från Irland till Skottland.
Sambon överraskade mig med att köpa en Caol Ila idag för att fira. Själv dricker hon inte whisky så jag får väl smutta på den själv. 
Är det förresten någon som har handlat på Laphroaigs nätbutik? Är lite nyfiken på deras nya Triple Wood som lär dröja innan man hittar den på Systembolaget. Om den dyker upp misstänker jag att prislappen ser lite annorlunda ut med...
Är det förresten någon som har handlat på Laphroaigs nätbutik? Är lite nyfiken på deras nya Triple Wood som lär dröja innan man hittar den på Systembolaget. Om den dyker upp misstänker jag att prislappen ser lite annorlunda ut med...
Redigerat: