64 542 läst ·
351 svar
65k läst
351 svar
Whiskey-tråd!
Hon vårdas ömt, sambon alltså 
Vad gäller att beställa från Laphroaigs webshop så verkar det som de har slutat att leverera till Sverige efter att paket har fått vända i tullen och gått tillbaka till Skottland.
Vad gäller att beställa från Laphroaigs webshop så verkar det som de har slutat att leverera till Sverige efter att paket har fått vända i tullen och gått tillbaka till Skottland.
De som fallit mig i smaken är Talisker 10 och 18 årig, Springbank 10 årig, Glenfarclas 12 årig, Highlandpark 12 - 18 årig som bli bättre och bättre med åren vilket gäller för alla. Några axplock men det finns fler i mitt barskåp som går ner också.
Det var många goda du hade där, du får gärna lägga till någon Macallan. Talisker är inte dum och har en 25-åring stående, men den håller jag nog på ett tag innan den öppnas. Kronan på verket är en fleecetröja med Taliskerloggan som följde med flaskan när jag köpte den på destilleriet.
Handla idag julwhiskyn som blev en Aberlour och, jajamen, en Macallan men det fick bli den 10åriga Oak'en. Och glöggen blev, jajamen, Dufvenkrooks Special med whisky spetsning.
Handla idag julwhiskyn som blev en Aberlour och, jajamen, en Macallan men det fick bli den 10åriga Oak'en. Och glöggen blev, jajamen, Dufvenkrooks Special med whisky spetsning.
"Dufvenkrooks Special med whisky spetsning", det låter fint, men hoppas ingen köper deras Xmas Delight med chokladsmak, den är hemsk..
När jag fyllde år så fick jag Mackmyra Special 03, provsmakad, men än så tycker jag inte Mackmyra förtjänar de pengar som flaskorna kostar. De blir väl dock bättre med åren.
Dock trevligt o ha dem i samlingen!
När jag fyllde år så fick jag Mackmyra Special 03, provsmakad, men än så tycker jag inte Mackmyra förtjänar de pengar som flaskorna kostar. De blir väl dock bättre med åren.
Tror jag skrivit det tidigare. Var försiktiga att ha för många flaskor öppna under längre tid då smaken blir förändrad. Har man tagit 1/3 del ur en flaska ska man helst förbruka den under det närmaste halvåret.
Fick det också bekräftat vid ett besök på Vin&Sprit att speciellt maltwhisky som i regel destilleras till styrkor runt 70% och sedan lagras kan förändras i öppnade flaskor. Vanlig sprit destilleras normalt till styrkor över 90%, så även grainwhisky för blended, och innehåller inte alla de ämnen som blir kvar i maltwhisky.
Har nu endast 3 flaskor öppna samtidigt.
Fick det också bekräftat vid ett besök på Vin&Sprit att speciellt maltwhisky som i regel destilleras till styrkor runt 70% och sedan lagras kan förändras i öppnade flaskor. Vanlig sprit destilleras normalt till styrkor över 90%, så även grainwhisky för blended, och innehåller inte alla de ämnen som blir kvar i maltwhisky.
Har nu endast 3 flaskor öppna samtidigt.
Macallan är slut tyvärr, har planerat in ett nyköp men det har inte blivit av. Men det där med whisky är ett dyrt nöje. Hur många av er har läst den där boken, om det nu är en bok?, 101 whiskys som man ska druckit innan man dör? Tror den heter så. Och hur många av er är med i auktion av whiskys?
En som jag dricker just nu är the yamazaki, en 12 årig japans whisky. Den är riktigt bra.
En som jag dricker just nu är the yamazaki, en 12 årig japans whisky. Den är riktigt bra.
Redigerat:
Måste peta till den ädlaste tråden här på forumet. Var i förra veckan och hämtade en 12-årig Poit Dhubh som jag beställt.
Gillar den starkt då den har många smaker, så den är värd att smaka.
Det är vatted och jag tror att den har basen i Talisker utifrån att den har en grund i torv och är pepprig i smaken, men ändå fyllig på slutet med en sötma i eftersmaken.
Gillar den starkt då den har många smaker, så den är värd att smaka.
Det är vatted och jag tror att den har basen i Talisker utifrån att den har en grund i torv och är pepprig i smaken, men ändå fyllig på slutet med en sötma i eftersmaken.
Har återigen provat på en flaska Mackmyra och visst är det speciellt med en svensk whisky, men......
Tycker fortfarande inte den är prisvärd utifrån att jag kan få, min smak, betydligare godare whisky i den prisklassen.
Men ska på en resa ned till Tyskland om några veckor och tänkte då på att även stärka whiskyförrådet. Såg vid snabbkoll av priser att även Mackmyra nu finns i "border" sortimentet.
Tycker fortfarande inte den är prisvärd utifrån att jag kan få, min smak, betydligare godare whisky i den prisklassen.
Men ska på en resa ned till Tyskland om några veckor och tänkte då på att även stärka whiskyförrådet. Såg vid snabbkoll av priser att även Mackmyra nu finns i "border" sortimentet.
Jag har också planerat en tripp till Tyskland inom det snaraste, men tills dess är mina favoriter:
Glenlivet Nadurra 16 år Cask strength (helt underbar med en skvätt vatten)
Highland Park, 12 o 18 år
Macallan
Dalwhinnie
Väldigt olika karaktär beroende på vad man är sugen på
Glenlivet Nadurra 16 år Cask strength (helt underbar med en skvätt vatten)
Highland Park, 12 o 18 år
Macallan
Dalwhinnie
Väldigt olika karaktär beroende på vad man är sugen på