Efter en andra provsmakning av Ledaigen, se tidigare inlägg, och nu också en jämförelse med en "vanlig" Ardbeg så blir Ledaig en klar vinnare. Den har den kraftiga röksmaken precis som en "äkta" Islay, men så avrundar den på slutet med honung/sherry sötma. Ardbeg känns betydligt mera "bara rökig" och har en mera torr eftersmak, där Ledaig har flera smaker.

Vi har provat japansk whisky flera ggr, med gott resultat, så man köper ingen skit direkt om man köper hem en flaska från systemet. Kul o ha en sån i whiskyskåpet.

roadrat skrev:
Annars är det inte fel på Jim Beam, men det skall vara riktig Jim Beam destillerad i Kentucky. Den skit de säljer på bolaget är licenstillverkad i Skottland och smakar inte ett dyft som Bourbon! Det smakar som vad det är, dvs dålig Skotsk Whisky. Calles har riktig Jim Beam som de säljer på småflaskor om tio stycken.
Hej kompis :)

Hade inte en aning om det du säger om Jim Beam, tycker systemets är helt ok, men tydligen kan jag se fram emot att få smaka äkta kentucky Jim Beam. Har någon gång också köpt den "svarta" Jim Beam som skulle vara exklusivare, men tycker nog den var sämre än den vanliga vita faktiskt. Nästa gång blir det en Makers mark :)

Efter ha druckit både Jim Beam och Markers Mark förstår jag varför man "snappsar" whisky i USA, det går ju inte direkt att sitta och njuta av det.

Hehe, man dricker den ju inte utan använder den som deodorant under armarna då den smakar parfym. Ursäkta Bourbon Whiskey älskare det var inte illa menat, så vi får träffas på neutral mark och ondgöra oss över någon asiatisk whisky.
Eller beskriva smaken på en Statesman.

Har provat det som visat sig vara fulvarianten av Jim Beam och det gör jag inte om. Vilken dynga rent ut sagt. Men här i Göteborg vet vi ju att de enda som köper Jim Beam på bolaget är misslyckade kidnappare av SIBA-direktörer. ;)

puu skrev:
Efter ha druckit både Jim Beam och Markers Mark förstår jag varför man "snappsar" whisky i USA, det går ju inte direkt att sitta och njuta av det.
Om du upplever det så, så är mitt tips att dricka det med en isbit. Mycket Bourbon är starkare än vanlig whisky, det är inte "fel" att spä ned det för att få fram smaken mer. Tvärtom så rekomenderar många kunniga inom området just att använda en isbit.

Skulle föreslå vanligt vatten istället vilket man oftast använder till cask strength av maltwhisky. Isbitar gör att man kyler ned vätskan och tar bort smaker, använd istället ljummet vatten som framhäver smaker och dämpar en del av "spritstyrkan" som kan ta överhand.
Det är bara att välja vad man vill uppnå, is för att dämpa eller ljummet vatten för att späda men även förstärka svagare smaker.

Hoppas alla snart har semester! Jag har haft två kanonveckor, inne på min tredje, tyvärr desto mer regnfylld. Nästa vecka blir det jobb, med beredskap..

Tills imorgon måste jag bestämma om jag skall byta arbetsgivare eller inte, tar lite hjälp av min Ileach, vilken faktiskt nu idag smakar riktigt trevligt.. Märkligt med whisky vid olika tidpunmkter.. :)

Glenmorangie Lasanta och Macallan 40:s är mina favoriter, kan uppskatta en Laphroig ibland men tycker egentligen inte om tjära :) Macallan Fine Oak är också trevlig liksom Glennfiddish 18-åring :) Men Lasanta är den jag avnjuter just nu när tredje semesterveckan just börjat och nya garageporten är på plats :)

Aaaaah... Nu ska jag korka upp min semesterpresent - Laphroaig Quarter Cask.

Då var det dags att peta till whiskytråden så den inte faller i glömska. Ser nu att whiskyförrådet både i hemmet och stugan börjar krympa, så det är dags att fylla på det igen.
Det blir till att botanisera lite nu och göra en inköpslista. Tyvärr blev det ingen resa i år till Skottland och destilleribesök.
Från att varit en "rök/tjär" älskare med fokus på Islay-whisky är det nu mildare honungsfruktiga som är målet, där sommarwhiskyn i år bl.a. varit några Ancnoc.

P
Nu var ju inte tanken att mitt första inlägg på forumet skulle handla om whisk(e)y:)

rodrat skrev:
Annars är det inte fel på Jim Beam, men det skall vara riktig Jim Beam destillerad i Kentucky
All Jim Beam är destillerad Kentucky så vad menar du med att det finns för oriktig Jim Beam?

joflopp skrev:
Har provat det som visat sig vara fulvarianten av Jim Beam och det gör jag inte om. Vilken dynga rent ut sagt.
Vilken är fulvarianten? Jag har själv druckit båda varianterna på White label, den svarta och den gula (rye), ingen av dem var speciellt dålig, men den 37% vita var ju lite vass :-)

Just nu sitter jag och funderar på om jag ska ha en Tamdhu 18 år eller en Laphroaig 10 år eller helt enkelt låta bli. Ni som gillar er Laphroaig borde fundera på att testa Maker's Mark förresten, Laphroaig använder mycket fat från Maker's Mark vilket jag tycker märks

Slàinte

// Patrik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.