Bland blended så är Famous Grouse en av mina favoriter, men så har man valt kvalite vid val av maltwhisky, dvs både Macallan och Highland Park ingår. Har ännu inte provat någon av deras maltwhisky eller den Svarta.
Men vilken whisky/ey som smakar bäst varierar efter tid, plats, årstid, humör, mm. Man har varit ute och man är lite frusen, det är vinter utanför och man slår sig ned i fåtöljen framför braskaminen och njuter av en riktigt god rökig och gärna fyllig whisky, gärna lite tjära, tja varför inte en Lagavulin och låter dess gyllena färg spegla sig i lågorna?
Men en sommarkväll när värmen börjar avta, solen börjar försvinna ned och då är det dags för en lite lättare och mildare, där blommor och honung ger lite extra sötma, tja varför inte en Tyrconnell eller Knappogue där den nedgående solen ger den ljusa whiskeyn en elegantare glöd.
Men vilken whisky/ey som smakar bäst varierar efter tid, plats, årstid, humör, mm. Man har varit ute och man är lite frusen, det är vinter utanför och man slår sig ned i fåtöljen framför braskaminen och njuter av en riktigt god rökig och gärna fyllig whisky, gärna lite tjära, tja varför inte en Lagavulin och låter dess gyllena färg spegla sig i lågorna?
Men en sommarkväll när värmen börjar avta, solen börjar försvinna ned och då är det dags för en lite lättare och mildare, där blommor och honung ger lite extra sötma, tja varför inte en Tyrconnell eller Knappogue där den nedgående solen ger den ljusa whiskeyn en elegantare glöd.
Det handlar inte om att droppa mest tjära... ju.. Islay å de övriga väst öarna har sin rökighet som karaktär. Glenmorangie sherrywood e inte fy skam den heller. Avsky lowland iofs. Det har ju sin tjusning men det smakar inte bra med smörsyra. Men visst irländska plattfötter kan jnu hävda de var först men aldrig hävda dem gör den godaste ju... men men..jag föredrar en brygga mot härsken ek...så e det bara
Hehe så där ja. Nu börjar vi få lite nivå på den här diskussionen. För ett par år sedan höll jag på att göra mig ovän med en rökt-malt-trend-nisse till kollega som bjöd på Ardbeg vilken jag blandade grogg på med cola. På ren djävulskap. Men smogsmaken gifter sig väl med colan - testa någon gång!zankan skrev:
Hmm fick lite dåligt samvete när jag kom på att jag bara klankar ner på filtkjolswhiskyn utan att komma med konstruktiva förslag till alternativ. Bot och bättring:
- Blended: Jameson's 12-åriga. Stor skillnad i jämförelse med vanliga Jameson - mycket mild och mycket karaktär.
- Malt: Clontarf Single Malt . Har svårt att tänka mig en mer prisvärd whiskey - fantastisk för under 300 kr.
- Bushmills Malt 16-åriga är också en extremt prisvärd irländsk whiskey.
- Blended: Jameson's 12-åriga. Stor skillnad i jämförelse med vanliga Jameson - mycket mild och mycket karaktär.
- Malt: Clontarf Single Malt . Har svårt att tänka mig en mer prisvärd whiskey - fantastisk för under 300 kr.
- Bushmills Malt 16-åriga är också en extremt prisvärd irländsk whiskey.
Lagavulin Destillers Edition är ett kanonfynd på Systembolaget 
Annars är Bushmills 12 year single malt en otroligt bra anledning att åka till Nord-Irland eftersom den tydligen endast säljs på destilleriet.
Blended... det har redan nämnts... Famous Grouse och 12 årig Jameson är mycket trevliga... så det behöver inte alls vara single malt !
Annars är Bushmills 12 year single malt en otroligt bra anledning att åka till Nord-Irland eftersom den tydligen endast säljs på destilleriet.
Blended... det har redan nämnts... Famous Grouse och 12 årig Jameson är mycket trevliga... så det behöver inte alls vara single malt !
Igår var det whiskey-provning..
Denna gång var det tre st olika Glengoyne, http://www.glengoyne.com/single_malt_whisky/malt_whisky_range/
Vi kom fram till att den 17:åriga var den som stog högst i rang, och den var faktiskt den som var billigast oxå. Alla köpta i tyskland, tror att det bara finns den 10:åriga att köpa på systemet. Klart fin highland. Ingen av dem mådde bättre med några droppar vatten, inte ens Cask:en.
Nu skall jag måla tak, tur man mår rätt ok..
*edit*
Det var nog de här, priser i dkk och euro:
Glengoyne 12 års Cask Strength 70 cl. 299,95 40,26 55,5%
Glengoyne 15 års Scottisch Oak 70 cl. 429,95 57,71 43%
Glengoyne 17 års Malt 70 cl. 299,95 40,26 43%
Vi kom fram till att den 17:åriga var den som stog högst i rang, och den var faktiskt den som var billigast oxå. Alla köpta i tyskland, tror att det bara finns den 10:åriga att köpa på systemet. Klart fin highland. Ingen av dem mådde bättre med några droppar vatten, inte ens Cask:en.
Nu skall jag måla tak, tur man mår rätt ok..
*edit*
Det var nog de här, priser i dkk och euro:
Glengoyne 12 års Cask Strength 70 cl. 299,95 40,26 55,5%
Glengoyne 15 års Scottisch Oak 70 cl. 429,95 57,71 43%
Glengoyne 17 års Malt 70 cl. 299,95 40,26 43%
Hade förberett mig med lite vår/sommarmalt bl.a en Ancnoc, men det verkar bli vintersortimentet som får bjuda över påsken. Men för min del önskar jag istället en Glad Whisky-påsk, då min sommarfavorit Tyrconnell får vänta lite till ;-)
Jag är inte heller någon vidare välbevandrad whiskydrickare.
"Finsorter" som jag har hemma ibland är Bowmore i olika former och Laphroaig. Terva tjärpastiller med procent i
de ni ...
Idag köpte jag en MacLeod's Speyside.
Och det var väl det mitt inlägg skulle handla om, att svära i kyrkan lite, dvs rekomendera billig whisky ...
Denna MacLeod's finns i tre smaker, ligger på ca 280-300:- för en helflaska. Personligen tycker jag det är mycket whisky för pengarna.
Bra att ha hemma, så inte dyrflaskan råkar komma fram på efterfesten, då alla är i sånt tillstånd att man inte känner skillnad på Ardbegen och nagellacksremovern.
Ett annat budgettips är Morrison's Islay Legend, någon tia billigare har jag för mig.
Det var mitt simpla bidrag ...
"Finsorter" som jag har hemma ibland är Bowmore i olika former och Laphroaig. Terva tjärpastiller med procent i
Idag köpte jag en MacLeod's Speyside.
Och det var väl det mitt inlägg skulle handla om, att svära i kyrkan lite, dvs rekomendera billig whisky ...
Denna MacLeod's finns i tre smaker, ligger på ca 280-300:- för en helflaska. Personligen tycker jag det är mycket whisky för pengarna.
Bra att ha hemma, så inte dyrflaskan råkar komma fram på efterfesten, då alla är i sånt tillstånd att man inte känner skillnad på Ardbegen och nagellacksremovern.
Ett annat budgettips är Morrison's Islay Legend, någon tia billigare har jag för mig.
Det var mitt simpla bidrag ...
Tycker ni gör helt rätt som provar olika sorter. Jag deltar i 3-4 provningar/år och där sista omdömmet är vad vi anser om whiskyn och prisvärde. Om någon smakar riktigt illa är de flesta överens, men sedan är det nog individberoende.
Har istället försökt komma underfund med vilken smakkombination jag gillar (honung får gärna förekomma) utifrån hur en whisky beskrivs och börjar nu få lite kläm på det. En sommarwhisky som jag brukar ha stående är Glen Grant (standardsorten), smak/prisvärd och när vi hade den med på en provning av ljusa/lätta sorter var det många som rynkade lite på näsan för denna 250:-/systembolaget whisky, men det allmänna omdömmet blev att den var klart prisvärd. Och vill ni jämföra med andra Glen Grant så fanns det ett 20-tal ytterligare på system, rekommenderar inte detta antal vid en provning ;-), risken är att allt smakar gott på sluttampen
.
Har istället försökt komma underfund med vilken smakkombination jag gillar (honung får gärna förekomma) utifrån hur en whisky beskrivs och börjar nu få lite kläm på det. En sommarwhisky som jag brukar ha stående är Glen Grant (standardsorten), smak/prisvärd och när vi hade den med på en provning av ljusa/lätta sorter var det många som rynkade lite på näsan för denna 250:-/systembolaget whisky, men det allmänna omdömmet blev att den var klart prisvärd. Och vill ni jämföra med andra Glen Grant så fanns det ett 20-tal ytterligare på system, rekommenderar inte detta antal vid en provning ;-), risken är att allt smakar gott på sluttampen