Hoppas alla har haft en trevlig sommar, och att det är enbart fulwhiskyn som gått åt till sista droppen.
Själv har jag tagit det lugnt, varit hemma, och blivit pappa för första gången. Nu ligger både mamma o dotter o sover, så jag passar på med en liten Dalmore, http://www.whiskymag.com/whisky/brand/the_dalmore/whisky3090.html.
Har handlat på vingrossen ett par ggr i år, tycker det funkar bra! Har inte vart tid för att åka ner till tyskland själv, dessutom börjar det bli dyrt med bensin o färjebiljetter.
Själv har jag tagit det lugnt, varit hemma, och blivit pappa för första gången. Nu ligger både mamma o dotter o sover, så jag passar på med en liten Dalmore, http://www.whiskymag.com/whisky/brand/the_dalmore/whisky3090.html.
Har handlat på vingrossen ett par ggr i år, tycker det funkar bra! Har inte vart tid för att åka ner till tyskland själv, dessutom börjar det bli dyrt med bensin o färjebiljetter.
Var på Isle of Skye i våras och besökte bl.a. Talisker. Hittade då på ett företag, Praban, med sitt kontor på Skye och som har både blended och vatted malt. De planerar för ett eget bränneri på Skye till 2010. I deras lilla butik med provning köpte jag en 21-årig Poit Dhubh som jag kan rekommendera och även finns i systemts beställningssortiment, se också www.gaelicwhisky.com.
På vägen till sommarstugan brukar jag stanna till på en ort med systembolag av mindre slaget för att inhandla helgdryck. Senast var jag sugen på en Irlänsk malt av lättare slaget som är trevlig sommarwhisky och frågade vad de hade i sortimentet och fick ett förvånad uttryck tillbaka och kollegan i kassan bredvid frågade om jag inte menade skotsk maltwhisky. Även solen har sina fläckar, men jag gjorde en snabbvändning och tog en Tullamore som substitut. Nästa gång är även denna butiken ombyggd till självbetjäntning och då slipper övriga kunder stå bakom mig medan jag frågar mig igenom vad de har i sortimentet. Ok, jag hade kunnat kolla på systemets websida vad de har men på fredagarna finns inte tiden.
Poggan skrev:
Har en flaska belvenie doublewood, fast upplever denna lite söt sliskig.
Klart prisvärdaste lättdruknaste flaskan i samlingen är highland park.
rörande Laphoraig 10 åringen så kan jag starkt rekomendera att hoppa över denna och köpa nästa årsklass.
Helt rätt med Auchentoshan men så får man väl kalla den för halvirlänsk då den fortfarande är trippeldestillerad. Det var faktiskt min första maltwhisky jag köpte för länge sedan vid mitt första besök i England.
Off topic; så klart att man gör bort sig på Skotsk mark som vanligt, denna gång diskuterade vi öl och då "kläcker man ur sig något om Engelsk öl" vilket den mycket trevliga damen som vi bodde hos kontrar med " om Norge tillhör Sverige", men det var med glimt i ögat.
Off topic; så klart att man gör bort sig på Skotsk mark som vanligt, denna gång diskuterade vi öl och då "kläcker man ur sig något om Engelsk öl" vilket den mycket trevliga damen som vi bodde hos kontrar med " om Norge tillhör Sverige", men det var med glimt i ögat.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Jag har smakat en trettioårig Port Ellen. Den var bra.
Men jag tyckte ännu bättre om den Ardbeg Connaisseurs Choice från -76 som mina fina whiskyälskande väninnor köpte till mig på min möhippa (samma tjejer gav mig en flaska Highland Park i trettioårspresent, den tog fort slut, riktigt trevlig att sitta och sippa på när man satt och pluggade).
Lagavulin var den självklara avecen när jag gifte mig. Laphroaig Quarter Cask är fin tycker jag. Men Ardbeg... mmm.
Apropå senaste Mackmyra: är det inte någon annan som har tänkt på hur mycket den luktar av päronessens?
Men jag tyckte ännu bättre om den Ardbeg Connaisseurs Choice från -76 som mina fina whiskyälskande väninnor köpte till mig på min möhippa (samma tjejer gav mig en flaska Highland Park i trettioårspresent, den tog fort slut, riktigt trevlig att sitta och sippa på när man satt och pluggade).
Lagavulin var den självklara avecen när jag gifte mig. Laphroaig Quarter Cask är fin tycker jag. Men Ardbeg... mmm.
Apropå senaste Mackmyra: är det inte någon annan som har tänkt på hur mycket den luktar av päronessens?
AndersS, var i Skottland bodde ni? fick lite Fort Augustuskänsla i kommentaren om Norge och Sverige...
Annars kan jag hålla med tidigare talare om att Laphraoig 15årig är milsvitt mycket bättre än den 10åriga.
En annan whiskey jag kan rekommendera är Edradour, som i sig inte har några om helst likheter med Laphraoig.
//Unigas
Annars kan jag hålla med tidigare talare om att Laphraoig 15årig är milsvitt mycket bättre än den 10åriga.
En annan whiskey jag kan rekommendera är Edradour, som i sig inte har några om helst likheter med Laphraoig.
//Unigas
Tyst länge i tråden nu, men det är väl dags o börja lufta buteljerna nu när det är kallt och jävligt, och en liten whisky eller whiskey framför brasan inte är fel!
Jag skall till tyskland i helgen,
http://www.border-shop.dk/BorderShopFront/Front_DK?FrameLink=/FrontPages/_Front_Style_9
Någon som har några rekommendationer ? Jag gillar Highland, och även de rökigare sorterna, Islay.. Får se vad det blir inhandlat för ngt..
Jag gjorde en liten Jämförelse med just Laphroaig som nämns ovan på priser:
Sort DE Systemet
Laphroaig 15 års 70 cl 46,97 565.00
Laphroaig Quarter Cask 70 cl 39,59 449.00
Laproaig Cask Strength 70 cl 56,36 507??
Laphroaig Single Islay 10 ys 70 cl 32,88 409
Allt är alltså inte billigt i tyskland.
Jag skall till tyskland i helgen,
http://www.border-shop.dk/BorderShopFront/Front_DK?FrameLink=/FrontPages/_Front_Style_9
Någon som har några rekommendationer ? Jag gillar Highland, och även de rökigare sorterna, Islay.. Får se vad det blir inhandlat för ngt..
Jag gjorde en liten Jämförelse med just Laphroaig som nämns ovan på priser:
Sort DE Systemet
Laphroaig 15 års 70 cl 46,97 565.00
Laphroaig Quarter Cask 70 cl 39,59 449.00
Laproaig Cask Strength 70 cl 56,36 507??
Laphroaig Single Islay 10 ys 70 cl 32,88 409
Allt är alltså inte billigt i tyskland.
Nä och inte Bordershop heller. Fortsätt ner till Burg, på infarten till staden hittar du Lidl, Aldi och därimellan Calle Grenz-shop. Här har de oftast bättre priser än Bordershop. Jämför själv: http://se.calle.dk/images/editor/sammenligning.jpg
Calle Grenz-shop: http://se.calle.dk/
Trevlig resa! Å ta det lugnt genom Danmark, polisen brukar vara på hugget på den sträckan.
Calle Grenz-shop: http://se.calle.dk/
Trevlig resa! Å ta det lugnt genom Danmark, polisen brukar vara på hugget på den sträckan.
Nuförtiden tycker jag inte det skiljer så mycket mellan Calles och Bordershoppen. Den där jämförelsen är från 2006.
jag kollade snabbt igenom det jag har tänkt att köpa, och då var det nog faktiskt billigare på Bordershopen..
Fast tittar man på mitt exempel ovan, så är just Laphroaig en del billigare på Calles. ( Calles har bara 1L-flaskor, så billigare / liter )
Jag skall åka hela helgen, och handlar smidigast och snabbast på bordershopen innan jag drar till Weissenhauser och relaxar!
jag kollade snabbt igenom det jag har tänkt att köpa, och då var det nog faktiskt billigare på Bordershopen..
Fast tittar man på mitt exempel ovan, så är just Laphroaig en del billigare på Calles. ( Calles har bara 1L-flaskor, så billigare / liter )
Jag skall åka hela helgen, och handlar smidigast och snabbast på bordershopen innan jag drar till Weissenhauser och relaxar!