peternicklas
Funderar lite på att köpa nya bits. Såg att Wera har kommit med bits som heter Impaktor.
Någon som har testat och vet hur de håller jämfört med t.ex. Diamond?

Jag kör Impaktor på en slagskruvdragare, en PH2. Har inget att egentligen jämföra med men den håller och fungerar bra.

Har dom sedan något år till slagskruvdragaren, dom håller än till skillnad från andra bits jag kört med den.

Bitsen har jag inte testat men däremot bitshållaren. Tidigare har jag efter en tid fått problem med Rapidaptor bitshållaren i slagskruvdragaren. För ca ett år sedan bytte jag till Impaktor bitshållaren och den fungerar fortfarande perfekt.

För de vanligaste skruvarna (i mitt fall PH2, PZ2, TX20, TX25) kör jag numera utan bitshållare med långa bits direkt i slagskruvdragaren.

Hade egentligen tänkt köpa några bits ifrån Protool, men det blev Wera Impaktor istället. Borde dyka upp ifrån Tyskland inom kort.

Är sugen på dessa. Tips på var man köper till ok pris?

Jag kör med 50 mm bits direkt i slagskruvdragaren.
Köper 10-pack för ca 50 kr på harald nybirg, nått skitmärke, typ yoshimitsu eller liknande men håller förvånansvärt länge. Den t20 bitsen som sitter på maskinen nu har jag dragit ca 10 000 trallskruv med och den ser fortfarande ut som ny.
Mycket bits för stålarna då man tappar bort dom innan dom är slut

Köpte 30-satsen på ovan nämnda Lada men kompletterade med 50mm´s T20 som jag körde direkt i BTD146:an nu när jag körde 50m2 trall....
Dom håller bra, men ser slitna ut när färgen försvinner...dock är jag inte riktigt kompis med medföljande hållare, men det kommer väl....

Enda tillfällen jag använder 25 mm bitsar är med vinkelchucken vid trånga utrymmen. Annars är det 50 mm bitsar för hela slanten. En bitshållare försämrar allt, tyngre, glappar mer och blir onödigt lång.
Kör numera enbart med just Wera Impaktor och de håller riktigt bra men knäcker ändå lite då och då. Särskilt T25 som används mest.

Bauhaus säljer 50 mm Impaktor styckvis för typ 40-50 kr.
Vill minnas att ClasOhlson också hade Impaktor 50 mm, set med 6 st i sitt sortiment under en kort period som de sedan reat ut till någonstans runt 150 kr. Kanske finns det kvar i någon butik?
Tyvärr utgått men länken finns kvar:
http://www.clasohlson.com/se/Pr408186000/Pr408186000

Kolla in Sehltmann för Wera bits ibland har de bra pris :)

En sak jag inte gillar med Impaktorn är att det är magnetansluning av själva bitset. Där tycker jag Raptidaptorn är bättre. Impaktorn håller sannolikt längre, om man kör slagskruvdragare.
Har en uppsjö av Rapidaptor set de flesta handlade via Sehltmann.

Har impaktor i jobbet och de sköter det mesta. Både PH2 och PH3 har jag och 3:an funkar fint medan PH2:an är jag något besviken på. Köpte en Edwin PH2-bits och den fungerar faktiskt bättre än så länge. Har också ett kit med bits av fabrikaten Metabo, Bacho och Fiskars. Metabo är gudomliga likaså kollegans Bosch-bits. Bacho och Fiskars gör sina jobb bra även de så för mig och min subjektiva åsikt så är priset för ett impaktor inte i proportion till vad man får.

• Gilla
perpro
  • Laddar…
Det är bara så lätt att köpa de dyraste när man köpt en ny dyr skruvdragare.

Vad är fördelen med att köra med 50mm bits istället för 25mm?

Anna1984 skrev:
Vad är fördelen med att köra med 50mm bits istället för 25mm?
Ibland lättare att komma åt där det är trångt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.