Hej. Jag har en weber 47 och börjar känna att den är lite förliten när man ska bjuda hem vänner på grillmiddagar. Jag kommer att skaffa en weber 57 men har fastnat för en med sidobord och gasoltändare. Nu till frågan. Är det någon som har en sån grill och är den bra och lätt att tända? Skulle vilja höra både positiv och negativ kritik.

Jag har en sådan med gasoltändare och jag hade faktiskt mycket sörre förväntningar på den. Grillen i sig är kanon med sidobord men gasoltändningen kan du gott vara utan. Går mycket fortare att tända med tändvätska.

Jag har en sådan, snålade när jag köpte och köpte den enkla utan askbehållare under, ångrar det lite idag då jag sett andra som har med behållare, och det är smidigt och bra...

Angående tändning så rekomenderar jag en skorsstenständare, väldigt smidig och bra, man slipper tändvätska, bara lite papper eller tändblock under, och vänta 20 - 30 min så har man bra glöd i sina briketter...

Gasoltändare har jag ingen erfarenhet av, och kan därmed inte hjälpa dig där...

celox skrev:
Hej. Jag har en weber 47 och börjar känna att den är lite förliten när man ska bjuda hem vänner på grillmiddagar. Jag kommer att skaffa en weber 57 men har fastnat för en med sidobord och gasoltändare. Nu till frågan. Är det någon som har en sån grill och är den bra och lätt att tända? Skulle vilja höra både positiv och negativ kritik.
Jag har!
Toknöjd!
Jag kör ca: 3-5 minuter med gasen sen stänger jag av. Sen väntar jag på perfekt glöd och sedan flyttar isär kolboxarna.
Oftast kör jag fileer med indirekt grillning, men kör jag karreer har jag en 57:a förhöjningsring, den rekomenderas varmt.

• Gilla
celox
  • Laddar…
Hur fungerar den? Ska man bara fylla på med bbriketter i grillen och sen tänder man eller måste man använda sig av skortstenständare? Vad kostar n gasolflaska med gas och hur många tändningar räcker den?

celox skrev:
Hur fungerar den? Ska man bara fylla på med bbriketter i grillen och sen tänder man eller måste man använda sig av skortstenständare? Vad kostar n gasolflaska med gas och hur många tändningar räcker den?
Jag har aldrig gillat briketter.
Efter ha provat de flesta grillkolsorter fastnade jag för landmanns grillkol, den håller hög kvalitet.

Du tänder endast med gasen, en behållare räcker en säsong för mig och kostar runt 80sek

Jag har en Performer med gaständning, haft sen 2 år tillbaka, kör med briketter+skorstenständare och tänder under 5-10 min med gasen.

En flaska á knappa 100 kr räcker till 10-20 tändningar.

Smidigt som tusan
slipper förstöra fina köttbitar med tändvätskesmak/lukt
är gasen slut fungerar "vanlig" tändning av skorstenständare
om det är värt merkostnaden mot en grill utan gaständning är nog upp till var och en - däremot så har gaständningen hög imponeringsfaktor:wow::thumbup:

Jämfört med en Classic Pro så är Performer framförallt högre och därmed lättare att jobba med. Även bättre hjul, brikettlåda och känns rejälare (svärfar har en Classic Pro så jag har jämfört 1-1)

Om det är det värt ~1000 kr extra för gaständning är som sagt upp till plånboken, det som grillas smakar nog lika bra ändå - men tända-grill-ölen med vänner tycker jag smakar godare med ett tryck på DeLuxe-knappen:cool:

/Peter

Se till att det är rostfritt galler (finns bara på vissa modeller). Det är inte kul när det blir grön kopparärg och rost på gallret efter ett tag (kopparplätering används för att den blanka krom/nickelpläteringen skall fästa på stålet). Riktigt dåligt av Weber att leverera samma typ av galler som på 200-kronorsgrillar. Man tror att man köper en "premiumgrill" pga priset på Weber, men får samma som på de billiga grillarna.
Rostfria galler finns som extratillbehör att köpa för drygt 500 kr. De borde följa med från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.