Stolen är en Gustavsberg, bedömer det till slutet på 90-talet som läcker mellan porslin och den vita kontramuttern på vattenasnlutningen.
Hittat en hel sats med bottenventil (tror det är rätt) RSK:7899993
Men det känns ju onödigt att byta hela bottenventilen när det troligtvis bara är packningarna som är dåliga?
Finns det lösa packningar att köpa på Dahl? Någon som har koll på ett RSK isåfall?
Hittat en hel sats med bottenventil (tror det är rätt) RSK:7899993
Men det känns ju onödigt att byta hela bottenventilen när det troligtvis bara är packningarna som är dåliga?
Finns det lösa packningar att köpa på Dahl? Någon som har koll på ett RSK isåfall?
Det ligger en gummipackning på insidan som ska täta , skruvar du isär det och ser hur det ser ut kan du klippa till en ny själv av en gummiduk ca 2 mm tjock . den bör nog inte vara för sladdrig utan lite av fast modell , har gjort det själv och fungerar
Börja i den enklare änden. Lossa muttern och linda runt en massa gängtape. Sedan skruvar du åt muttern lagom mycket och håller tummarna. Med tanke på gängornas konstruktion på bilden är den sannolikt att packningen sitter på insidan, men försöka duger.
Hjälper inte det får du byta packningen. Det är ingen raketforskning, så vilken mjuk packning som helst borde duga. Även en ring av gängtape!
Staffan
Hjälper inte det får du byta packningen. Det är ingen raketforskning, så vilken mjuk packning som helst borde duga. Även en ring av gängtape!
Staffan
Finns din WC med i GBG:s reservdels-lista över porslinsgudar?
https://www.gustavsberg.com/se/prod.../toalett-reservdelar/toalettstol-reservdelar/
https://www.gustavsberg.com/se/prod.../toalett-reservdelar/toalettstol-reservdelar/
Japp, det är en nordic 390 med snålspolningsknapp (dock annan bottenventil, för snålspolningen är inte kopplad till något?).
Imorse droppade det 1 droppe i sekunden, så jag stängde av vattnet innan jag for till jobbet. Eftersom jag inte orkade McGyvra med egen packning när det droppade som det gjorde så svängde jag förbi Dahl efter ett möte och plockade upp en RSK 7899993 och bytte när jag kom hem. 704kr inkl moms med mitt Kalle-Anka rabattbrev på 37%. Ibland får man investera sig ur krisen helt enkelt
Bolt on på min stol, fick tom en packning i reserv.
Verkar vara Geberit som tillverkar dessa, en Geberit 360 hade funkat lika bra och hade landat på 250kr från Tyskland, om det inte vore för att det droppade som det gjorde.
Imorse droppade det 1 droppe i sekunden, så jag stängde av vattnet innan jag for till jobbet. Eftersom jag inte orkade McGyvra med egen packning när det droppade som det gjorde så svängde jag förbi Dahl efter ett möte och plockade upp en RSK 7899993 och bytte när jag kom hem. 704kr inkl moms med mitt Kalle-Anka rabattbrev på 37%. Ibland får man investera sig ur krisen helt enkelt
Bolt on på min stol, fick tom en packning i reserv.
Verkar vara Geberit som tillverkar dessa, en Geberit 360 hade funkat lika bra och hade landat på 250kr från Tyskland, om det inte vore för att det droppade som det gjorde.
Jag har åkt på detta problem med en gammal Gustavsberg. Det läckte lite så jag tog isär och satte ihop men det blev bara värre... Gjorde en ny packning som föreslogs här i tråden men ingen (stor) skillnad. Det läcker dock mest när det är tryck på, stänger jag av vattnet så droppar det knappt, fast ciaternen är full. Får inte ihop det med bottenpackningen, det är ju inte tryck i cisternen. Det ligger närmare till att det läcker i skruvanslutningen på utsidan, men det ser verkligen ut som om vattnet sipprar ut uppifrån. Blir inte klok på detta. Tips?
P.S. i processen verkar jag ha kommit åt nåt så att spolknappen inte fjädrar upp ordentligt. Tips på det?
P.S. i processen verkar jag ha kommit åt nåt så att spolknappen inte fjädrar upp ordentligt. Tips på det?
Det är inte helt ovanligt att det uppstått en spricka i den gängade plastdelen. Speciellt om anslutningsröret suttit lite i spänn. Om så är fallet får du byta inloppsventil. Det finns en universalventil med mässingsgänga istället (fluidmaster).B beerfueled skrev:Jag har åkt på detta problem med en gammal Gustavsberg. Det läckte lite så jag tog isär och satte ihop men det blev bara värre... Gjorde en ny packning som föreslogs här i tråden men ingen (stor) skillnad. Det läcker dock mest när det är tryck på, stänger jag av vattnet så droppar det knappt, fast ciaternen är full. Får inte ihop det med bottenpackningen, det är ju inte tryck i cisternen. Det ligger närmare till att det läcker i skruvanslutningen på utsidan, men det ser verkligen ut som om vattnet sipprar ut uppifrån. Blir inte klok på detta. Tips?
Se så det inte saknas ett metall-blad. Dessa brukar gå av och spolknappen håller sig nere medan toaletten spolar för att hoppa upp senare när tanken börjar bli fylld. (på de rektangulära knapparna)B beerfueled skrev:
Det är rektangulär knapp. Den hoppar upp när den spolat en "dos" (inte hela cisternen). Men inte lika högt som förr. Det är en smal pinne som trycker upp knappen, och den är gängad så att den kan justeras. Jag har nu justerat upp den max, och det är bättre men fortfarande inte som förr, så nåt har hänt...Y Yrrol skrev:
Var sitter metallbladet? Kan det ha ramlat ned och blivit nedspolat?
Hittade denna länk med bild på en stol/knapp som är mycket lik min. Av bladfjödern till vänster återstår på min bara den bit som sitter fast i knappen. Den måste ha gått av i samma veva som jag grejade med annat, utan att jag märkte nåt...B beerfueled skrev:Det är rektangulär knapp. Den hoppar upp när den spolat en "dos" (inte hela cisternen). Men inte lika högt som förr. Det är en smal pinne som trycker upp knappen, och den är gängad så att den kan justeras. Jag har nu justerat upp den max, och det är bättre men fortfarande inte som förr, så nåt har hänt...
Var sitter metallbladet? Kan det ha ramlat ned och blivit nedspolat?
Fick visst inte med länken, ifall någon annan hittar den här tråden så är länken här: https://kundo.se/org/gustavsberg/d/fel-pa-spol-funktionen-pa-en-gustavsberg-nordic-30/B beerfueled skrev:
Knapp plus fjäder verkar finnas som reservdel, om jag hittar rätt heter den ST-14 och finns bl.a. på Byggmax online: https://www.byggmax.se/spolknapp-st-14-gustavsberg-p672093
Det är mer vanligt att dessa är sönder än hela, bara att folk inte tänker på det då toaletten fungerar ändå.
Ifall din toalett har ett helt porslinslock så är den knappen fel modell.
Ifall din toalett har ett mindre plastlock som knappen sitter på så är knappen rätt modell.
Gustavsberg Nordic ST-14 (Modell Nordic 300-serien år 1992-2002)
RSK 7880803 ... pris ca 130kr för knapp och fjäder..
RSK 7880807 ... pris ca 300kr för komplett sett med plastlocket.

Tryckknapp Gustavsberg modell 325, 344 (Tillverkades mellan 1977-1995)
RSK: 7880152 pris ca 100kr

Här kan du skymta hur stort bladet var ifrån början, men dessa går av nära plastramen.

Den sistnämnda modellen 325,344 är väldigt vanlig.
Och dess påfyllare börjar bli gamla. Dels strulande flottör, dels kan dom spricka i plasten nere vid botten så den fyller på vatten hela tiden. Vill du din toalett ska bli bra utan att chansa på smådelar så ersätt påfyllaren med en ny Fluidmaster så får du både bättre konstruktion och snabbare påfyllning.
RSK 7899987 ... pris ca 450kr.. Du bör då även köpa en fiberpackning för att ha mellan inkommande vattenrör och fluidmastern, som dumt nog saknas i paketet.
En av fördelarna är metallgängor till andra tillverkare som ofta använder plast.
Ifall din toalett har ett helt porslinslock så är den knappen fel modell.
Ifall din toalett har ett mindre plastlock som knappen sitter på så är knappen rätt modell.
Gustavsberg Nordic ST-14 (Modell Nordic 300-serien år 1992-2002)
RSK 7880803 ... pris ca 130kr för knapp och fjäder..
RSK 7880807 ... pris ca 300kr för komplett sett med plastlocket.

Tryckknapp Gustavsberg modell 325, 344 (Tillverkades mellan 1977-1995)
RSK: 7880152 pris ca 100kr

Här kan du skymta hur stort bladet var ifrån början, men dessa går av nära plastramen.

Den sistnämnda modellen 325,344 är väldigt vanlig.
Och dess påfyllare börjar bli gamla. Dels strulande flottör, dels kan dom spricka i plasten nere vid botten så den fyller på vatten hela tiden. Vill du din toalett ska bli bra utan att chansa på smådelar så ersätt påfyllaren med en ny Fluidmaster så får du både bättre konstruktion och snabbare påfyllning.
RSK 7899987 ... pris ca 450kr.. Du bör då även köpa en fiberpackning för att ha mellan inkommande vattenrör och fluidmastern, som dumt nog saknas i paketet.
En av fördelarna är metallgängor till andra tillverkare som ofta använder plast.
Redigerat: