Y Yrrol skrev:
Det är mer vanligt att dessa är sönder än hela, bara att folk inte tänker på det då toaletten fungerar ändå.

Ifall din toalett har ett helt porslinslock så är den knappen fel modell.
Ifall din toalett har ett mindre plastlock som knappen sitter på så är knappen rätt modell.

Gustavsberg Nordic ST-14 (Modell Nordic 300-serien år 1992-2002)
RSK 7880803 ... pris ca 130kr för knapp och fjäder..
RSK 7880807 ... pris ca 300kr för komplett sett med plastlocket.

[bild]

Tryckknapp Gustavsberg modell 325, 344 (Tillverkades mellan 1977-1995)
RSK: 7880152 pris ca 100kr
[bild]
Här kan du skymta hur stort bladet var ifrån början, men dessa går av nära plastramen.
[bild]

Den sistnämnda modellen 325,344 är väldigt vanlig.
Och dess påfyllare börjar bli gamla. Dels strulande flottör, dels kan dom spricka i plasten nere vid botten så den fyller på vatten hela tiden. Vill du din toalett ska bli bra utan att chansa på smådelar så ersätt påfyllaren med en ny Fluidmaster så får du både bättre konstruktion och snabbare påfyllning.
RSK 7899987 ... pris ca 450kr.. Du bör då även köpa en fiberpackning för att ha mellan inkommande vattenrör och fluidmastern, som dumt nog saknas i paketet.
Tack för all info. Det är precis den modellen med ett mindre plastlock med infälld knapp.

Fluidmaster är beställd

Y
Glöm inte en ny fiberpackning (hårdare än gummi) mellan vattenröret och fluidmastern. Har du en liten förlängare mellan ditt inkommande vattenrör och påfyllare, så behöver du två nya fiberpackningar. -blir nästan aldrig tätt annars. Köp en ask med 10stycken, kostar kanske 20kr men kan vara värt om man har oflyt och det ska jäklas. hehe

Och när man ändå grejar i toaletten så byt ventilbollen så den fortsätter hålla kvar vattnet i cisternen några år till utan smygläcka.
7889746.jpg

reservdelslista: https://www.gustavsberg.com/se/prod...stol-reservdelar/spare-parts/item/csev206388/

Redigerat:
Fluidmaster och fiberpackning gjorde jobbet. Två tummar upp och tack till alla i tråden!

Tack alla svar i tråden, hjälpte mig också!

K KjellTimell skrev:
Stolen är en Gustavsberg, bedömer det till slutet på 90-talet som läcker mellan porslin och den vita kontramuttern på vattenasnlutningen.
Hittat en hel sats med bottenventil (tror det är rätt) RSK:7899993

Men det känns ju onödigt att byta hela bottenventilen när det troligtvis bara är packningarna som är dåliga?
Finns det lösa packningar att köpa på Dahl? Någon som har koll på ett RSK isåfall?
Jag har samma problem här med min anslutning.
Hur långt går den gråa plastgängan upp i cisternen?
Det rinner ut lite vatten längst upp vid den vita plastmuttern, antingen packningen eller spricka på grå plastgänga.
Om jag ska laga detta själv hur gör jag?
Måste ju stänga av vattnet i pannrummet först.
Hur demonterar jag enklast och vad börjar jag först, vilken mutter?
Är säkert mycket vatten kvar i cisternen som forsar ut när jag har skruvat loss.
Sitter det även en mutter i cisternen som håller den den gråa plastgängan?
Någon här som vet?
Kan jag få tag i dessa reservdelar själv på nätet eller Biltema kanske?
Tänker på packning och grå plastgänga?
Är det standardgänga och packning?
Kanske är för svårt att ge sig på själv, bättre att kontakta lokal rörmokare.
Undrar vad fakturan blir på detta jobb om rörmokaren ska laga det.
Mvh Peter 913

P Peter913 skrev:
Jag har samma problem här med min anslutning.
Hur långt går den gråa plastgängan upp i cisternen?
Det rinner ut lite vatten längst upp vid den vita plastmuttern, antingen packningen eller spricka på grå plastgänga.
Om jag ska laga detta själv hur gör jag?
Måste ju stänga av vattnet i pannrummet först.
Hur demonterar jag enklast och vad börjar jag först, vilken mutter?
Är säkert mycket vatten kvar i cisternen som forsar ut när jag har skruvat loss.
Sitter det även en mutter i cisternen som håller den den gråa plastgängan?
Någon här som vet?
Kan jag få tag i dessa reservdelar själv på nätet eller Biltema kanske?
Tänker på packning och grå plastgänga?
Är det standardgänga och packning?
Kanske är för svårt att ge sig på själv, bättre att kontakta lokal rörmokare.
Undrar vad fakturan blir på detta jobb om rörmokaren ska laga det.
Mvh Peter 913
Så här ser det ut på bild.

• Närbild av en metallisk avstängningsventil med etikett "Ballofix" ansluten till ett rör bredvid en vit porslinsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju en ballofix där så du kan stänga av, men lite klurigt att den är gängad direkt på toastolen. Så du kan inte gänga av den utan att ta bort ballofixen och då måste du stänga av vattnet längre bak i systemet. Möjligen kanske det kan gå att gänga ur den uppifrån/inifrån cisternen genom att snurra på hela flottörinsatsen, men det vet jag inte.

Efter du stängt av vattnet så spolar du ur cisternen så mycket det går och då bör det inte bli mer än högst nån deciliter vatten kvar som kan läcka ut när du skruvar loss. Det är väl ändå våtrum så inget problem?

Jag minns inte exakt, och det beor väl lite på modell, men antagligen sitter det en packning och ett mothåll längre upp på den grå plastgängan på insidan av cisternen. Har du tur är det bara packningen som är kass. Är det däremot spricka i själva gängen så får du byta hela flottörventilen. Jag bytte till en fluidmaster som dessutom har en lite tåligare gäng av metall: https://www.bauhaus.se/flottorventil-fluidmaster

Vet inte om det funkar, men det kanske går att lista ut på förhand om det är packningen eller gängen. Antingen läcker det genom packningen av vattentrycket från det vatten som står i cisternen. Eller så läcker det för att den gängade plastdelen är sprucken och det är vattentrycket från vattenledningen som pressar ut vatten. Trycket i ledningen är mycket högre. Du skulle kunna försöka lätta på det trycket och se om det fortsätter läcka i samma takt. Om du stänger ballofixen och sedan spolar ur lite av cisternen så kommer det att öppna flottörventilen vilket bör släppa på trycket ovanför ballofixen. Slutar det läcka då skulle jag gissa att gängen är kass. Forstätter det läcka i samma takt så är chansen att det är vattnet i cisternen som läcker ut genom packningen. Men detta är bara hypoteser...

B beerfueled skrev:
Du har ju en ballofix där så du kan stänga av, men lite klurigt att den är gängad direkt på toastolen. Så du kan inte gänga av den utan att ta bort ballofixen och då måste du stänga av vattnet längre bak i systemet. Möjligen kanske det kan gå att gänga ur den uppifrån/inifrån cisternen genom att snurra på hela flottörinsatsen, men det vet jag inte.

Efter du stängt av vattnet så spolar du ur cisternen så mycket det går och då bör det inte bli mer än högst nån deciliter vatten kvar som kan läcka ut när du skruvar loss. Det är väl ändå våtrum så inget problem?

Jag minns inte exakt, och det beor väl lite på modell, men antagligen sitter det en packning och ett mothåll längre upp på den grå plastgängan på insidan av cisternen. Har du tur är det bara packningen som är kass. Är det däremot spricka i själva gängen så får du byta hela flottörventilen. Jag bytte till en fluidmaster som dessutom har en lite tåligare gäng av metall: [länk]

Vet inte om det funkar, men det kanske går att lista ut på förhand om det är packningen eller gängen. Antingen läcker det genom packningen av vattentrycket från det vatten som står i cisternen. Eller så läcker det för att den gängade plastdelen är sprucken och det är vattentrycket från vattenledningen som pressar ut vatten. Trycket i ledningen är mycket högre. Du skulle kunna försöka lätta på det trycket och se om det fortsätter läcka i samma takt. Om du stänger ballofixen och sedan spolar ur lite av cisternen så kommer det att öppna flottörventilen vilket bör släppa på trycket ovanför ballofixen. Slutar det läcka då skulle jag gissa att gängen är kass. Forstätter det läcka i samma takt så är chansen att det är vattnet i cisternen som läcker ut genom packningen. Men detta är bara hypoteser...
Hej och tack för svar!
Jag hade Ballofixen avstängd och spolade, dock var inte trycket så bra.
Sen kollade jag länge och noga med ficklampa och det har inte läckt ut något vatten.
Pratade med rörmokaren i fredags och han var inne på att det är packningen men hundra var han inte.
Ja som du säger vid demontering av inloppsventil eller flottör kan man ju säga också, så börjar jag med att spola ur cisternen så mycket det går och skopa ur det sista.
Sen lossar jag vit plastmutter runt den utvändiga gängan som håller inloppsventilen, men som du säger knepigt när den sen är gängad ner i Ballofixen……
Måste väl gå och snurra och gänga ur den inifrån cisternen?
Ja jag vet ej, hade ju varit en fördel för då hade jag inte behövt stänga av vattnet centralt.
Är väl bara och ge sig på det och prova.
Utmaningen blir också att lossa spolknapparna, har en skonsam spolning och en för kraftigare.
Såg en som hade skrivit i någon tråd att man skulle trycka fram och tillbaks på sidan på plattorna och sen skulle dem lossa av sig självt.
Jag har ett okänt märka av toastol, den heter Vitra och modellen är Clara.
Någon skrev att dem är gjorda i Turkiet.

• Närbild av spolknappen på en vit Vitra Clara toalettcisterntopp.
    Skapa konto
  • Närbild av en toalettcistern med texten "Clara" på locket.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.