Hej

Har en tysk begvärmpump av fabrikat och modell Waterkotte DS 5037.3 T till det flerfamiljshus jag bor i (ca 650 kvm). Pumpen är från 2013 och efter sommarens dvala uppför den sig mycket märkligt, dvs. den funkar för det mesta inte. Förstår varken varför den inte funkar och blir ännu mer förvirrad när den plötsligt gör det. Det stora problemet är at ingen verkar kunna något om detta märke trots att de tydligen ska vara marknadsledande i Tyskland. Har ännu inte fått svar från kundservice och prövar därför även här i ett desperat försök att få den att funka nu när de första frostnätterna har visat sig.

Värmepumpen ger massa varningar i form av sensorfel av alla möjliga slag, exempelvis temperatur i ackumulatortank, tryckmätning i kondensor, temperatur i "flow", temperatur i returvatten, osv. I härlig Tysk standard står det "error: cable broken or not connected schlossen." De enda synliga sensorna vi har är temperatur i ackumulatortanken och utetemperaturen. Jag antar därför att alla övriga sensorer är inne i värmepumpen.

Jag har som ingenjör lyckats klura ut att värmepumpen följer en värmekurva baserat på uppmätt utetemperatur. Är det varmt (+20 C) siktar pumpen in sig på 35 grader. Är det kallt (-20 C) siktar den in sig på 45 grader. Däremellan följer den en linjär kurva. Denna måltemperatur kallas i värmepumpen för "Calculated temperature".

I den andra sidan av logiken har vi det värmepumpen kallar för "Actual temperature". Baserat på felmeddelande som pumpen av och till har avgivit, har jag förstått att den normalt styrs av den externa mätaren i ackumulatortanken. Vid fel på denna går den över i backup-mätning som är temperaturen på returvattnet i huset.

Den logiska funktionerna i värmepumpen blir då:
[1] Actual temperature < Calculated temperature = Värmepumpen startar
[2] Actual temperature > Calculated temperature = Värmepumpen stoppar

Problemet är att Actual temperature driver mig till vansinne. Den externa temperaturen i ackumulatortanken visar som regel "---" dvs. jag tror den har sagt godnatt. De gånger den faktiskt visar ett värde, kan det hoppa upp och ner mellan 10-90 grader även om jag på analog visare på tanken ser att den håller ca 20 grader (rumtemperatur). Detta hoppande upp och ner resulterar så klart i att pumpen stoppar på grund av formel [2] över alltför ofta för att någon värme ska hinna byggas upp.

De flesta gånger får vi ingen mätning från ackumulatortanken. Då visar värmepumpen nästan konsekvent ett värde som är något högre än "Calculated temperature". Bara ett par grader över som är precis det som krävs för att funktion [1] över inte skal slå in. Min lösning på det har varit att dra upp värmekurvan några grader för att pumpen ska falla i favör för [1]. Vipps startar värmepumpen. Det första som händer då är att den börjar mäta helt perfekt och korrekt Actual temperature. Pumpen kör då i 10-15 min och temperaturen jobbar sig upp mot "Calculated temperature". Dock stoppar pumpen alltid precis innan detta och därefter säger den att "Actual temperature" återigen är 1 grad över den beräknade temperaturen, dvs. helt fel. Några gånger stoppar även pumpen av att temperaturmätningen plötsligt flippar upp till 70 grader i en sekund. En lycklig dag fungerade den plötsligt och med alla element skruvade upp till 11 blev det bastustämning i huset. Denna lycka var dock kortvarig.

Kortfattat betyder det alltså att vi har en värmepump som är väldigt kapabel att värma upp huset ordentligt och fort, men som stoppar av sig själv hela tiden på grund av vad som framstår som opålitliga mätvärden. Jag tycker dock det är väldigt märkligt att den mäter helt perfekt så fort kompressorn kör, men mäter helt fel så fort den står stilla. Så fort jag lurar den till att starta mäter den rätt, men när cykeln är över fångar den inte upp att temperaturen gradvis sjunker och vill därför aldrig starta en ny cykel. Att faktisk temperatur dessutom lägger sig precis över måltemperaturen får mig dessutom att tänka att värmepumpen är en psykopat! Det betyder att det enda sättet att få den att fungera är att temperatur-lura den var 20 minut till jag ser att vi får byggt upp värme i ackumulatortanken. Det blir dock ett heltidsjobb eftersom temperaturen faller fort i takt med att värmen cirkuleras i huset. När den går Auto ska den normalt köra/vila i 20+20 min dygnet runt. Man ska kunna starta den genom att sätta den i "manual", men då hoppar den bara automatiskt tillbaka till "auto" efter några sekunder. Återigen, psykopat!

Det är ju ingen tvekan om att temperatursensorn i ackumulatortanken behöver bytas, men det förklarar ändå inte varför vi får så många interna sensorfel. Jag har förståelse för att det är svårt att få hjälp här, men man blir ju något desperat av att ingen rörläggare verkar ens ha hört om Waterkotte, trots att de enligt Google ska vara marknadsledande i Tyskland och kända för att vara dyra och robusta i jämförelse med sina konkurrenter. Vi har haft tre olika rörläggare här för diverse arbeten och jag är ganska trygg på att alla rör, cirkulationspumpar, expansionskärl, ventilering av systemet osv. är genomfört fackmannamässigt.

Är det någon som kan hjälpa det minsta, eller vet något om detta fabrikat uppskattas det verkligen! Stort takk!

• Display på en Waterkotte värmepump visar varningen "error: cable broken or not connected schlossen" med temperaturfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Displayen på en Waterkotte-värmepump visar "Actual temperature" 23.7°C och "Calculated temperature" 37.6°C i Auto-läge.
    Skapa konto
  • Termostatens display visar aktuell temperatur 63,4°C och beräknad temperatur 36,5°C i värmepumpen Waterkotte DS 5037.3 T.
    Skapa konto
Sensorer som glappar kan få reglersystem att gå bärsärkagång - så börja med att kolla dessa då de förmodligen går in som en radda sladdpar till styrkortet någonstans och förhoppningsvis med multimeter kommer åt att mäta spänningen på dessa och vara uppmärksam på om någon eller flera av dem fladdar i värdena och kan tyda på glapp.

Gäller att vara där medans det krånglar och jaga glappfel kan vara både tids och tålamodsprövande...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.