3 062 läst ·
40 svar
3k läst
40 svar
Wamsler kökspanna manometer-tryck
Det har ju runnit ut vatten ur Airex igen. Och enl. instruktionen så ska den rengöras/ny tätningsbricka. Frenco svarar inte på var man får tag på dessa tätningsbrickor.
Ett relaterat problem är att jag har mycket syre från brunnen p.g.a ev. otät backventil i djupvatten pump. Så pumpar tyvärr in mer syre med vattnet. Ond cirkel.
Ett relaterat problem är att jag har mycket syre från brunnen p.g.a ev. otät backventil i djupvatten pump. Så pumpar tyvärr in mer syre med vattnet. Ond cirkel.
Vattnet i radiatorsystemet påverkas inte av hur brunnspumpen fungerar.
Attdu tryckte ut vatten när det blev varmt men ändå har för lite när det är kallt tyder på för litet kärl eller fel förtryck.
Attdu tryckte ut vatten när det blev varmt men ändå har för lite när det är kallt tyder på för litet kärl eller fel förtryck.
Angående värmesidan och tappvatten så är det vattentäta skott mellan dom. Ingen förbindelse mer än påfyllningkranen för värmevattnet. Airfixen, vilken sida om cirkpumpen är den. Ser ut som att den sitter nära exspansionkärlet. Det kan om man har otur bli ett vacum i den om den sitter på sugsidan om pumpen och suga in luft, då är det ett för dåligt flöde på sugsidan. Sen det med att täta till mellan avstängaren och ventilen kan du vilken gummipackning du vill som är i dim så den passar. Den ska normalt vara stängd när det inte luftas. Dom börjar att läcka med tiden.
Jag tror att det TS försöker säga är att när hen fyller på systemet så kommer det även in luft eftersom det är luft i brunnsvattnet.
Frågor till TS
- varför har du en avluftare på värmekretsen?
- hur stor systemvolym har du & hur stort exp.kärl?
Frågor till TS
- varför har du en avluftare på värmekretsen?
- hur stor systemvolym har du & hur stort exp.kärl?
Ja kanske det, men man fyller inte på mer än ett små skvättar till tryck 1,0 bar, sen ska det inte behövas.L lat skrev:
Klart med en kökspanna och elda hårt lite vatten i systemet + kanske ett litet kärl. Kan det bli problem. Pannan kan nog ge rätt bra med värme, om den eldas lite hårt, då kokar syret ur och samlas på någon högpunkt och flödet blir mindre och urkoken blir större. Urkok syre så blir trycket större, blir som ånga. Tror inte TS behöver mer än kanske ett tryck på ca 0,7 - 0,8 bar så exspantionen får plats, innan säken lyfter vid 1,5 bar och pyttsar ut, sen kallnar allt och volymen på vattnet blir mindre, är då avluftaren då öppen, kan den släppa in luft
Så det kan vara fel på Airexen ändå ? Annars beskrev du systemfunktionen riktigt bra.
Blåsan i expansionskärlet verkar hålla trycket ännu efter ca.20 år.
Kökspanna ca 30 liter, Acktank 500 liter, 3 fläktkonvektorer o rör ? .
Vet ej varför avluftningsluftventilen finns där.
Kanske ska vrida igen avluftningsluftventilen?
Bild på exp.kärl/ack.tank.
Blåsan i expansionskärlet verkar hålla trycket ännu efter ca.20 år.
Kökspanna ca 30 liter, Acktank 500 liter, 3 fläktkonvektorer o rör ? .
Vet ej varför avluftningsluftventilen finns där.
Kanske ska vrida igen avluftningsluftventilen?
Bild på exp.kärl/ack.tank.
Har du avluftare på tanken, den ska helst var en på topp. Sen det viktigaste är att ha snurr på fködet genom pannan, så det inte har en chans att koka. troligtvis är det en termostat som startar pumpen. Ställ den på ca 65 -70 C och inte på 80 C. samt håll koll på tempen som går, termostaten är säkert en med bulb i pannan och dom är lite så där, kan variera på 5 C åt varje håll. Sen bör du hålla koll att pumpen går som den ska, dålig fart och koken kommer.
Ingen termostat någonstans. Två cirkulationspumpar som snurrar på "mellanvarv" hela tiden. Pannan har inte "kokat" sedan 2007🙄. Sedan justerar jag hur mycket som går direkt till element resp. tanken via ett vred. Rätt primitivt system. Så jag ska inte stänga avluftningen trots att jag har en övertrycksventil alldeles intill den ?
Stäng avluftaren, den kan bara spöka till det om du har otur. men ingen termostat för laddpumpen mot tanken, inget bra. Då finns ingen laddshunt troligen utan bara raka rör mellan panna och tank. Vilka temperaturer har du, när du eldar som normalt, startar du laddpumpen manuellt då och bid vilken temp i pannan.
Ja, litet. Varierar med temperaturen.
Panntermometern är sönderkokad och vattenmängden vet jag inte hur mycket det är.
Två frustrerande brister.
Två frustrerande brister.