Avloppsrör och vattenförsörjning under diskbänk med mjuk tätningsmassa, synliga röranslutningar och elektrisk kabelgenomföring med Diaflex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter stambyte i BRF ser det ut så här under diskbänken.
Mellan vatten in/ut till kran samt avlopp är det spräckt tätskikt, täckt med mjuk tätningsmassa. Diskmaskinens in/ut vatten och el har efter tjat fått en gängse genomföring Diaflex. Fast inte verkar det vara tät (tätningsmassa runt slangarna) ovanför Diaflex.
Till att börja med var allt fäst mot väggen bakom och ev genomföringsöppningar (avlopp diskmaskin gick då inte genom underskåpsbotten) hade mängder av tätningsmassa runt rör och över för stora genomföringshål. Diskmaskinen hade varit omöjligt att bytas ut utan åverkan på vägg och underskåp.
Det kommer också vara svårt att komma åt vattenlåset.
Kommer besiktningen akceptera installationen?

BirgitS
Är det meningen att en besiktningsman ska granska arbetet som har utförts eller vad är det för besiktning som du tänker på?

BirgitS BirgitS skrev:
Är det meningen att en besiktningsman ska granska arbetet som har utförts eller vad är det för besiktning som du tänker på?
Precis, besiktning av stambyte genom opartisk besiktningsman

BirgitS
Men en sån besiktning behöver väl inte du fundera på, för om det inte godkänts så får firman rätta och annars får du leva med det. Men botten ska vara tät enligt branschreglerna.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Jo, tack, det vet jag. Men ser det verkligen professionellt utfört ut? När en spricka i bottenplattan av diskbänken endast är täckt med tätningsmassa? Besiktningsman tar hänsyn till att det ser någorlunda prydligt ut? Spricka i bottenplattan på en diskbänk täckt med tätningsmassa, finger pekar på defekten, frågetecken på professionellt utförande.
Skapa konto

BirgitS
De kan ta vissa estetiska hänsyn men det ska nog då vara på ställen som syns. När du har fått in lådor för matavfall, förpackningar etc. så kommer det ju inte att synas. När man som privatperson köper en tjänst så är det annorlunda än när en juridisk person, som en förening, gör det, så det beror också på vad som står i avtalet med företaget.

Men ÄR det en spricka? Jag vill minnas att monteringsinstruktionerna för en sådan plastmatta/bricka är gjord så man skall kunna isntallera den efter att rören sitter där. Man skär då upp spår så man kan kränga dit plastmattan och tätar spåren med antingen en form av elastisk tejp, eller täötningsmassa. Jag tycker det ser ut som en sådan uppskärning. Om "tätningen" sedan var utförd som det ser ut på bilden från 11 dec. så verkar det ju inte vara så välgjort.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men ÄR det en spricka? Jag vill minnas att monteringsinstruktionerna för en sådan plastmatta/bricka är gjord så man skall kunna isntallera den efter att rören sitter där. Man skär då upp spår så man kan kränga dit plastmattan och tätar spåren med antingen en form av elastisk tejp, eller täötningsmassa. Jag tycker det ser ut som en sådan uppskärning. Om "tätningen" sedan var utförd som det ser ut på bilden från 11 dec. så verkar det ju inte vara så välgjort.
Inte en spricka utan 2 stora hål som går in i varandra. Under bänken ser det inte heller roligt ut. Trästöden är nya och brandskyddet runt avloppet går ner över den uppdrags golvmattan Avlopp och vattenrör under diskbänk med anslutningar och kopplingar, fotograferat i dålig belysning.
Skapa konto
Hål under bänken med nya trästöd och brandskydd. Synliga rör, kablar och en golvmatta.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.