Att en firma ens överväger att lämna ett takpris är ofta i konkurrens med andra. Har ni bara valt ut en firma som angett ett takpris (ett absolut maxpris för deras del som det verkar) så är det knappast särskilt fördelaktigt för er del. Om det så sker en jordbävning, så har de sitt på det torra så alla prismodeller måste ses i förhållande till rådande konkurens och anbudssituation.

Redigerat:
W
mr_bygg skrev:
Att en firma ens överväga att lämna ett takpris är ofta i konkurrens med andra. Har ni bara valt ut en firma som angett ett takpris (ett absolut maxpris för deras del som det verkar) så är det knappast särskilt fördelaktigt för er del. Om det så sker en jordbävning, så har de sitt på det torra så alla prismodeller måste ses i förhållande till rådande konkurens och anbudssituation.
Det jag inte förstår är hur dom ens kan komma på tanken att dra till med ett sånt pris, nu är det så att allt arbete är stoppat och dom ska få deklarera för allt dom har gjort hittils, just därför att jag anser att detta luktar "lura av kunden på så mycket pengar som möjligt".
är inte nån snålj jäkel som vrider och vänder på varenda krona och jag hatar att vara en gnällig kund dessutom blir det en obehaglig situation av allt.
Visste du tex att vattenmätarkonsolen som dom monterade kan jag köpa själv 800:- billigare från nätet leverans inom 2 dagar, om nu priset vvs firman sa i telefon stämmer, och det lär det nog göra.

Vad det gäller valet av antal vvs-firmor och ta in offertar så var jag/vi lite för godtrogna å trodde att det inte kunde skilja så mycket.

Jag vet att det fortfarande är ett takpris och jag ännu inte fått fakturan, men det är inte så mmycket som talar för att jag kommr att få ett bra rättvist pris

Redigerat av moderator:
Tja sist jag sålde en vattenmätarkonsoll så kostade den ca 450kr+moms vill jag minnas men normalt set brukar man å en sådan av komunen gratis?

W
Tossegubbe skrev:
Tja sist jag sålde en vattenmätarkonsoll så kostade den ca 450kr+moms vill jag minnas men normalt set brukar man å en sådan av komunen gratis?
Det sitter en kulventil i varje ände och en bockad plåt som ett ur där man sätter mätaren emellan

kostar runt tusenlappen beroende på modell, den dyraste jag hittade var för 1200 nånstans

Redigerat av moderator:
Jag har ingen uppfattning om vad det borde kosta men att få en firma att lämna ett takpris som ska vara vettigt för kunden så måste det vara i konkurrens med andra annars har det inget som helst värde. Att be en firma att bara lämna det absolut värsta tänkbara priset som kan inträffa och sätta det som tak är väl knappast särskilt fördelaktigt för kunden.

W
mr_bygg skrev:
Jag har ingen uppfattning om vad det borde kosta men att få en firma att lämna ett takpris som ska vara vettigt för kunden så måste det vara i konkurrens med andra annars har det inget som helst värde. Att be en firma att bara lämna det absolut värsta tänkbara priset som kan inträffa och sätta det som tak är väl knappast särskilt fördelaktigt för kunden.
exakt, och den kunden är vi! dvs jag å min sambo, så vad gör man nu då? hur blir det med deras eventuella garantier på jobbet dom har gjort om vi inte vill ha dem mer? Låt säga att det blir fel på nåt som dom har monterat å en annan firma har tagot över å fortsatt installationen, blir det massa tvivelaktigheter och tjafs om att det där står inte vi för vi gjorde fram dit osv

Redigerat av moderator:
Ja det var en sådan jag menade hugodog men "min" hade inte fasta ventiler utan man fick montera lösa sådana för ca 100kr st så säg 700kr för jämnförelsens skull.
Då bör man i rättvisans namn säga att vi har en ganska hög timpeng (460kr) men inte tar ut ngn extrem vinst på materialet.

Det där med garantier blir alltid knepigt när man byter firma mit i ett jobb för ingen ill ju ta ansvar för ngn annans arbete och det är knepigt att veta exakt vad "dom andra" ställt till med ;)

W
Tossegubbe skrev:
Ja det var en sådan jag menade hugodog men "min" hade inte fasta ventiler utan man fick montera lösa sådana för ca 100kr st så säg 700kr för jämnförelsens skull.
Då bör man i rättvisans namn säga att vi har en ganska hög timpeng (460kr) men inte tar ut ngn extrem vinst på materialet.

Det där med garantier blir alltid knepigt när man byter firma mit i ett jobb för ingen ill ju ta ansvar för ngn annans arbete och det är knepigt att veta exakt vad "dom andra" ställt till med ;)
timpenningen ligger i samma nivå som våran firma , ni ligger 10:- dyrare.
Beulco är märket på konsolen föressten...
http://www.vvs-boden.se/beulcovattenmtarkonsol190-p-413.html?cPath=38_91
firman vill ha 2000:- för den ..

Jo det där med ansvar å så verkar som det kan komma att bli en krånglig sak i så fall

Redigerat av moderator:
W
Våran vvs-firma verkar ligga högt i alla avseenden...

Jo det är samma modell men med inbyggda ventiler då som sagt, tycker det lät dyrt ed 2000 för den men 1000-1200kr hade jag inte sagt ngt om

W
jo jag med, asså jag hänger inte upp mig på smådetaljer såsom, jaa den där kopplingen kostar 79,50:- ni tar 85:-, eller andra små tillägg, om dom små extra tilläggen bidrar kanske till att helheten på jobbet samt att jag får ett rättvist pris på jobbet och firman som jag har anlitat kör med öppna kort, fair play, så tycker jag att det är helt ok

Men att redan från början ha till avsikt att blåsa en kund i tron att man är helt dum i huvudet gör mig vansinig, jag är inte dum i huvet å har inte hela tummen mitt i handen, och det verkar som att det är precis det dom tror.

Redigerat av moderator:
W
Tossegubbe skrev:
Men vad blir det du får betala i slutänden då? även om dom hugger till med 50k så blir fakturan kke inte på mer än 15k och då är det ju lugnt mena jag..
Men dom vill säkert hellre gardera sig och dra till med ett tak på 50k, vi skulle troligtvis gjort ngt liknade om än inte så extremt. Räknar jag på ett jobb och tror det blir ca 15k så ger jag ett fastpris på ca 20k eller ett tak på kke 35k.
Bara lösa siffror nu och inte ditt specifika fall
Sorry jag missade detta inlägg igår av nån anledning, VVS-firman har lagt ett takpris som är ca 34 000 lver en konkurents mellan tummen och fingret pris, killen som har hand om jobbet har varit hemma å sett hur det ser ut vad som skall göras, jag vet ännu inte vad det skulle kunna bli i slutändan och en faktura på det dom har gjort kommer att komma i början på nästa vecka. MEN blotta tanken av att ens lägga på så mycket extra i ett takpris får mig att se rött å känna blåsa-kunden-jobb, hade förstått det bättre om det hade varit så att det inte ens gick att se på nåt sett hur det ser ut, om ev dolda saker kan dyka upp och kan ta tid, men i mitt fall har dom besökt vårat hus 2 ggr, vi har grundligt gått igenom vad som skall göras, vv-bredaren är beställd ifrån dom och är ett känt märke tex, allt är öppet går mao inte att dyka på nåt oförutsett.
Takpris har jag inget emot alls så länge man kan se att det kommer att bli ett rimligt pris, dvs både jag som kund och firman tycker det är ett skäligt pris.

Har inte fått några mer svar från andra vvs-montörer i denna tråd mer än dig Tossegubbe som jag ser som en ärlig person som sätter kundens bästa i första hand, så jag tolkar det som att antingen är du den enda än som som kör med öppna kort, eller så är en här tråden inte intressant för fler vvs-montörer både ärliga och oärliga, skulle tycka det vora intressant med en diskussion, eventuellt ha den diskussionen på en befintlig, finns ju några om rörmokare

Redigerat av moderator:
Tja vet inte om jag är mer ärlig än ngn annan men tror på att köra med öppna kort även om mga kunder har svårt att se varför man ska ha vinst på saker man säljer men et är upp till var och en att välja själv.
Sedan tror jag det är en stooor skillnad på oss som håller till i småorter och lever på ryktet snarare än annonser och reklam, självklart är det inte alltid så men här i skogen skulle inte en lycksökarfirma klara sig i 6månader medans det dräller av dom i 08-land och gbg mm.
Nu menar jag såklart inte att "din" firma är en lycksökare eller att ngn annan här på forumet skulle vara det heller utan detta är bara min personliga erfarenhet efter alla jobb jag upphandlat i våra storstadsregioner jämnfört med glesbyggden, nej inte glesbyggden eg för där finns det oftast ingen konkurens och den enda rörisen eller gnistis kan göra i stort sett hur han vill men bästa erfarenheterna har jag från mellanstora städer med säg 20-80000 invånare så ett tips kan vara att till "små" jobb som ditt kke kika runt i dom städerna och sedan hellre betala ngn tusing i resekostnader hellre.
Jag anser att en seriös firma inte är rädd för att köra 10-20 mil om man bara får ersättning för det och inte har fullbokat på ngt annat håll.

W
Tossegubbe skrev:
Tja vet inte om jag är mer ärlig än ngn annan men tror på att köra med öppna kort även om mga kunder har svårt att se varför man ska ha vinst på saker man säljer men et är upp till var och en att välja själv.
Sedan tror jag det är en stooor skillnad på oss som håller till i småorter och lever på ryktet snarare än annonser och reklam, självklart är det inte alltid så men här i skogen skulle inte en lycksökarfirma klara sig i 6månader medans det dräller av dom i 08-land och gbg mm.
Nu menar jag såklart inte att "din" firma är en lycksökare eller att ngn annan här på forumet skulle vara det heller utan detta är bara min personliga erfarenhet efter alla jobb jag upphandlat i våra storstadsregioner jämnfört med glesbyggden, nej inte glesbyggden eg för där finns det oftast ingen konkurens och den enda rörisen eller gnistis kan göra i stort sett hur han vill men bästa erfarenheterna har jag från mellanstora städer med säg 20-80000 invånare så ett tips kan vara att till "små" jobb som ditt kke kika runt i dom städerna och sedan hellre betala ngn tusing i resekostnader hellre.
Jag anser att en seriös firma inte är rädd för att köra 10-20 mil om man bara får ersättning för det och inte har fullbokat på ngt annat håll.

Problemet är att vi bor på en liten ort och firman i sig tillhör en utav dom större vvs-kedjorna i landet..
Å det är klart att man måste gå med vinst på det man säljer, följer ju liksom logiken, så länge vinsten inte är att man blåser en kund totalt.

Redigerat av moderator:
W
har gjort en liten beräkning av allt, slår man ihop vad matrialkostnaden blir, väl tilltagen så hamnar det på 15 000, fick hjälp med att kolla upp hur många timmar det skulle ta att göra resterande som är kvar, och om fram till att det tar 2 dagar om det flyter på.
Totalt sett så skulle det i så fall bli, arbete 3 dagar 10 800 material 15 000
summa 25 800:-

Låt säga att dom skulle montera badrumsmöblerna åt oss och lägg till en dag till, då blir det 4 dagars arbete 14 400:- och material 15 000:-, summa 29 600

Tar man 54 000 som var takpriset och tar bort ovanstående summa 29 600 så blir det kvar 24 400:- som blir nästan 7 dagars arbete till.

Matrialkostnaden lär ju inte öka så det dom har räknat med är att ett arbete som tar 3 dagar ( 4 om dom skulle montera möbler) skulle ta 11 arbetsdagar, trots att dom har sett 2 gånger hur det ser ut..
Matrialpriserna är riktpriser ifrån grossist utan ev rabatter
man skulle även kunna lägga på 4000 på matrialpriset, men då är det fortfarande räknat på att det skulle ta 10 arbetsdagar.
Och jag vet att det fortarande är ett takpris så det är ju inte säkert att det kommer upp i dom summorna men kanske bra nära? Men det ger ju fortfarande chans till mygel om man inte är uppmärksam...

Är det bara jag som tycker det verkar lustigt?

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.