Som rubriken lyder, vad kan jag kolla först?
Har gått som klockan i flera år.
Kör på 95 oktanig bensin.
Är tyvärr gändig men inte kunnig på motorer

Tacksam för svar från kunniga

/Roger

• Gilla
maglin
  • Laddar…
Det kanske är en tändkabel som blivit dålig, om ett utlopp på ett av grenrören är kallare så kan man misstänka att det inte är något förbränning på den cylindern.

Ta ur stiften och kolla hur de ser ut...
Hur ser fördelaren ut på den? Är det batteritändning eller magnet?
Har du bytt tänddelar nån gång?

Ok, tack, ska kolla detta och återkommer med rapport.

Definitivt varmare i det främre grenrörsutloppet och nästan kallt i det bakre. Ska skicka en bild på fördelaren. Kan den gå på bara en cylinder, låter nästan som en tändkulemotor nu?

Staffans2000
Årsmodell?

Aha!
En gammal traktor. Då blir det enklare! Jag trodde det var någon överprissatt elektronikfylld stressbalja.

Redigerat:
-Det kan vara dåliga tändstift
-Det kan vara dåliga tändkablar
-Det kan hända att strömfördelarlocket och rotorn där inne börjar bli nötta eller att det är överslag mellan kontaktpunkterna inne i strömfördelarlocket.
-Om brytarspetsarna är riktigt nötta eller om kondensatorn på brytarspetsarna är bränd brukar man kunna få de mest egendomliga symptom ibland.

Allt det där slitdelar på alla vanliga bensinmotorer med batteritändning och mekanisk strömfördelare.

Sedan kan det vara någonting värre. En brusten vipparm eller en krökt stötstång eller en totalt bränd ventil eller vad som helst...... men jag brukar ha såna där motorstopp vart-vartannat år på Kadetten och varje gång har det varit slitdelarna i tändsystemet.

Redigerat:
Kom just att tänka på att T24 kan ha magnettändning. Ett litet annorlunda system som jag inte är lika bekant med men motsvarande delar slits där också.

Kan du lägga fingret på en del av grenröret så har du nog ingen förbränning där.
Skruvar du ur stiften så kan det vara så att du upptäcker att dom som är kalla är blöta, det är pga oförbränt bränsle.

Rätt vanligt att tändkablar ger uppe eller att fördelare och rotor blir dålig med dålig kontakt mellan rotor och fördelarlock.
lyft fördelarlocket och titta i dra bort rotorn, det brukar räcka med att skrapa med en kniv för att göra rent den vill man vara nog så använd även ett sandpapper för att få en ren yta,
I locket är det lite svår att komma åt men det funkar att skrapa med kniven.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.