Har köpt en gammal traktor, tanken är att ha något att ploga med på vintern.
Är det någon härinne som har erfarenhet av dessa traktorer och var man kan hitta underlag typ verkstadshandbok etc för dessa =) tips råd om skötsel etc
Vad jag vet hitills är att det är en bensin/ fotogenare, 6 volt system
Kan inget om traktorer med måste nog lugna min sambo att jag inte är helt galen
med tanke på att jag köpte den från sjukhussängen efter att ha brutit handen..
Är det någon härinne som har erfarenhet av dessa traktorer och var man kan hitta underlag typ verkstadshandbok etc för dessa =) tips råd om skötsel etc
Vad jag vet hitills är att det är en bensin/ fotogenare, 6 volt system
Kan inget om traktorer med måste nog lugna min sambo att jag inte är helt galen
med tanke på att jag köpte den från sjukhussängen efter att ha brutit handen..
Kolla på Maskinisten där kan du hitta det mesta som rör gamla traktorer.
Verkar vara dåliga bromsar på den oxå..
Här har du en bra traktordelshandel... Det som dom inte har, det finns inte att få tag på..
http://www.oeparts.se/
Här har du en bra traktordelshandel... Det som dom inte har, det finns inte att få tag på..
http://www.oeparts.se/
Olssons i ellös har ju nu en separat veterantraktor del:
http://www.veterandelar.net/
En bra sak att börja med är att smörja hela traktorn, brukar sitta smörjnipplar lite här och där på dessa gamla godingar.
http://www.veterandelar.net/
En bra sak att börja med är att smörja hela traktorn, brukar sitta smörjnipplar lite här och där på dessa gamla godingar.
Tackar för alla inlägg =) Hittade en handbok om traktorn som pratar ett språk som tom jag förstår ( bilder ) 
http://anders.stridlund.se/projektdokument/traktorn/Volvo_t24-t25_manual.pdf
Ska bli ett nöje o på på lite färg på skönheten samt smörja över denna =)
http://anders.stridlund.se/projektdokument/traktorn/Volvo_t24-t25_manual.pdf
Ska bli ett nöje o på på lite färg på skönheten samt smörja över denna =)
Har ni några tips på hur man går till väga när man ska ploga? Jag har en plog som sitter fast på baklyften. Hörde att man använder styrbromsarna när man ska svänga när man plogar?
alla tips råd är guld värda... så kanske slipper jag sätta traktorn i garageväggen ; )
alla tips råd är guld värda... så kanske slipper jag sätta traktorn i garageväggen ; )
Glömde.... Ja man kan använda styrbromsarna om det är mycket motstånd... har du mycket snö framför plogen så är det risk att styrhjulen kasar, och då kan du använda styrbrom,sarna,,, men det kräver en del tillvänjning liksom, det är inte bara att trycka på respektive pedal, utan även där måste du träna...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Sedan så saknar den traktorn störtbåge och det är ett måste för nästa gång kanske du brutit något mera centralt än handen.
Blad bak fungerar inte egentligen men nu bor du söder över så de få gånger du behöver ut må vara hänt.
Protte
Blad bak fungerar inte egentligen men nu bor du söder över så de få gånger du behöver ut må vara hänt.
Protte
Ska nog vara en 3 punktslyft och hydraliken fungerar =)
jo, kommer o bli en del träning, =)
läste att det finns en risk att traktorn stegrar om plogen fastnar i t ex en sten.
ja, en störtbåge känns vettigt, dags o börja jaga efter sådan.
Nu sitter bladskäret så det ser ut som man kör igenom snön med traktorn först o sen kommer plogbladet.
borde det inte vara vändt så man "putter" snön framför/bakom sig?
jo, kommer o bli en del träning, =)
läste att det finns en risk att traktorn stegrar om plogen fastnar i t ex en sten.
ja, en störtbåge känns vettigt, dags o börja jaga efter sådan.
Nu sitter bladskäret så det ser ut som man kör igenom snön med traktorn först o sen kommer plogbladet.
borde det inte vara vändt så man "putter" snön framför/bakom sig?
Blad bak fungerar om det är mest vägar som ska plogas, röja en plan är bökigare.
Däremot funkar det inte utan snökedjor, så skaffa kedjor.
Störtbåge borde du också sätta dit, är det inga stalp i närheten man kan välta i så kan det till nöds gå utan men det rekommenderas inte, speciellt inte om man är nybörjare.
Annars är det en lättmekad och robust traktor, men ganska törstig på bensin.
Däremot funkar det inte utan snökedjor, så skaffa kedjor.
Störtbåge borde du också sätta dit, är det inga stalp i närheten man kan välta i så kan det till nöds gå utan men det rekommenderas inte, speciellt inte om man är nybörjare.
Annars är det en lättmekad och robust traktor, men ganska törstig på bensin.
Fick med snökedjor, har iofs inte kollat om det gäller framdäcken också =)
Ja, 90 % väg som ska plogas så då klarar jag mig nog ganska bra, bara jag slipper skyffeln he he
Borde inte en plog bak hindra traktorn från att stegra?
Antar att det blir o skaffa sig en svets med tanke på störtbågen =) vilken rekomenderas? MIG, MAG lr vad heter dom?
Säljaren hade ersatt fotogenet med bensin, det kanske inte gör någon större skillnad eftersom den ändå startas på bensin?
Ja, 90 % väg som ska plogas så då klarar jag mig nog ganska bra, bara jag slipper skyffeln he he
Borde inte en plog bak hindra traktorn från att stegra?
Antar att det blir o skaffa sig en svets med tanke på störtbågen =) vilken rekomenderas? MIG, MAG lr vad heter dom?
Säljaren hade ersatt fotogenet med bensin, det kanske inte gör någon större skillnad eftersom den ändå startas på bensin?
