21 869 läst ·
145 svar
22k läst
145 svar
Voltgear verktyg, något att ha?
Jag arbetar på förtjänst och har sladd på allt utom batteriborrmaskinen. Det stämmer att en del yrkesmän som gör annorlunda saker än jag gör kan ha stor nytta av batteridrivet men vad jag vill säga är att sladd fungerar bra för många (inte alla) yrkesmän.
Enda egentliga problemet är dessa förbannade jordfelsbrytare som ofta är så känsliga att man måste koppla förbi dem för att kunna köra ens splitternya maskiner. Å andra sidan finns det inga jordfelsbrytare i äldre installationer och i nyare går de att koppla förbi. Jag har inte tid/råd att stå och gnaga i veckor med någon ynklig batterimaskin utan betalt bara för att följa reglerna om jordfelsbrytare när arbetet går på någon timme med en kraftigare sladdmaskin.
Av det drar jag slutsatsen att sladd torde fungera bra för de flesta hemmapularna. Såvida man inte har eller kan koppla bort jordfelsbrytare.
Enda egentliga problemet är dessa förbannade jordfelsbrytare som ofta är så känsliga att man måste koppla förbi dem för att kunna köra ens splitternya maskiner. Å andra sidan finns det inga jordfelsbrytare i äldre installationer och i nyare går de att koppla förbi. Jag har inte tid/råd att stå och gnaga i veckor med någon ynklig batterimaskin utan betalt bara för att följa reglerna om jordfelsbrytare när arbetet går på någon timme med en kraftigare sladdmaskin.
Av det drar jag slutsatsen att sladd torde fungera bra för de flesta hemmapularna. Såvida man inte har eller kan koppla bort jordfelsbrytare.
Jag har aldrig vart med om att en jordfelsbrytare löst utan anledning.använder otroligt många gamla saker med sladd utan problem så länge det är sjysst.H heimlaga skrev:
Absolut vanligaste orsaken till att jordfelsbrytare löser är smuts i kontakten eller liknande, om man vårdar sina prylar så uppstår inte problemen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Du får nog uppdatera din syn på batterimaskiner. Ynkliga är dom bara om du väljer en klen modell. Det finns kraft och blir över om man går på riktiga grejer. Kostar mer, väger lite mer men dom gör jobbet.H heimlaga skrev:Jag arbetar på förtjänst och har sladd på allt utom batteriborrmaskinen. Det stämmer att en del yrkesmän som gör annorlunda saker än jag gör kan ha stor nytta av batteridrivet men vad jag vill säga är att sladd fungerar bra för många (inte alla) yrkesmän.
Enda egentliga problemet är dessa förbannade jordfelsbrytare som ofta är så känsliga att man måste koppla förbi dem för att kunna köra ens splitternya maskiner. Å andra sidan finns det inga jordfelsbrytare i äldre installationer och i nyare går de att koppla förbi. Jag har inte tid/råd att stå och gnaga i veckor med någon ynklig batterimaskin utan betalt bara för att följa reglerna om jordfelsbrytare när arbetet går på någon timme med en kraftigare sladdmaskin.
Av det drar jag slutsatsen att sladd torde fungera bra för de flesta hemmapularna. Såvida man inte har eller kan koppla bort jordfelsbrytare.
Håller dock med om att man inte behöver superavancerade saker. 95% an nyttan är ju att ha en maskin över huvud taget
Kraftiga batterimaskiner finns till många ändamål (inte alla) men de är för dyra och har för kort livslängd när man som jag arbetar inom ett ganska brett område så det behövs många olika maskiner samtidigt som man skall leva av nettoinkomsten från arbetet.Johannes Carlsson skrev:
Du får nog uppdatera din syn på batterimaskiner. Ynkliga är dom bara om du väljer en klen modell. Det finns kraft och blir över om man går på riktiga grejer. Kostar mer, väger lite mer men dom gör jobbet.
Håller dock med om att man inte behöver superavancerade saker. 95% an nyttan är ju att ha en maskin över huvud taget
Därför föredrar jag sladd.
Alternativet är att höja timpenningen rejält och det vill ingen betala.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Dom är billiga för alla som är yrkesverksamma hantverkare. Det sparar mycket tid och fippel med batterimaskiner och man har ju ett gäng laddade batterier ifall någon maskin tar slut.H heimlaga skrev:Kraftiga batterimaskiner finns till många ändamål (inte alla) men de är för dyra och har för kort livslängd när man som jag arbetar inom ett ganska brett område så det behövs många olika maskiner samtidigt som man skall leva av nettoinkomsten från arbetet.
Därför föredrar jag sladd.
Alternativet är att höja timpenningen rejält och det vill ingen betala.
ÄR man seriös, ser man till att ha bra verktyg!
Tror inte du behöver tala om för en yrkesverksam vad för verktyg seriösa hantverkare väljer.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Det beror mycket på vad man håller på med........ Jag som arbetar mycket med grövre virke måste ha kraftig motor och stor kapacitet på maskinerna.
En omgång sådana batterimaskiner skulle snabbt äta upp vad jag tjänar på ett halvår om de ens finns att köpa för pengar. Det är mer lönsamt för både kunden och mig att ha en något lägre timpenning och använda maskiner med sladd.
En omgång sådana batterimaskiner skulle snabbt äta upp vad jag tjänar på ett halvår om de ens finns att köpa för pengar. Det är mer lönsamt för både kunden och mig att ha en något lägre timpenning och använda maskiner med sladd.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 693 inlägg
Jag vet då inte.. vi har både sladdmaskiner, tryckluft och batterimaskiner på jobbet och det mest effektiva är att använda batterimaskiner. När ett jobb tar 30 minuter med batterimaskin och 45 minuter med sladd så är ekvationen enkel.H heimlaga skrev:Det beror mycket på vad man håller på med........ Jag som arbetar mycket med grövre virke måste ha kraftig motor och stor kapacitet på maskinerna.
En omgång sådana batterimaskiner skulle snabbt äta upp vad jag tjänar på ett halvår om de ens finns att köpa för pengar. Det är mer lönsamt för både kunden och mig att ha en något lägre timpenning och använda maskiner med sladd.
Ställtiden med en sladdmaskin är såpass mycket längre så det är ytterst sällan någon förtjänst att använda dom.
För det mesta så har batterimaskiner betalat sig själv första gången den används om man har lite omsättning i firman.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Låter lite som skogs/lantbrukarnivå för dig. Jag tror fortfarande du underskattar hur fruktansvärt bra och effektiva moderna batterimaskiner har blivit.H heimlaga skrev:Det beror mycket på vad man håller på med........ Jag som arbetar mycket med grövre virke måste ha kraftig motor och stor kapacitet på maskinerna.
En omgång sådana batterimaskiner skulle snabbt äta upp vad jag tjänar på ett halvår om de ens finns att köpa för pengar. Det är mer lönsamt för både kunden och mig att ha en något lägre timpenning och använda maskiner med sladd.
Milwaukee, Hilti.. kanske tom 36v+ istället för 18v. De flesta skogsbrukarna hemma kör dessa. i Rumänien är det vanligare med Hilti/DeWalt
Får väl komma ihåg att du låter lite som en dystopisk skogshuggare från 1994