Jessa skrev:
Josefin!
Vilket hus från LB-hus har ni tittat på som kostar 1,5 miljon? Hur mycket jobb gör ni själva då?
Vi har "bestämt" oss för ett Sparvhöken. Vi kommer att måla huset utvändigt, tapetsera, lägga golv, spika lister och lite småpyssel. Själva huset går då på ganska precis en miljon (1 014 000 om jag inte minns fel), resten är kostnader för tomt och liknande.

Vilket inte är ett vittjärvshus vilket frågan/tråden gällde... ::)

Göran skrev:
gu va pirrigt att vänta...under tiden möblerar man det nya huset i drömmarna, måste ha nånstans att sätta cyklarna... ::)
Nåå.... ;D du verkar ju inte ha svimmat av chocken, hur gick det med offerten ;)

//Christina.

Väntar med spänning för ev. inkl. Vittjärvshus på "att-sända-offertbegäran-till-listan".

Är det någon som vet något om företaget: t.ex. hur länge har det funnits, hur ser ägareförhållandena ut, årsomsättning etc.?

Offerten beräknas komma i veckan, så jag har inte svimmat än,
Det jag vet är att firman grundades på tidigt 80-tal åg väl risigt till 1987 eller så, har en vd som äger firman, en fabrik i utkanten av Boden, omsättning och så vet jag inte, bygger inte billigaste husen men bra kvalitet, tror jag.Bygger ca 1,5 hus i veckan, säljer väl mest till södra sverige av naturliga skäl.
Gå in på www.vittjarvshus.se och kolla.
Som sagt, återkommer med offerten och sen ska vi väl knåpa ihop en hemsida också... ;D

idag svimmade jag, deras första priserbjudande var inte så pjåkig, med en del av våra tillval som vi hade bestämt, skulle det landa på 11 tkr per kvadrat, då med parkett i alla rum , klinker i hall,kök,matrum,toa,bastu.tvätt och bad,rostfritt i ekkök,granitbänkar.Jordvärme och frånluft,kamin.Målat inne, nyckelfärdigt, då har jag inte ens förhandlat än(eget arbete mm)

Tyvärr tror jag att de inte gillar att bygga garage, 50 kvadrat för 365000!Visserligen med platta och golvvärme, men det låter dyrt, ska förhandla hårt om detta och ev ta ut det som egen entreprenad, hörde löst en annan firma rakt av göra det 140000 billigare för samma grej. ??? :D ??? ??? :o :o :D :D ;) ;)

11.000kr/m2 låter ju kanon :D
Det låter ju som, på de tillval du räknar upp, att ni tänker er en hög standard i huset och klarar ni allt detta på 11.000kr/m2 så låter det ju som ett hyggligt pris för den standarden, nu vet man ju iof. inte vilket hus ni ska bygga och hur det ser ut osv. men jag tycker iaf.(på de ngt. knappa uppgifter som finns här i tråden ;)) att det låter som ett bra pris.(med tanke på att man räknar att man får betala, mellan "tummen och pekfingret" ca. 10.000/m2 för utbyggnad av bef. hus)
Har du ingen bild eller ritning som du kan lägga in. Bygger ni tex. 1-plan, 1,5pl, eller...?? Hur stor platta ska gjutas, hur stor boyta osv. osv.?

MVH/Christina.

Återkommer med det, blir 1 plan ca 200 m2, ska fixa en hemsida i september-så-nu har jag lovat det så det blir av.
Nyfunkisstil.
Ja,jag tror det är kanon, men garaget är för dyrt... :P

Vi har byggt ett hus på 272 m2, varav 40 m2 garage, med tämligen hög standard. 3 toaletter/ badrum och golvvärme båda planen. CE 50 frånluftspump. Platta på med 30 cm , väggar 28.5 cm och tak 50 cm issolering. Parkettgolv på båda planen.
Totala slutsumman blir 8800kr/m2

Abuquir skrev:
Vi har byggt ett hus på 272 m2, varav 40 m2 garage, med tämligen hög standard. 3 toaletter/ badrum och golvvärme båda planen. CE 50 frånluftspump. Platta på med 30 cm , väggar 28.5 cm och tak 50 cm issolering. Parkettgolv på båda planen.
Totala slutsumman blir 8800kr/m2
Det låter ju bra, vilken typ av hustillverkare, var någonstans? 8)

Rejnäsvillan, och vi har byggt i Gbg trakten. Anledningen till att vi hamnar på ca: 9000 är att vi gör oerhört mycket själva.
Såg att jag tjänade in ca: 40 papp bara på att installera värmepumpen själv (bara som ett exempel).

Abuquir skrev:
Rejnäsvillan, och vi har byggt i Gbg trakten. Anledningen till att vi hamnar på ca: 9000 är att vi gör oerhört mycket själva.
Såg att jag tjänade in ca: 40 papp bara på att installera värmepumpen själv (bara som ett exempel).
Installera pumpen eller dra alla slingor också?

Jag har dragit allt själv, med lite hjälp av grundkillen och med överseende av rörkrökaren som har kollat lite imellanåt. Lödde hela kopplet under värmepumpen, att jag hade 2 små läckor efteråt under pumpen. Kunde jag stå ut med. Det var ju bara till att göra om dem fast det tog ju lite tid föstås, men min arbetskraft är ju gratis....

ok jag ska nog inte bli rörpulare , även om pappa och 2 fabröder var det innan pensionen.Barnläkare-bliv vid din läst. ::)

Bara för att man är barnläkare, så betyder det inte att man inte kan annat också... :) man skall ta den hjälp man behöver, men man skall inte vara rädd att göra saker själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.