5 965 läst ·
37 svar
6k läst
37 svar
Vitt kakel=tråkigt????
Mosaik är ju mer eller mindre i ropet från tid till annan, och man kan ju personligen tycka mer eller mindre om den typen av kakel, men se tråkig, det tycker jag def. inte att den är och dessutom tycker jag nog att den (om någongaia skrev:
Det finns ju även vitt kakel i mosaikformat, man behöver ju inte använda glasmosaik för att få det formatet om man inte gillar det utan kan istället gå på keramik alt. natursten.
//Christina.
*EDIT* Men jag tycker absolut inte att vitt kakel är tråkigt, man behöver ju inte välja de allra billigaste standardplattorna i 15x15 alt. 20x20 format som dessutom ofta har väldigt tunn glasyr som lätt gör att den vita nyansen blir lite "lättmjölksaktig" utan vitt kakel finns ju i alla toner, glanser, format osv. så det bör finnas goda förutsättningar att hitta nåt för (i princip ) alla
Nu har vi nog bestämt oss!
Det blir antingen vit sjösten 10x10 eller svart sjösten 10x10. Båda passar bra till ekköket, bänkskivan o golvet.
Fast det är ganska dyrt, men då det är så liten yta i ett kök så kan det vara värt det ändå.
Det blir antingen vit sjösten 10x10 eller svart sjösten 10x10. Båda passar bra till ekköket, bänkskivan o golvet.
Fast det är ganska dyrt, men då det är så liten yta i ett kök så kan det vara värt det ändå.
Sjösten är mycket snyggt (har det själv i köket) men jag vill bara säga en sak som vi inte tänkte på när vi köpte det. Att det är mycke jobb före man ska sätta upp den.Norpan skrev:
Man ska vaxa varje sten för sig många gånger och då får inte vaxet komma på kanterna där fogen sen ska sitta. För kommer vax på kanterna och baksidan så fäster inte fogen/sättfix.
Det arbetet ska man veta innan man köper sjösten, vi visste det inte och det var mycket jobb före. Men vi ångrar det inte så här i efterhand, för nu sitter den iaf på plats och är skitsnygg ;D
Tycker också generellt att sjösten är mycket vackertQudan skrev:
Här kommer ytterligare ett tips.
Sjöstenen är av naturen "gropig/porig", olika mycket beroende på sort och kvalité och beroende på vilken färg på fogen man sen väljer så kan det bli ganska oväntade effekter
Är stenen vaxad/oljad innan uppsättning så fastnar inte allt, men en hel del och man kan, för att undvika en del efterjobb tejpa stora "gropar" innan fogning, då slipper man att plattorna i allt för hög grad färgförändras i negativ riktning av fogmassan som kanske ofta avviker en hel del från plattans grundfärg.
Detta gäller ffa. ljusa varianter av sjösten där man väljer en mörkare färg på fogen.
//Christina.
Kanske det
Ett alternativ till sjösten/kakel/mosaik: En glasskiva som ni målar på baksidan och monterar med sättlim. Snabbt, enkelt och billigt. Känns helt ok, även om man "bara" målar det vitt.
Fast det kanske blir för "rent" i vissa typer av kök
Ett alternativ till sjösten/kakel/mosaik: En glasskiva som ni målar på baksidan och monterar med sättlim. Snabbt, enkelt och billigt. Känns helt ok, även om man "bara" målar det vitt.
Fast det kanske blir för "rent" i vissa typer av kök
Vad är det som är "inne" just nu då??M@ZE skrev:
Detta är ingen pik e.dyl, utan jag är bara intresserad av vad som anses som inne just nu, har själv ingen sjösten så jag känner mig fri att fråga och hoppas att det inte behöver tolkas som ett "försvar"
//Christina.
Tack för tipsen ang sjösten 
Men kan man inte tejpa hela ytan innan man sätter upp den och behandla när den sitter på plats? :-/
Fast måste man behandla? I affären sa dom att man inte behövde behandla, men att svart sjösten i så fall blev lite mot grått. Det berodde helt på hur man ville att det skulle se ut.
Finns det någon annan anledning att behandla? Jag vet inget alls om sjösten mer än det kräver lite mer omsorg eftersom det är naturmaterial och är väldigt fint enl min smak.
Men kan man inte tejpa hela ytan innan man sätter upp den och behandla när den sitter på plats? :-/
Fast måste man behandla? I affären sa dom att man inte behövde behandla, men att svart sjösten i så fall blev lite mot grått. Det berodde helt på hur man ville att det skulle se ut.
Finns det någon annan anledning att behandla? Jag vet inget alls om sjösten mer än det kräver lite mer omsorg eftersom det är naturmaterial och är väldigt fint enl min smak.
Det är just behandlingen som är en stor del av den "omsorgen", ska du ha en "vit" sjösten så bör för att inte säga måste du definitivt behandla den med olja eller vax, annars kommer vartenda fettstänk att synas som en mörkare fläck på plattan.Norpan skrev:
Kom ihåg att oljan mörkar ner tonen på det "vita" en aning medans vax inte har samma effekt på färgen.
Nu har jag iof. inte sjösten själv i köket MEN jag har behandlat två av mina bordsskivor av marmor med vax (pga. att de absolut inte fick bli mörkare) och jag upplever nog inte vaxskyddet som lika effektivt som oljan spec. i ett kök där det eg. är fettet som är värsta marodören för marmorplattorna (sjöstenen) så jag skulle nog personligen satsa på olja när det gäller köket.
Jag tycker du ska kräva att butiken som säljer sjöstenen ska behandla en platta med olja och en med vax så att du i lugn och ro kan studera den ev. färgförändringen hemma innan du bestämmer dig, det bör ju inte vara nåt problem då kakelbutiker "med lite klass" tillhandahåller bägge varianterna på ytbehandling
MVH/Christina.
Vitt är megasnyggt! ;DFinns så mycket fint! Vi har små 5x5 plattor med vit fog i vårt nuvarande kök. Skulle kunna tänka mig samma igen. Eller släta rektangulära 10x15 lagda i raka rader, alltså inte som tegelstenar. Med vit fog, självklart. Det ser så rent o fräscht ut.
Jag tycker ofta att kakel blir 'för mycket'. Det finns så mycket som är trendigt o poppis nu men som man tröttnar på snabbt för att alla plötsligt har det. Så känner jag ex inför sjösten. Men... smaken är som baken! Man måste välja något som man själv gillar OCH som man tror att man kommer att gilla rätt så länge.
Det är inte lätt. :-/Vi ska ge oss ut o välja kakel o klinker om ett par veckor...
Jag tycker ofta att kakel blir 'för mycket'. Det finns så mycket som är trendigt o poppis nu men som man tröttnar på snabbt för att alla plötsligt har det. Så känner jag ex inför sjösten. Men... smaken är som baken! Man måste välja något som man själv gillar OCH som man tror att man kommer att gilla rätt så länge.
Det är inte lätt. :-/Vi ska ge oss ut o välja kakel o klinker om ett par veckor...
Än så länge ser det bra ut! Man får vara noga o hålla efter.
Det är inte så svårt att kratsa bort lite fog o dra på ny om det skulle behövas. Vi har gjort det i badrummet. Det tog tid att får bort all (jättegammal) fog, men å så fint det blev med den nya vita.
Det är inte så svårt att kratsa bort lite fog o dra på ny om det skulle behövas. Vi har gjort det i badrummet. Det tog tid att får bort all (jättegammal) fog, men å så fint det blev med den nya vita.
Det finns "fogskydd/impregnering" att köpa, har själv använt det i köket, där jag envisades med vit fog
och i badrummet på särskilt "känsliga" ställen i rent förebyggande syfte, även om fogen där är ljusgrå 
//Christina.
//Christina.
Vi har precis kaklat med vit kakel 5x5 cm och vi ska foga med vitt fog. Har valt en fog som ska vara extra smutsavvisande. Hoppas att det räcker, annars får man väl foga om på de ställen som behövs, precis som någon skrev.
Jag tycker att vitt kakel blir snyggt och rent. Men som den våg jag är, har jag velat fram och tillbaka och idag när det sitter uppe kan jag fortfarande fundera på om jag borde ha valt lite färg på kaklet... :
Äh, det är jättefint och de få väggarna som syns är målade i rött och det är ju färg...
Jag tycker att vitt kakel blir snyggt och rent. Men som den våg jag är, har jag velat fram och tillbaka och idag när det sitter uppe kan jag fortfarande fundera på om jag borde ha valt lite färg på kaklet... :
Äh, det är jättefint och de få väggarna som syns är målade i rött och det är ju färg...