Vi har precis installerat ett nytt kök där vi valt en fabriksinoljad bänkskiva i ek (vitoljad) den är är ruff i ytan och jag ska nu olja den för första gången för att förhindra fläckar o annat.Måste jag verkligen slipa ner den som det står i ALLA forum? Bänkskivan är 4v gammal känns märkligt att jag ska behöva slipa ner den för at underhållsolja den? Någon här som är kunnig i ämnet please advice!!

BirgitS
Behöver den verkligen oljas in redan?
Är den sliten eller torr eller vill du få bort att den är ruff i ytan?
Står det något i någon anvisning från butik/tillverkare?

Totte_S
Utöver andra kloka råd så tipsar jag om att köpa slipnylon, det är ungefär det gröna på en kökssvamp, men finns i olika kornstorlek, tex på Swedol. Jag använder detta när jag underhållsoljar mina bänkskivor. Det fungerar både som trasa och fint slippapper. Det tar bort det värsta av fiberresningen som alltid uppstår när man blöter ner trä, oavsett olja eller vatten.

• Gilla
Andrea Lundevall
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Behöver den verkligen oljas in redan?
Är den sliten eller torr eller vill du få bort att den är ruff i ytan?
Står det något i någon anvisning från butik/tillverkare?
Totte_S Totte_S skrev:
Utöver andra kloka råd så tipsar jag om att köpa slipnylon, det är ungefär det gröna på en kökssvamp, men finns i olika kornstorlek, tex på Swedol. Jag använder detta när jag underhållsoljar mina bänkskivor. Det fungerar både som trasa och fint slippapper. Det tar bort det värsta av fiberresningen som alltid uppstår när man blöter ner trä, oavsett olja
Totte_S Totte_S skrev:
Utöver andra kloka råd så tipsar jag om att köpa slipnylon, det är ungefär det gröna på en kökssvamp, men finns i olika kornstorlek, tex på Swedol. Jag använder detta när jag underhållsoljar mina bänkskivor. Det fungerar både som trasa och fint slippapper. Det tar bort det värsta av fiberresningen som alltid uppstår när man blöter ner trä, oavsett olja eller vatten
Totte_S Totte_S skrev:
Utöver andra kloka råd så tipsar jag om att köpa slipnylon, det är ungefär det gröna på en kökssvamp, men finns i olika kornstorlek, tex på Swedol. Jag använder detta när jag underhållsoljar mina bänkskivor. Det fungerar både som trasa och fint slippapper. Det tar bort det värsta av fiberresningen som alltid uppstår när man blöter ner trä, oavsett olja eller vatten.
Ser du några svar jag inte ser (helt ny här och detta är mitt första inlägg) för jag har inte fått några råd utan bara frågor?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.