Hej! Jag bor i ett hus från 1964 som jag flyttade in i förra sommaren. Nu har jag upptäckt lite vita prickar, ser nästan ut som fågelskit/stänk i det nordöstra hörnet av vinden. Tycker inte det ser ut som vitmögel brukar göra, som mer ligger som en vit hinna. Detta är mer ett kraftigt stänk av vitt puder eller liknande. Läst på lite andra trådar att någon hade råttgift på vinden.
Det som talar för att det är mögel är givetvis att det är i just det hörnet av huset där det brukar förekomma, och ingen annanstans. Bifogar lite bilder nedan. Någon som vet vad det kan vara?
Rören som ligger på golvet är FTX-ventilation. Dessa ligger på spånskivor, och där under följer 30 cm kutterspån som isolering.
Tacksam för svar!
Det som talar för att det är mögel är givetvis att det är i just det hörnet av huset där det brukar förekomma, och ingen annanstans. Bifogar lite bilder nedan. Någon som vet vad det kan vara?
Rören som ligger på golvet är FTX-ventilation. Dessa ligger på spånskivor, och där under följer 30 cm kutterspån som isolering.
Tacksam för svar!
Hur är ventilationen där uppe?
Finns fuktspärr under kutterspånen?
Finns fuktspärr under kutterspånen?
Rätt bra skulle jag vilja påstå. Luktar inget särskilt, och det finns gott om glipor för vinden att andas genom.blackarrow skrev:
Bra fråga angående fuktspärren. Jag vet faktiskt inte. Huset är original, så då är det om fuktspärr var något man tänkte på år 1964. Jag har vävspänt tak. Ovanför det sitter gips.
Tänker det ser ut såhär ungefär:
Väv - Gips - 30 cm kutterspån - Spånskiva (golv på vind)
Kan prova att borra lite underifrån, vad ska jag leta efter för typ av material som räknas som fuktspärr?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
...eller så gör du absolut ingenting. Det finns inget på dina bilder som ger anledning till oro, och du tycker själv att det luktar OK på vinden.
Jag skulle låtit bli att borra och betraktat färgskiftningar som nån sorts fuktspärr eller ångbroms. 😉N Nils Kempe skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vitmögel eller lösull?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Vitmögel eller saltavlagring?
Är det råttgift, florsocker eller en kokaingömma jag har hittat?
Hussvamp eller vitmögel, mycel
Vitmögel eller saltavlagringar?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur