Vad använder man lämpligast som vitmålade foder invändigt runt fönstren?
De bör ha en bredd på omkring 140-200mm.
Finns bara ett alternativ eller kan man använda sig av någon form av vitmålad MDF?

Redigerat:
Det finns vitlaminerad och vitlackerad mdf i olika bredder, lackad/laminerad på 3 sidor,
på de flesta bygghandlar,

Den brukar dock vara högblank. Vill du ha halvblank får du nog måla själv. Dessutom syns ju spikskallarna på färdigmålat.

Är det verkligen foder på 210mm? Det finns ju färdiglackade fönstersmyg i MDF, men de har ju en olackad kant...

Själv byggde jag en låda av vanlig vit hyllplan håller väl i hundra år lätt att torka av.behöver aldrig målas ....

Mvh

oops, jag tänker nog på salning.

Då finns det färdiglackade MDF. Beijer

Brukar man oftast måla dem i efterhand för att dölja spikskallar?
Det står såhär på Beijers hemsida: "Lägg en droppe vatten på spikhuvudet så reser sig trät runt spiken och huvudet försvinner, simsalabim." Hur bra fungerar det?
Tänkte att om de är målade på 3 alt. 4 sidor, så måste man kunna ha den kapade sidan innåt, osynlig. Eller kommer man åka på att måla dem i alla fall? Tänkte att vi skulle köpa vitmålade direkt så man slapp måla dem. Om man nu bör måla dem i alla fall, kan man ju lika gärna köpa omålade...

Ser på länken som Larsa la ut till Beijer och smygbräda MDF, att en kant är lite vinklade på dessa brädor. Har sett att det är vinkel runt fönstren också och har undrat över hur man sätter det invändiga fodret mot fönstrets vinklingar. Men det kanske finns ett samband?
*Första gången* ;-)

Spikskallarna syns knappt, bättra lite med 0502 i spikhålet, och torka bort allt som kommer bredvid hålet på en gång, så blir det bra

Vi använde limträ, av samma typ som hyllplanen i vanliga lagerhyllor. Det blev riktigt bra och vae lätt att arbeta med.

Fjäril skrev:
Vi använde limträ, av samma typ som hyllplanen i vanliga lagerhyllor. Det blev riktigt bra och vae lätt att arbeta med.
Med kvistar?

Mäster skrev:
Spikskallarna syns knappt, bättra lite med 0502 i spikhålet, och torka bort allt som kommer bredvid hålet på en gång, så blir det bra
0502, är det någon fog? Eller NCS-nummer på någon standardvitfärg som används?
Antar att man använder någon form av dekorspik eller knipsar man av skallarna?

Ursäkta otydligheten, 0502 y är ett kulörnummer, tror jag det heter, finns färdigblandat i varenda färgbutik vill jag påstå..
den kulören brukar funka till spikhål på de flesta vita lister,,

Dyckert brukar man nog använda.. då behövs inte skallen nypas eller nåt..

Ja, det syntes inte när man målat. (Hoppas jag förstod dig rätt, jag menar i det glapp som uppstår om man flyttar ut ett fönster t ex efter att ha byggt på fasaden.)
EmMi skrev:
Med kvistar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.