Nu kanske att det är halt fel att fråga om detta på byggahus.se, men eftersom att jag lägger i snitt 1 tima/dag här, så frågar jag ändå:

Vilken vitlökspress är den bästa att köpa utifrån att den skall vare en bra press OCH att den skall vare enkel att rengöra?

Vår gamla press från Eva-Solo gjorde jobben bra, men hade dock en enkel detalj som gjorde detta med rengöringen lite jobbig (men dock mycket bättra än en "vanlig" press".

Vad säger era erfarenheter? Vilken vitlökpress skall jag välja för att få det bästa?

Vi hade problem med rengöringen och provade en massa olika vitlökspressar samt speciella verktyg för rengöring. Ingenting fungerade som vi ville ha det. Nu är problemet löst. Vi använder en vanlig standardpress. Det man sedan gör för att rengöra är att man slår diskborsten mot undersidan av pressen ett par gånger. Stråna kommer då göra rent alla håligheter, och på två sekunder är den helt ren. Mycket bättre och snabbare än att peta med potatissticka hål för hål som vi tidigare gjorde.

Jag är inte främmande för en vanlig press, men jag tycker dock inte att det är så lätt att få den rent på det sättet som du beskriver. Kanske min diskbörste det är fel på? ;)

Men det är jo i alla fall intressant att höra om andra har några bra erfarenheter med andra pressar???

Vi kör med råkostjärnets fina sida sedan vår jättebraiga Ikeavitlökspress gick sönder.
Bara att slänga in i diskmaskinen sedan.
:D

Lindhardsen skrev:
Jag är inte främmande för en vanlig press, men jag tycker dock inte att det är så lätt att få den rent på det sättet som du beskriver. Kanske min diskbörste det är fel på? ;)

Men det är jo i alla fall intressant att höra om andra har några bra erfarenheter med andra pressar???

Kom ihåg att du inte ska dra diskborsten mot pressen som när du normalt diskar, utan slå eller trycka borsten mot undersidan. Det är otroligt snabbt och smidigt.

varför inte prova ett garlic card?? vi anväder ett litet rivjärn för parmensanost som vi köpt på bruka. perfekt! o lätt att rengöra.. :)

Vi har en Zyliss vitlökspress (den större modellen) som är superbra. Man får ner flera vitlöksklyftor och sen är den lätt att diska. Finns hos Verner & Verner har jag för mej.

Jag skulle vilja påpeka att vitlökspressar förstör aromen, vitlöken blir en aning bittrare i smaken. Vitlökspress är aldrig något som exempelvis fransmän, italienare eller greker skulle använda. Proffessionella kockar gör det inte heller. Jag tror det är ett nordiskt fenomen som kom då vi upptäckte vitlöken som en krydda i maten.

Släng ut vitlökspressen och hacka eller och riv med rivjärn. Jag använder dock den grova sidan av rivärnet.

Lycka till! :)

Vi har ingen vitlökspress längre utan hittade ett sorts rivjärn på tallrik på werner som är jättebra!

Catrin

Zyliss modell större är super, det bästa jag har haft.
En bred kniv fungerar oxo bra.

Hmm... jag tror nu att det blir någon form av rivjärn den här gången.

Bättre för smaken och enklare att rengöra ;)

Tack för era inputs!

/Jan

Jag är med på att smaken kan bli olika om man pressar/river eller skivar vitlöken. Jag ställer mig dock frågande till hur smaken kan bli olika om man pressar eller river vitlöken??? Det förstår jag inte!!!

Nä det fattar inte jag heller. Det är ju finfördelad vitlök hur som helst.

Jag tror det är nån tv-kock som har lobbat för ett sånt här dyrt avlångt rivjärn så nu ska alla ha det ;)

Jag håller med om att det nog egentligen är lika "dåligt" att riva vitlöken, särskilt på den fina sidan. Därför använder jag den grova sidan, men det bästa är naturligtvis att skiva den.

Jag har bott i Italien i många år och där skulle man inte komma på tanken att använda vitlökspress (eller riva den), där hackar man den. Och som jag skrev tidigare så hittar du inte detta fenomen i de andra medelhavsländerna heller. Kockar världen över använder inte heller det, just för smakens skull.

Vad gäller TV-kockar som lobbar för vissa varor så har jag aldrig sett någon rekommendera rivjärn, utan de skivar vitlöken.

Det finns massor av sådana här små "hemligheter" i matlagning. Här kommer en till: man ska inte skära sallad utan BRYTA den, det blir bättre smak och stuns.

:)

Skojigt det här  :D

Jag brukar titta på BBC food och där har jag sett att kockarna använder ett långt rivjärn som ser ut som en fil. Det var det jag tänkte på. De använder vanlig vitlökspress också. Man kan ju stöta vitlöken i mortel också. Beror ju på vad man ska ha den till.

Sen kommer jag ihåg att när vi bodde i Italien i forntiden (bara ett år iofs) så hittade vi faktiskt en vitlökspress i affären. Det var inte särskilt bra och höll inte länge.

Nu börjar jag bli hungrig :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.