Hej!
Jag har i uppgift att limma almrot fener på ett vitrinskåp med avrundade hörn, radie 150. Men det funkar inte så bra med vakuum påse. Då feneret fjukar helt och det blir månkratrar och vulkaner som sen spriker.
Från skolan fick jag lära mig att man kan applicera vitlim på faner och låt säga mdf och sedan låta det torka så det blir yttorrt. Sedan stryker man med strykjärnet så att det vidhäftar. Min fråga är, har någon provat eller vet hur hållfast blir den här metoden över tid? Man vill inte höra från kunden om 4 år att faneret har släppt. Här är lim jag använder och en test jag har gjort.

• Behållare med Miracol 8F1 Waterproof lim från Holm Trävaror, 30 kg, för träarbeten. Innehåller detaljerad säkerhetsinformation och hållbarhetsdatum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cylindrisk träpropp med limmad almrotfaner på ytan som test för fäste, placerad på en arbetsbänk med synlig hand som håller den.
    Skapa konto
  • Testbit med limmat almrotfaner på avrundad MDF, står på träbord.
    Skapa konto
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
En möbelrenoverare som ibland lägger upp lite videor av sitt arbete på youtube (AT restoration heter kanalen) gör det här rutinmässigt när något behöver faneras. Efter första strykningen fuktar han ytan vilket gör att man ser var det inte fäst ordentligt så man kan gå på det igen.

P Pettman skrev:
En möbelrenoverare som ibland lägger upp lite videor av sitt arbete på youtube (AT restoration heter kanalen) gör det här rutinmässigt när något behöver faneras. Efter första strykningen fuktar han ytan vilket gör att man ser var det inte fäst ordentligt så man kan gå på det igen.
Tack, ska kolla upp!

Det är en vanlig metod vid bygge av modellflygplan, för att limma balsa mot en kärna av cellplast. Då med helt vanligt vitlim. Har inte hört (eller upplevt) att det skulle bli sämre med ålder.

• Gilla
Vladislav
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.