Byggahus.se

Visualisera ljudriktning på dator/konsol?

1. F
    Medlem · Örebro · 157 inlägg

Fraggo

Medlem
    Hej alla teknikintresserade!

Jag har varit en inbiten FPS-gamer på PC sen sent 90-tal och har rent utav varit på europatoppnivå i yngre dar.

Något som spelar större roll nu än förut är ljud. Vi snackar virtuellt surroundljud, equalizers osv.

Mitt dilemma är att jag är hörselskadad sen födseln och saknar förmågan att höra i stereo. Att möta spelare med 7.1-lurar när man själv sitter med mono-teleslinga är rätt utmanande, minst sagt.

Istället för att ge upp har jag spelat så gott det går, det är kul ändå.

Men det jag skulle vilja är att på sikt kunna visualisera ljudriktning på 7.1 virtuellt ljud med LED på kanten av skärmen, men initialt visualisera stereo.

Att kunna se om fotstegen jag hör kommer från höger eller vänster vore ju fantastiskt.. att det skulle vara fusk att visuellt se vad bilateral hörsel får gratis har jag svårt att se.

Är det nån som vet hur man kan plocka ut ljudsignaler från hörlursuttag/optisk och omvandla till LED på bästa sätt?

Tack på förhand

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Uppsala · 692 inlägg

Strontus

Medlem
  3. F

Fraggo

Medlem
    Tack, har lite dålig koll på olika elektronikforum! :)

4. 13th Marine
    What have I done?! · Trelleborg · 8 464 inlägg

13th Marine

What have I done?!
    Elektronikforumet kan säkert hjälpa dig, det var ett tag sedan jag var aktiv där men dår finns nog kvar av de trevliga och kunniga.

Spontant hade jag själv realiserat det med en så kallad "VU-meter". Två såna, en till höger och en till vänster kanal, och så får du en stapel som visar ljusstyrka på varje kanal.

Här finns ett schema baserat på en färdig krets, går att beställa kort därifrån vid behov.
    https://sound-au.com/project60.htm

5. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 12 569 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Hmm, intressant problem.

En tanke som slår mig direkt är att du borde kunna göra detta med små piezohögtalare och ett pannband. Om det sitter tillräckligt tight så borde du kunna uppfatta vibrationerna från högtalarna. Fixera högtalarelementen i rimliga positioner längs huvudet bara. Det blir lite som en BAHA. Det behöver ju inte heller vara exakt som en konventionell setup. En extern förstärkare är nog bra för att kunna driva högtalarna tillräckligt. En eq är nog också bra för att anpassa lite så att det inte blir ett konstant vibrerande. Denna lösning bör du kunna sätta ihop själv med bara grundläggande kunskaper i lödning och syslöjd :)

Jag tror också att det kan vara bra att försöka ta in informationen via ett annat sinne än ögonen.

En mer avancerad lösning är ju att filtrera på olika typer av ljud men då blir det svårt.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · 259 inlägg
    Kanske går att göra något med några ljusorglar via en 7.1decoder...

7. 13th Marine

13th Marine

What have I done?!
    Man skulle också kunna visualisera det med olika intensitet på en LED. Och använder man olika färger skulle man kunna visualisera två kanaler på sida, ex röd är bakre kanalen och blå är främre.

8. F

Fraggo

Medlem
    Jag har faktiskt redan byggt ett bälte med två högtalarelement med fasta plattor på, minns inte vad de kallas på rak arm. Dessa drivs av en liten stereoförstärkare.

Nackdelen är att det främst är basen som känns och inte fotsteg så det räcker med lite muller för att eliminera all eventuell taktil känsla av fotsteg. Men visst kan den hjälpa lite ibland.

9. M
    Husägare · Östergötland · 2 171 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Du skulle kunna använda en separat skärm (t ex en mobil som fästs ovan eller under datorskärmen) som visar en spektrumanalys av ljudet med olika färg för varje kanal. På det sättet skulle man även kunna se ljud som inte hörs alls, och se skillnad på olika typer av ljud.

10. S
    Medlem · Uppsala · 692 inlägg

Strontus

Medlem
    Låter som om du behöver ett delningsfilter som filtrerar bort basen då.

11. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 009 inlägg

prototypen

Medlem
    Du skriver monohörslinga, har du hörsel på båda öronen? i så fall skaffa en streamer, jag har en Phonak som jag matar med stereoljud via en 3,5 mm telejack.
    Blir relativt basfattigt.

Protte

Såg det står saknar stereohörande.

12. F

Fraggo

Medlem
    Nej, hör bara med ena örat. Har en streamer men det blir inte stereo hur jag än gör tyvärr :p

13. F

Fraggo

Medlem
    Finns det nåt man kan köra plugnplay?

14. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 009 inlägg

prototypen

Medlem
    Dystert.

Protte

15. 13th Marine

13th Marine

What have I done?!
    Du behöver ett delningsfilter, men det räcker med ett högpassfilter.
    Jag tror du hittar mest om du söker efter ett aktivt delningsfilter.

Men borde inte gå att fixa detta med mjukvara, filtrera bort ljudet innan ljudutgången.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.